Review
BibTex RIS Cite

THE EFFECTS OF THE FIRST WORLD WAR ON THE LANGUAGE OF ART; Max Beckmann’s Die Hölle (The Hell), Käthe Kollwitz’s Der Krieg (The War) Portfolios

Year 2017, , 395 - 421, 30.10.2017
https://doi.org/10.29135/std.315192

Abstract

In this paper; the way that the history has been recorded in the work of artists who lived and produced during and after the First World War in Weimar Republic in Germany will be examined. The impact of the war on the language of art and how it transformed the artistic scene will be examined through the differences between print series of Max Beckmann and Käthe Kollwitz. First two chapters will explore the impact of the war on the European art, roles of artist during that time, and finally the artistic trend of New Objectivism, which occured in Germany. Last two chapters will examine Max Beckmann’s Die Hölle (The Hell) and Käthe Kollwitz’s Der Krieg (The War) print files in a comparative manner in terms of their structural and conceptual aspects. The artists critical approach to the social crises and their response to war in artistic terms will be examined through the works of two artists.

References

  • Bassie, A. (2008), Expressionism (Art of Century), New York: Parkstone Press Int.
  • Buenger, B. (1989), Max Beckmann’s Ideologues: Some Forgotten Faces, The Art Bulletin, 71 (3), Sep., 453-479.
  • Berksoy, F. (1998), 20. Yüzyıl Batı ve Türk Resminde Toplumsal Gerçekçilik, İstanbul: Bakışlar Matbaacılık.
  • Clark, J. (2009), Graphic Modernism, Chicago: The Art Instute of Chicago & Hudson Hill Press.
  • Clark, T. (1997), Art and Propaganda In The Twentieth Century, New York: Harry N. Abrahams, Inc.
  • Daşçı, S. (2008), Avrupa Resminde Çocuk İmgesi, İstanbul: Bağlam Yay.
  • Deer, P. (2009), Culture in Camouflage, New York: Oxford University Press.
  • Elger, D. (2002), Expressionism, A Revolution in German Art, Köln: Taschen.
  • Frölich, P. (1994), Rosa Luxemburg: Ideas in Action, J. Hoornweg (Trs.), London: Pluto Press.
  • Hobsbawm, E. (1996), Kısa 20. Yüzyıl, 1914-1931 Aşırılıklar Çağı, (Çev.: Y. Aloğan), İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Holt, D. K. (2001), The Search for Aesthetic Meaning in the Visual Arts, London: Bergin&Garvey.
  • Kaes, A. - Jay, M. - Dimendberg, E. (1994), The Weimar Republic Sourcebook, Berkeley: University of California Press.
  • Kajs, E. (2014), The Tools of War and Industry: The Erasure of the Family in Käthe Kollwitz’s Der Krieg, North Street Review, 17, 21-33.
  • Kurtuluş, B. (2015), Aşırılıklar Çağı’nın Mirası: Hobsbawm’in Tarih Anlayışı Çerçevesinde Savaşın Dönüşümü, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 6-31.
  • Leger, F. (1990), Correspondance de Guerre, Paris: Cahiers du Musee National d’Art Moderne.
  • Long, W. (2009), Ambivalence: Personal and Politics, Of ‘truths Impossible to Put in Words’: Max Beckmann Contextualized, Bern: Peter Lang Ag, 103-135.
  • Michalski, S. (1994), New Objectivity, Cologne: Benedikt Taschen.
  • Moorjani, A. (1986), Käthe Kollwitz on Sacrifice, Mourning, and Reparation: An Essay in Psychoaesthetics. MLN, 101(5), 1110-1134, JSTOR, www.jstor.org/stable/2905713 (Erişim Tarihi: 07/07/2017)
  • Prelinger, E. (1992), Käthe Kollwitz, New Haven: National Gallery of Art &Yale University Press.
  • Rigby, K. (1993), The War Experience, German Expressionism: Documents from the End of the Wilhelmine Empire to the Rise of National Socialism, NewYork: G.K. Hall & Co.
  • Scheneede U. M. (2014), The Avant-Garde and The War, http://www.goethe.de/ges/prj/nzv/par/en12354686.htm (Erişim Tarihi: 29/11/2016)
  • Schmied, W. (1978), Neue Sachlichkeit and German Realism of the Twenties, The Weimar Republic, London: Unwin Hyman Ltd.
  • Sizeranne, R. (1919), L’Art Pendant La Guerre, 1914-1918, New York: Hachette.
  • Sontag, S. (2004), Başkalarının Acısına Bakmak, (Çev.: O. Akınhay), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Tellini, U. L. (1997), Max Beckmann’s “Tribute” to Rosa Luxemburg, Woman’s Art Journal, 18 (2), Autumn-Winter 1998, 22-26 .
  • Wollfradt, W. (1924), Otto Dix, Leipzig: Crocket Inc.
  • The Museum of Modern Art (2017), https://www.moma.org/collection_ge/browse_results.php?object_id=73077

I. DÜNYA SAVAŞI’NIN SANAT DİLİNE ETKİLERİ; Max Beckmann’ın Die Hölle (Cehennem), Käthe Kollwitz’in Der Krieg (Savaş) Baskı Dosyaları

Year 2017, , 395 - 421, 30.10.2017
https://doi.org/10.29135/std.315192

Abstract

Bu çalışmada Birinci Dünya Savaşı sırasında Almanya’da yaşayan ve üreten sanatçıların, savaş sürerken ve hemen ardından yaşanan Weimar Cumhuriyeti döneminde ortaya koydukları eserler üzerinden yaşananları ne şekilde kayıt altına aldıkları incelenecektir. Dünyanın ilk “topyekûn savaş”ı olarak kayıtlara geçen büyük savaşın sanat diline etkileri, savaş öncesi süregelen sanatsal çizgiyi nasıl kırdığı ve onu nasıl dönüştürdüğü üzerinde durulacak ve Max Beckmann ile Käthe Kollwitz’in benzer dönemde ürettikleri iki baskı serisi arasındaki farklar incelenecektir. Çalışmada ilk iki bölüm, Birinci Dünya Savaşı’nın Avrupa sanatını nasıl etkilediği, bizatihi savaşta yer alan bazı sanatçıların savaş sırasındaki rolleri ve Almanya’da şekillenen Yeni Nesnelcilik akımının sanatsal yörüngesini tarihsel bir izlekte ele alacaktır. Son iki bölüm ise, Weimar Cumhuriyeti döneminin belli başlı sanatçılarından olan Max Beckmann’ın Die Hölle (Cehennem) ve Käthe Kollwitz’in Der Krieg (Savaş) başlıklı baskı dosyaları üzerinden, yaşanan toplumsal krizler karşısında iki sanatçının takındıkları eleştirel tavrı ve sanatsal dili nasıl kullandıklarını inceleyecek. İki baskı dosyasının ifade, biçim ve teknik farkları karşılaştırmalı olarak analiz edecektir.

References

  • Bassie, A. (2008), Expressionism (Art of Century), New York: Parkstone Press Int.
  • Buenger, B. (1989), Max Beckmann’s Ideologues: Some Forgotten Faces, The Art Bulletin, 71 (3), Sep., 453-479.
  • Berksoy, F. (1998), 20. Yüzyıl Batı ve Türk Resminde Toplumsal Gerçekçilik, İstanbul: Bakışlar Matbaacılık.
  • Clark, J. (2009), Graphic Modernism, Chicago: The Art Instute of Chicago & Hudson Hill Press.
  • Clark, T. (1997), Art and Propaganda In The Twentieth Century, New York: Harry N. Abrahams, Inc.
  • Daşçı, S. (2008), Avrupa Resminde Çocuk İmgesi, İstanbul: Bağlam Yay.
  • Deer, P. (2009), Culture in Camouflage, New York: Oxford University Press.
  • Elger, D. (2002), Expressionism, A Revolution in German Art, Köln: Taschen.
  • Frölich, P. (1994), Rosa Luxemburg: Ideas in Action, J. Hoornweg (Trs.), London: Pluto Press.
  • Hobsbawm, E. (1996), Kısa 20. Yüzyıl, 1914-1931 Aşırılıklar Çağı, (Çev.: Y. Aloğan), İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Holt, D. K. (2001), The Search for Aesthetic Meaning in the Visual Arts, London: Bergin&Garvey.
  • Kaes, A. - Jay, M. - Dimendberg, E. (1994), The Weimar Republic Sourcebook, Berkeley: University of California Press.
  • Kajs, E. (2014), The Tools of War and Industry: The Erasure of the Family in Käthe Kollwitz’s Der Krieg, North Street Review, 17, 21-33.
  • Kurtuluş, B. (2015), Aşırılıklar Çağı’nın Mirası: Hobsbawm’in Tarih Anlayışı Çerçevesinde Savaşın Dönüşümü, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 6-31.
  • Leger, F. (1990), Correspondance de Guerre, Paris: Cahiers du Musee National d’Art Moderne.
  • Long, W. (2009), Ambivalence: Personal and Politics, Of ‘truths Impossible to Put in Words’: Max Beckmann Contextualized, Bern: Peter Lang Ag, 103-135.
  • Michalski, S. (1994), New Objectivity, Cologne: Benedikt Taschen.
  • Moorjani, A. (1986), Käthe Kollwitz on Sacrifice, Mourning, and Reparation: An Essay in Psychoaesthetics. MLN, 101(5), 1110-1134, JSTOR, www.jstor.org/stable/2905713 (Erişim Tarihi: 07/07/2017)
  • Prelinger, E. (1992), Käthe Kollwitz, New Haven: National Gallery of Art &Yale University Press.
  • Rigby, K. (1993), The War Experience, German Expressionism: Documents from the End of the Wilhelmine Empire to the Rise of National Socialism, NewYork: G.K. Hall & Co.
  • Scheneede U. M. (2014), The Avant-Garde and The War, http://www.goethe.de/ges/prj/nzv/par/en12354686.htm (Erişim Tarihi: 29/11/2016)
  • Schmied, W. (1978), Neue Sachlichkeit and German Realism of the Twenties, The Weimar Republic, London: Unwin Hyman Ltd.
  • Sizeranne, R. (1919), L’Art Pendant La Guerre, 1914-1918, New York: Hachette.
  • Sontag, S. (2004), Başkalarının Acısına Bakmak, (Çev.: O. Akınhay), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Tellini, U. L. (1997), Max Beckmann’s “Tribute” to Rosa Luxemburg, Woman’s Art Journal, 18 (2), Autumn-Winter 1998, 22-26 .
  • Wollfradt, W. (1924), Otto Dix, Leipzig: Crocket Inc.
  • The Museum of Modern Art (2017), https://www.moma.org/collection_ge/browse_results.php?object_id=73077
There are 27 citations in total.

Details

Journal Section REVIEW
Authors

Ali Şahan Kuru

Publication Date October 30, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Kuru, A. Ş. (2017). I. DÜNYA SAVAŞI’NIN SANAT DİLİNE ETKİLERİ; Max Beckmann’ın Die Hölle (Cehennem), Käthe Kollwitz’in Der Krieg (Savaş) Baskı Dosyaları. Sanat Tarihi Dergisi, 26(2), 395-421. https://doi.org/10.29135/std.315192