Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınava Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Kaygısının Beslenme Durumu Üzerine Etkisi

Yıl 2023, , 292 - 300, 30.10.2023
https://doi.org/10.17942/sted.1103988

Öz

Amaç: Bu çalışma sınava hazırlanan öğrencilerin sınav kaygısı ile beslenme alışkanlıkları arasındaki ilişkiyi değerlendirmek amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı, kesitsel ve ilişkisel tipte planlanan araştırmanın örneklemini İstanbul’da özel bir kolejde okuyan, lise ve üniversite sınavlarına hazırlanan 166 öğrenci oluşturmuştur. Veriler; Anket Formu, Sınav Kaygı Envanteri, Beslenme Alışkanlıkları Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney U, KruskalWallis H, Student t testi, Oneway Anova testi ve Spearman Korelasyon testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada kız öğrencilerin erkek öğrencilere, üniversite sınavlarına girecek olan 9.-12. Sınıflarda okuyan öğrencilerin lise sınavlarına girecek 5.-8. Sınıf öğrencilerine göre daha fazla sınav kaygısı yaşadıkları saptanmıştır (p<0,05). Sınav kaygısı yüksek olan öğrencilerin vitamin desteği aldıkları, daha fazla çay veya kahve tükettikleri tespit edilmiştir (p<0,05). Günde 3 bardak veya daha fazla kahve içen öğrencilerin olumsuz beslenme alışkanlıklarının olduğu saptanmıştır (p<0,05). Sınav Kaygı Envanteri puan ortalaması 40,16±12,4’dür. Beslenme Alışkanlıkları Ölçeği puan ortalaması 121,72±21,1’dir. Öğrencilerin sınav kaygısı arttıkça olumsuz beslenme alışkanlıklarının arttığı ve iki değişken arasında anlamlı pozitif yönde bir ilişki olduğu saptanmıştır (r=0,356; p<0,001).
Sonuç: Kız öğrencilerin ve üniversite sınavlarına girecek 9.-12. Sınıf öğrencilerinin daha fazla sınav kaygısı yaşadığı saptanmıştır. Öğrencilerin sınav kaygısı arttıkça olumsuz beslenme alışkanlıkları artmaktadır.

Kaynakça

  • Erözkan A. University student’s test anxiety and coping behaviours. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi 2004;12:13–38
  • Karcıoğlu F, Balkaya E. Üniversite son sınıf öğrencilerinde işsizlik kaygısı ve girişimcilik niyeti ilişkisi: Tra1 Bölgesi Örneği. Is, Guc: The Journal of Industrial Relations & Human Resources. 2018; 20: 101-126.
  • Antony MM, Swinson RP, Phobic disorders and panic in adults: A guide to assessment and treatment. American Psychological Association: 2000. 238-269
  • Şahin H, Günay T, Batı H. İzmir ili Bornova ilçesi lise son sınıf öğrencilerinde üniversiteye giriş sınavı kaygısı. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2006; 15(6): 107-13.
  • Köse S. Korucu Yılmaz. S. Göktaş S. The relationship between exam anxiaty levels and sleep qualityof senior high school students. Journal of Psychiatric Nursing. 2018;9(2): 105-111.
  • Bayındır Gümüş A. Yardımcı H. Keser A. Sınava Hazırlanan Öğrencilerin Beslenme Durumlarının Kaygı Puanlarına Göre Değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2018;8(1): 22-28.
  • Saban A. Çoklu zeka kuramı ve Türk eğitim sistemine yansıması, İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım. 2010. 36-45.
  • Beck A, Emery G. Anksiyete bozuklukları ve fobiler: bilişsel perspektif, İstanbul: Litera Yayıncılık; 2015. 28-43
  • Macht M. How emotions affect eating: afive-way model. Appetite. 2008;50:1-11. Rao MN, Neylan TC, Grunfeld C, Mulligan K, Schambelan M, Schwarz JM. Subchronic sleep restriction causes tissue-specific insulin resistance. J Clin Endocrinol Metab. 2015;100(4):1664-1671.
  • Spielberger CD. Test anxiety inventory: Preliminary professional manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press 1980.
  • Öner N. Sınav Kaygısı envanteri el kitabı, İstanbul:Yöre Yayını 1989.
  • El Ansari W, Berg-Beckhoff G. Nutritional correlates of perceived stress among university students in egypt. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2015; 12: 14164-14176.
  • Çakıcı D. Yabancı dil öğrenenlerin sınav kaygı düzeyleri. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 2015; 10(7): 243-258
  • Öğretir H, Türker PF. Sınava hazırlanan öğrencilerde sınav kaygısı ile antropometrik ölçümler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bes Diy Derg. 2021; 1-9
  • Núñez-Peña MI, a Suárez-Pellicioni M, Bono R. Gender differences in test anxiety and their impact on higher education students’ academic achievement. Procedia Social and Behavioral Sciences 2016; 228: 154 – 160.
  • Khoshhal KI, Khairy GA, Guraya SY. Guraya SS. Exam anxiety in the undergraduate medical students of Taibah University. Medıcal Teacher. 2017; 39: 22–26.
  • Xie F, Xin Z, Chen X, Zhang L. Gender difference of Chinese high school students’ math anxiety: the effects of self-esteem, test anxiety and general anxiety. Sex Roles. 2019; 81:235–244.
  • Limade Oliveira IJ, Vasconcelos de Souza V, Motta V, Da-Silva SL. Effects of Oral Vitamin C Supplementation on anxiety in students: A double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Pakistan Journal of Biological Sciences. 2015; 18(1): 11-18.
  • Young LM, Pipingas A, White DJ, Gauci S, Scholey A. A systematic review and meta-analysis of b vitamin supplementation on depressive symptoms, anxiety, and stress: effects on healthy and ‘at-risk’ Individuals. Nutrients. 2019; 11: 3-19.
  • Głabska D, Kołota A, Lachowicz K, Skolmowska D, Stachon M, Guzek D. The influence of vitamin d intake and status on mental health in children: A systematic review. Nutrients. 2021; 13(95): 2-24.
  • Aktaş N, Tutumlu Ş. Seviye belirleme sınavı’nın sekizinci sınıf öğrencilerinin beslenme durumuna etkisi: nitel araştırma. Çağdaş Eğitim Dergisi. 2011; 36(388): 13-20.
  • Küçükkömürler S, Kurt N. Adölesanlarda Kafein Tüketimi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2018; 6: 111-124.
  • Kaya Sökülmez P, Açar Y. Üniversite öğrencilerinde kafein tüketiminin değerlendirilmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021; 6(3):595-606.
  • Aydın B, Eryılmaz G. Üniversite öğrencilerinde riskli kafein tüketimi. Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology. 2019; 1: 19-23..
  • AlAteeq DA, Alotaibi R, Al Saqer R, Alharbi N, Alotaibi M, Musllet R et al. Caffeine consumption, intoxication, and stress among female university students: a cross-sectional study. AlAteeq et al. Middle East Current Psychiatry. 2021; 28(30): 2-10.
  • Erçim RE, Köse H, Budak Y, Yıldırım H. Üniversite Öğrencilerinin sınav dönemi öncesi, sırası ve sonrasında depresyon, anksiyete ve stres durumu ile beslenme alışkanlıklarındaki değişimin incelenmesi. Cumhuriyet Üniv. Sağ. Bil. Enst. Derg. 2020; 5(3): 133-143.
  • Kalkan I, Selamet B, Karakoca ÇS, Kumaş M, Düşmez M, Ayaşan Ş. A comparison of anxiety level and nutritional habits of university students during exam and non-exam periods. EURAS Journal of Health 2021; 2(1): 61-74.
  • Yıldız G, Alphan E. Sınav stresi olan lise son sınıf öğrencilerinin kahve tüketimi ve beslenme durumunun değerlendirilmesi. Sağlık ve Yaşam Bilimleri Dergisi. 2019; 1: 13-20.
  • Rana RA, Mahmood N. The relationship between test anxiety and academic achievement. Bulletin of Education and Research. 2010; 32(2): 63-74.
  • Stankovska G, Dimitrovski D, Angelkoska S, Ibraimi S, Uka V. Emotional ıntelligence, test anxiety and academic stress among university students. Bulgarian Comparative Education Society Conference Books. 2018; 16: 157-164.
  • Özmen D, Çetinkaya A.Ç. Ergin D, Şen N, Erbay Dündar P. Lise öğrencilerinin yeme alışkanlıkları ve beden ağırlığını denetleme davranışları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2007; 6(2): 98-105.

The Effect of Test Anxiety on Nutritional Status of Students Preparing for the Test

Yıl 2023, , 292 - 300, 30.10.2023
https://doi.org/10.17942/sted.1103988

Öz

Aim: This study was planned to evaluate the relationship between test anxiety and eating habits of students preparing for the test.
Method: The sample of the descriptive, cross-sectional and relational study consisted of 166 students studying at a private college in Istanbul and preparing for high school and university exams. Data were collected using Questionnaire Form, Exam Anxiety Inventory, Nutritional Habits Scale. Descriptive statistics, Mann Whitney U, KruskalWallis H, Student's t test, Oneway Anova test and Spearman Correlation tests were used in the analysis of the data.
Results: In the study, it was determined that female students experienced more test anxiety than male students, students studying in Grades 9-12th who will take the university exams compared to the students in Grade 5-8th who will take the high school exams (p<0.05). It has been determined that students with high test anxiety take vitamin supplements and consume more tea or coffee (p<0.05). It was determined that students who drank 3 or more cups of coffee a day had negative eating habits (p<0.05). The mean score of the Test Anxiety Inventory is 40.16±12.4. Eating Habits Scale mean score is 121.72±21.1. It was determined that as students' test anxiety increased, negative eating habits increased and there was a significant positive relationship between the two variables (r=0.356; p<0.001).
Conclusion: It has been determined that female students and 9-12th grade students who will take the university exams experience more test anxiety. As the students' test anxiety increases, their negative eating habits increase.

Kaynakça

  • Erözkan A. University student’s test anxiety and coping behaviours. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi 2004;12:13–38
  • Karcıoğlu F, Balkaya E. Üniversite son sınıf öğrencilerinde işsizlik kaygısı ve girişimcilik niyeti ilişkisi: Tra1 Bölgesi Örneği. Is, Guc: The Journal of Industrial Relations & Human Resources. 2018; 20: 101-126.
  • Antony MM, Swinson RP, Phobic disorders and panic in adults: A guide to assessment and treatment. American Psychological Association: 2000. 238-269
  • Şahin H, Günay T, Batı H. İzmir ili Bornova ilçesi lise son sınıf öğrencilerinde üniversiteye giriş sınavı kaygısı. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2006; 15(6): 107-13.
  • Köse S. Korucu Yılmaz. S. Göktaş S. The relationship between exam anxiaty levels and sleep qualityof senior high school students. Journal of Psychiatric Nursing. 2018;9(2): 105-111.
  • Bayındır Gümüş A. Yardımcı H. Keser A. Sınava Hazırlanan Öğrencilerin Beslenme Durumlarının Kaygı Puanlarına Göre Değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2018;8(1): 22-28.
  • Saban A. Çoklu zeka kuramı ve Türk eğitim sistemine yansıması, İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım. 2010. 36-45.
  • Beck A, Emery G. Anksiyete bozuklukları ve fobiler: bilişsel perspektif, İstanbul: Litera Yayıncılık; 2015. 28-43
  • Macht M. How emotions affect eating: afive-way model. Appetite. 2008;50:1-11. Rao MN, Neylan TC, Grunfeld C, Mulligan K, Schambelan M, Schwarz JM. Subchronic sleep restriction causes tissue-specific insulin resistance. J Clin Endocrinol Metab. 2015;100(4):1664-1671.
  • Spielberger CD. Test anxiety inventory: Preliminary professional manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press 1980.
  • Öner N. Sınav Kaygısı envanteri el kitabı, İstanbul:Yöre Yayını 1989.
  • El Ansari W, Berg-Beckhoff G. Nutritional correlates of perceived stress among university students in egypt. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2015; 12: 14164-14176.
  • Çakıcı D. Yabancı dil öğrenenlerin sınav kaygı düzeyleri. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 2015; 10(7): 243-258
  • Öğretir H, Türker PF. Sınava hazırlanan öğrencilerde sınav kaygısı ile antropometrik ölçümler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bes Diy Derg. 2021; 1-9
  • Núñez-Peña MI, a Suárez-Pellicioni M, Bono R. Gender differences in test anxiety and their impact on higher education students’ academic achievement. Procedia Social and Behavioral Sciences 2016; 228: 154 – 160.
  • Khoshhal KI, Khairy GA, Guraya SY. Guraya SS. Exam anxiety in the undergraduate medical students of Taibah University. Medıcal Teacher. 2017; 39: 22–26.
  • Xie F, Xin Z, Chen X, Zhang L. Gender difference of Chinese high school students’ math anxiety: the effects of self-esteem, test anxiety and general anxiety. Sex Roles. 2019; 81:235–244.
  • Limade Oliveira IJ, Vasconcelos de Souza V, Motta V, Da-Silva SL. Effects of Oral Vitamin C Supplementation on anxiety in students: A double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Pakistan Journal of Biological Sciences. 2015; 18(1): 11-18.
  • Young LM, Pipingas A, White DJ, Gauci S, Scholey A. A systematic review and meta-analysis of b vitamin supplementation on depressive symptoms, anxiety, and stress: effects on healthy and ‘at-risk’ Individuals. Nutrients. 2019; 11: 3-19.
  • Głabska D, Kołota A, Lachowicz K, Skolmowska D, Stachon M, Guzek D. The influence of vitamin d intake and status on mental health in children: A systematic review. Nutrients. 2021; 13(95): 2-24.
  • Aktaş N, Tutumlu Ş. Seviye belirleme sınavı’nın sekizinci sınıf öğrencilerinin beslenme durumuna etkisi: nitel araştırma. Çağdaş Eğitim Dergisi. 2011; 36(388): 13-20.
  • Küçükkömürler S, Kurt N. Adölesanlarda Kafein Tüketimi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2018; 6: 111-124.
  • Kaya Sökülmez P, Açar Y. Üniversite öğrencilerinde kafein tüketiminin değerlendirilmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021; 6(3):595-606.
  • Aydın B, Eryılmaz G. Üniversite öğrencilerinde riskli kafein tüketimi. Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology. 2019; 1: 19-23..
  • AlAteeq DA, Alotaibi R, Al Saqer R, Alharbi N, Alotaibi M, Musllet R et al. Caffeine consumption, intoxication, and stress among female university students: a cross-sectional study. AlAteeq et al. Middle East Current Psychiatry. 2021; 28(30): 2-10.
  • Erçim RE, Köse H, Budak Y, Yıldırım H. Üniversite Öğrencilerinin sınav dönemi öncesi, sırası ve sonrasında depresyon, anksiyete ve stres durumu ile beslenme alışkanlıklarındaki değişimin incelenmesi. Cumhuriyet Üniv. Sağ. Bil. Enst. Derg. 2020; 5(3): 133-143.
  • Kalkan I, Selamet B, Karakoca ÇS, Kumaş M, Düşmez M, Ayaşan Ş. A comparison of anxiety level and nutritional habits of university students during exam and non-exam periods. EURAS Journal of Health 2021; 2(1): 61-74.
  • Yıldız G, Alphan E. Sınav stresi olan lise son sınıf öğrencilerinin kahve tüketimi ve beslenme durumunun değerlendirilmesi. Sağlık ve Yaşam Bilimleri Dergisi. 2019; 1: 13-20.
  • Rana RA, Mahmood N. The relationship between test anxiety and academic achievement. Bulletin of Education and Research. 2010; 32(2): 63-74.
  • Stankovska G, Dimitrovski D, Angelkoska S, Ibraimi S, Uka V. Emotional ıntelligence, test anxiety and academic stress among university students. Bulgarian Comparative Education Society Conference Books. 2018; 16: 157-164.
  • Özmen D, Çetinkaya A.Ç. Ergin D, Şen N, Erbay Dündar P. Lise öğrencilerinin yeme alışkanlıkları ve beden ağırlığını denetleme davranışları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2007; 6(2): 98-105.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mahruk Rashidi 0000-0002-6645-2427

Bahar Nur Kanbur 0000-0002-9150-476X

Gülay Yıldırım 0000-0002-1540-9330

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

Vancouver Rashidi M, Kanbur BN, Yıldırım G. Sınava Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Kaygısının Beslenme Durumu Üzerine Etkisi. STED. 2023;32(4):292-300.