Aim: Problem-Based Learning (PBL) is an active education method based on the use of previous knowledge in the process of solving health problems determined on the basis of a scenario and the identification, learning and discussion of the subjects that students need. The aim of this study is to get the opinions and suggestions of the 1st, 2nd and 3rd term students who participated in the PBL sessions and the educational facilitators about the PBL process.
Method: For this purpose, "PBL Process Feedback Form" consisting of 4 likes (20 items in total) and open-ended evaluations was distributed to education faculties, and "PBL Sessions Student Feedback Form" was distributed to medical faculty students.
Results: Educational facilitators gave the highest score to the item “Explanations and/or reminders about the questions in the scenario were helpful in guiding the PBL process” (71.8%) in the guiding information note like. The lowest score was received for the item “Encouraged the student to search for information from different learning sources” in the Scenario Likebox (30.8%). As a result of the feedback, the students provided the highest score for the question “The guide gave effective feedback” (98.2%) in the education category. The lowest score was in the scenario category with the question “The script was interesting” (71.2%).
Conclusion: According to the study data, positive feedbacks related to PBL were received from education facilitators and students. Considering these feedbacks, it is considered to develop PBL sessions with scenarios compatible with the learning objectives.
Amaç: Probleme Dayalı Öğrenim, bir senaryo temelinde saptanan sağlık sorunlarının çözümlenmesine yönelik çalışma sürecinde önceki bilgilerin kullanılması ve öğrencilerin gereksinim duydukları konuların belirlenmesi, öğrenilmesi ve tartışılması temeline dayanan aktif eğitim yöntemidir. Bu çalışmanın amacı, Probleme Dayalı Öğrenim oturumlarına katılan dönem 1, 2 ve 3 öğrencileri ile eğitim yönlendiricilerinin Probleme Dayalı Öğrenim süreci ile ilgili görüş ve önerilerini değerlendirmektir.
Yöntem: Bu amaçla eğitim yönlendiricilerine 4 Liketten (toplam 20 madde) ve açık uçlu değerlendirmelerden oluşan “Probleme Dayalı Öğrenim Süreci Geri Bildirim Formu”, Tıp fakültesi öğrencilerine ise “Probleme Dayalı Öğrenim Oturumları Öğrenci Geri Bildirim Formu” dağıtılmıştır.
Bulgular: Eğitim yönlendiricileri en yüksek puanı yönlendirici bilgi notu liketinde “Senaryodaki sorulara ilişkin açıklamalar ve/veya hatırlatmalar Probleme Dayalı Öğrenim sürecini yönlendirmede yararlı olmuştur” maddesine (%71,8) vermiştir. En düşük puan ise senaryo liketinde “Öğrenciyi, bilgiyi değişik öğrenme kaynaklarından araştırmaya teşvik etmiştir” maddesi almıştır (%30,8). Geri bildirimler sonucunda öğrenciler, en yüksek puanı eğitim kategorisinde “Yönlendirici etkili geri bildirimler vermekteydi” (%98,2) sorusuna sağlamışlardır. En düşük puan “Senaryo ilgi çekiciydi” (%71,2) sorusuyla senaryo kategorisinde olmuştur.
Sonuç: Çalışma verilerine göre eğitim yönlendiricileri ve öğrencilerden Probleme Dayalı Öğrenimle ilişkili olumlu yönde geri bildirimler alınmıştır. Bu geri bildirimler göz önünde bulundurularak öğrenim hedefleri ile uyumlu senaryolarla Probleme Dayalı Öğrenim oturumlarının geliştirilmesi düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |