Giriş ve Amaç: Bu
çalışmada, laboratuvarımıza gönderilen örneklerde preanalitik hataların analizinin
yapılması amaçlanmıştır. İkincil amacımız bu evredeki hataların, hasta
sonuçlarını etkilediği konusunda bir farkındalık oluşturmaktır. Doğru tetkik
istemi ve uygun numune alınmasının, doğru ve hızlı test sonucu için
gerekliliğine değinmektir.
Gereç ve Yöntem: Hastanemiz tıbbi biyokimya laboratuvarında 18 ay boyunca kabul ve red edilmiş olan tüm örnekler retrospektif
olarak incelendi. Reddedilen örneklerin dağılımı, preanalitik hata
kategorileri ve çalışma gruplarına göre sınıflandırıldı. Laboratuvar çalışma
gruplarındaki hata tipi ve sıklığı yüzde olarak gösterildi.
Bulgular: En fazla görülen red nedeni, rutin
biyokimya testleri için eksik parametre ve test isteminde eksik ya da yanlış
bilgi, hemogram örneklerinde pıhtılı
numune, koagulasyon testlerinde ise yetersiz
miktarda örnek alınmasıdır.
Sonuç: Preanalitik hataların azaltılabilmesi
için; laboratuvara örnek gönderen birimlerde çalışan doktor, hemşire ve
transferi sağlayan personele sürekli eğitim verilmesi gereklidir. Mezuniyet
öncesi tıp eğitiminde, özellikle tıp fakültesinin son sınıfında, klinik
biyokimya dersleri yer almalıdır. Birinci basamakta yer alan sağlık hizmetleri,
koruyucu hekimlik ve hasta sağlığı için en önemli basamaktır. Aile sağlığı
merkezlerinden istenilen tetkiklerin doğru olarak ve zamanında sonuçlanabilmesi
önemlidir. Tetkiklerin hastanın fizyolojik değişkenleri gözetilerek istenmesi,
biyolojik varyasyonların gözönünde bulundurulması, doğru etiketleme, tüm
numunelerin doğru olarak elde edilmesi ve uygun transfer koşullarının
sağlanabilmesi analiz öncesi evredeki hataları azaltacaktır.
Preanalitik evre preanalitik hatalar toplam test süreci tıbbi biyokimya laboratuvarı mezuniyet sonrası sürekli eğitimde tıbbi biyokimya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 28 Sayı: 5 |