Kötü haber verme becerisi,
hastalarda oluşabilecek iletişim kaynaklı psikolojik etkiler ve bunlarla ilgili
doğabilecek olumsuzlukların önlenmesinde büyük önem taşılan temel bir iletişim
becerisidir. Dünya Sağlık Örgütü, gelecekte doktorların bireylere ve gruplara
kendi sağlıklarını değiştirme ve korumalarında güç veren bir iletişimci olması
gerekliliğini vurgulamaktadır. Üniversitelerarası Kurul ve Yüksek Öğretim
Kurulu Genel Kurulunca kabul edilen Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal
Çekirdek Eğitim Programında yer aldığı biçimiyle iletişimci rolü altında
verilen yeterliliklerin dördüncü maddesinde özel koşullarda etkin iletişim
sağlayabilir denilmekte ve kötü haber verme bu özel koşullar arasında
sayılmaktadır. Hacettepe
Üniversitesi Tıp Fakültesi eğitim programında “İyi Hekimlik Uygulamaları
Programı” geliştirilmiş ve 2004 yılından günümüze yürütülmektedir. Programın iletişim becerileri bölümü
üç aşamadan oluşmakta üçüncü basamakta kötü haber verme becerisi yer
almaktadır. Araştırmamızda
kullanılan verilerin ilki, 2014-2015 eğitim yılında Kötü haber vereme becerisi
eğitime katılan öğrencilerin, bu kapsamda standart hastalar ile
gerçekleştirdikleri uygulamalarının video kayıtlar üzerinden, hazırlanan 19
maddelik ölçme aracı yardımı ile yaptıkları kendilerine yönelik değerlendirmelerden
oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan ikinci veri kaynağını ise öğrencilerin
katıldıkları eğitim uygulaması ile ilgili verdikleri sekiz maddeden oluşan
geribildirimler oluşturmaktadır. Kötü haber vermede SPIKES yaklaşımı, bu
yaklaşıma Türkçe literatürde sıkça başvurulması ve araştırmamıza konu olan
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesine yürütülmekte olan kötü haber verme
becerisi eğitiminde kullanılan ölçme aracı ile gösterdiği benzerlikten ötürü
çalışmamıza temel oluşturmak üzere seçilmiştir. Bu araştırma Hacettepe
Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde etik açıdan da öncelikli bir başlık oluşturan
kötü haber verme becerisine yönelik dönem 3 öğrencileri ile 2014-2015 eğitim
yılında gerçekleştirilen eğitimin raporlanmasını, gözden geçirilmesini ve
özellikle etik açıdan yapılabilecek iyileştirmeler hakkında öneriler
sunulmasını amaçlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 28 Sayı: 6 |