Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal İzolasyon Döneminde Uzaktan Öğretim Modelinin Tıp Fakültesi Öğrencileri Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 29 Sayı: 5, 340 - 350, 14.10.2020
https://doi.org/10.17942/sted.773060

Öz

Amaç: Covid-19 pandemisi süresince verilen uzaktan tıp eğitiminin, öğrenciler üzerindeki etkilerinin nitel ve nicel yansımaları ile birlikte değerlendirilmesi amaçlandı.
Gereç ve Yöntem: Çalışma 217 tıp fakültesi öğrencisi üzerinde gerçekleştirildi. Çalışmada, uzaktan öğretimin modellenmesi için geliştirilen ve 35 soru içeren ‘Uzaktan Eğitim Memnuniyet Anketi’ kullanıldı. Bu anket ile İstinye Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin ALMS tabanlı uzaktan eğitim sistemiyle ilgili kayıt işlemleri, teknik destek ve verilen eğitim hakkındaki görüş ve deneyimleri elde edildi.
Bulgular: Araştırmamıza katılan 217 gönüllü katılımcının %63,1’i kadın ve %36,9’u erkek olarak tespit edildi. Katılımcıların %86,6’lık kısmı uzaktan eğitimi bilgisayar ile takip ettiklerini belirttiler. Katılımcıların çoğunluğunun (%54,2) uzaktan eğitim öğrenme tekniklerini yakından takip ettikleri, yine %70,6’sının uzaktan eğitim ile ders içeriklerine hızlı bir şekilde ulaşabildikleri görüldü. Öğrencilerin %50,7’si uzaktan eğitim sayesinde gerekli bilgilere daha hızlı erişilebildiklerini, %47,9’u uzaktan eğitim sayesinde vakitlerinden tasarruf ederek diğer ilgi alanlarına da yönelebildiklerini belirttiler. Sanal sınıf uygulamasının yüz yüze eğitim ile eşdeğerde olduğu düşüncesi, öğrencilerin %66,4’ü tarafından olumsuz karşılandı.
Sonuç: Öğrenciler, genel olarak yöntemi onayladılar, ancak öğretici veya teknik kaynaklı eksiklikleri içeren memnuniyetsizliklerini de belirttiler. Çalışmamızdan da net bir şekilde anlaşıldı ki, çevrimiçi öğrenme ortamları öğrencilerin ihtiyaçlarını ve tercihlerini dikkate almadan etkili olamaz ve gelişemez.

Kaynakça

  • Kaplan AM, Haenlein M. Higher education and the digital revolution: About MOOCs, SPOCs, social media, and the Cookie Monster. Business Horizons 2016; 59(4): 441-450.
  • Cleveland-Innes MF, Garrison DR. An introduction to distance education: Understanding teaching and learning in a new era. Routledge 2010.
  • Tabor SW. Narrowing the distance: Implementing a hybrid learning model for information security education. Quarterly Review of Distance Education 2007; 8(1): 47.
  • Clark JT. Distance Education. In: Clinical Engineering Handbook.Academic Press; 2020. p.410-415.
  • Bernard RM, Brauer A, Abrami PC, Surkes M. The development of a questionnaire for predicting online learning achievement. Distance education 2004; 25(1): 31-47.
  • Joynes V, Fuller R. Legitimisation, personalisation and maturation: Using the experiences of a compulsory mobile curriculum to reconceptualise mobile learning. Medical Teacher 2016; 38(6): 621-627.
  • Kirtman L. Online versus in-class courses: An examination of differences in learning outcomes. Issues in teacher education 2009; 18(2): 103-116.
  • Woods ML, Maiden J, Brandes JA. An exploration of the representation of students with disabilities in distance education. Online Journal of Distance Learning Administration 2011; 14(4): n4.
  • Mathiowetz V, Yu CH, Quake‐Rapp C. Comparison of a gross anatomy laboratory to online anatomy software for teaching anatomy. Anatomical sciences education 2016; 9(1): 52-59.
  • Green RA, Whitburn LY. Impact of introduction of blended learning in gross anatomy on student outcomes. Anatomical Sciences Education 2016; 9(5): 422-430.
  • Zhong R. The coronavirus exposes education’s digital divide. The New York Times. Accessed March 17, 2020, at https://www.nytimes.com.
  • Telli SG, Altun D. Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi 2020; 3(1): 25-34.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanı Prof. Dr. M.A.Yekta Saraç Basın Açıklaması. Accessed March 18, 2020, at https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin aciklama.aspx
  • Kaçan A, Gelen İ. Türkiye’deki Uzaktan Eğitim Programlarına Bir Bakış. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi 2020; 6(1): 1-21.
  • YoungMinds. Coronavirus: Impact on young people with mental health needs. Accessed March 2020, at https://youngminds.org.uk/media/3708/coronavirus-report_march2020.pdf
  • Caliskan S, Suzek S, Ozcan D. Determining student satisfaction in distance education courses. Procedia computer science 2017; 120: 529-538.
  • Eygü H, Karaman S. Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2013; 3(1): 36-59.
  • Klibanov OM, Dolder C, Anderson K, Kehr HA, Woods JA. Impact of distance education via interactive videoconferencing on students’ course performance and satisfaction. Advances in physiology education 2018; 42(1): 21-25.
  • Ergün E, Kurnaz FB. E-öğrenme ortamlarında öğrenme stilleri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 2019; 12(2): 532-549.
  • Allen M, Mabry E, Mattrey M, Bourhis J, Titsworth S, Burrell N. Evaluating the effectiveness of distance learning: A comparison using meta‐analysis. Journal of communication 2004; 54(3): 402-420.
  • Dyrbye L, Cumyn A, Day H, Heflin M. A qualitative study of physicians’ experiences with online learning in a masters degree program: benefits, challenges, and proposed solutions. Medical teacher 2009; 31(2): e40-e46.
  • Gormley GJ, Collins K, Boohan M, Bickle IC, Stevenson M. Is there a place for e-learning in clinical skills? A survey of undergraduate medical students’ experiences and attitudes. Medical teacher 2009; 31(1): e6-e12.
  • Horzum MB. Sakarya Üniversitesi eğitim fakültesinde görev yapan öğretim elemanlarının internet destekli eğitime yönelik düşünceleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2003; (6).
  • O’Doherty D, Dromey M, Lougheed J, Hannigan A, Last J, McGrath D. Barriers and solutions to online learning in medical education–an integrative review. BMC medical education 2018; 18(1): 130.
  • Coskun Ö, Özeke V, Budakoğlu İ, Kula S. Tıp Fakültesi Öğretim Üyelerinin E-öğrenmeye Hazır Bulunuşluk Düzeyleri: Gazi Üniversitesi Örneği. Ankara Medical Journal 2018; 18(2): 175-185.
  • Sahin I. Predicting Student Satisfaction in Distance Education and Learning Environments. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE 2007; (8)2: 113-119.
  • Day FC, Srinivasan M, Der-Martirosian C, Griffin E, Hoffman JR, Wilkes MS. A comparison of web-based and small-group palliative and end-of-life care curricula: a quasi-randomized controlled study at one institution. Academic medicine: journal of the Association of American Medical Colleges 2015; 90(3): 331.
  • MacLaughlin EJ, Supemaw RB, Howard KA. Impact of distance learning using videoconferencing technology on student performance. American Journal of Pharmaceutical Education 2004; 68(3).

Evaluation of the Effects of Distance Education Model on Medical Students in Social Isolation Period

Yıl 2020, Cilt: 29 Sayı: 5, 340 - 350, 14.10.2020
https://doi.org/10.17942/sted.773060

Öz

Objective: It was aimed to evaluate the effects of distance education on medical students during the Covid-19 pandemic together with its qualitative and quantitative reflections.
Material and Method: The study has been conducted on a total of 217 students from medical faculty in Istinye University. In this study, the “Distance Education Satisfaction Survey” developed to evaluate distance education and including 35 questions, was used. With this questionnaire, the opinions and experiences of medical students at Istinye University about the registration procedures, technical support and education provided regarding the ALMS-based distance education system were obtained.
Findings: 63.1% of all students who participate in this study were women, and 36.9% of them were men. 86.6% of participants stated they follow distance education courses by computer. It was observed that the majority of the participants (54.2%) followed the distance learning techniques closely, and 70.6% of them were able to access the course contents quickly. 50.7% of the students stated that the necessary information could be accessed more quickly via distance education, and 47.9% of them stated that they could turn their time to other interests by saving time. The idea that virtual classroom application is equivalent to face-to-face education was negatively welcomed by 66.4% of students.
Conclusion: The participants of the study generally approved the method, but also expressed their dissatisfaction, including tutorial or technique-related deficiencies. It is obviously understood that online learning platforms cannot be improved or be effective without considering the needs and choices of students.

Kaynakça

  • Kaplan AM, Haenlein M. Higher education and the digital revolution: About MOOCs, SPOCs, social media, and the Cookie Monster. Business Horizons 2016; 59(4): 441-450.
  • Cleveland-Innes MF, Garrison DR. An introduction to distance education: Understanding teaching and learning in a new era. Routledge 2010.
  • Tabor SW. Narrowing the distance: Implementing a hybrid learning model for information security education. Quarterly Review of Distance Education 2007; 8(1): 47.
  • Clark JT. Distance Education. In: Clinical Engineering Handbook.Academic Press; 2020. p.410-415.
  • Bernard RM, Brauer A, Abrami PC, Surkes M. The development of a questionnaire for predicting online learning achievement. Distance education 2004; 25(1): 31-47.
  • Joynes V, Fuller R. Legitimisation, personalisation and maturation: Using the experiences of a compulsory mobile curriculum to reconceptualise mobile learning. Medical Teacher 2016; 38(6): 621-627.
  • Kirtman L. Online versus in-class courses: An examination of differences in learning outcomes. Issues in teacher education 2009; 18(2): 103-116.
  • Woods ML, Maiden J, Brandes JA. An exploration of the representation of students with disabilities in distance education. Online Journal of Distance Learning Administration 2011; 14(4): n4.
  • Mathiowetz V, Yu CH, Quake‐Rapp C. Comparison of a gross anatomy laboratory to online anatomy software for teaching anatomy. Anatomical sciences education 2016; 9(1): 52-59.
  • Green RA, Whitburn LY. Impact of introduction of blended learning in gross anatomy on student outcomes. Anatomical Sciences Education 2016; 9(5): 422-430.
  • Zhong R. The coronavirus exposes education’s digital divide. The New York Times. Accessed March 17, 2020, at https://www.nytimes.com.
  • Telli SG, Altun D. Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi 2020; 3(1): 25-34.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanı Prof. Dr. M.A.Yekta Saraç Basın Açıklaması. Accessed March 18, 2020, at https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin aciklama.aspx
  • Kaçan A, Gelen İ. Türkiye’deki Uzaktan Eğitim Programlarına Bir Bakış. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi 2020; 6(1): 1-21.
  • YoungMinds. Coronavirus: Impact on young people with mental health needs. Accessed March 2020, at https://youngminds.org.uk/media/3708/coronavirus-report_march2020.pdf
  • Caliskan S, Suzek S, Ozcan D. Determining student satisfaction in distance education courses. Procedia computer science 2017; 120: 529-538.
  • Eygü H, Karaman S. Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2013; 3(1): 36-59.
  • Klibanov OM, Dolder C, Anderson K, Kehr HA, Woods JA. Impact of distance education via interactive videoconferencing on students’ course performance and satisfaction. Advances in physiology education 2018; 42(1): 21-25.
  • Ergün E, Kurnaz FB. E-öğrenme ortamlarında öğrenme stilleri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 2019; 12(2): 532-549.
  • Allen M, Mabry E, Mattrey M, Bourhis J, Titsworth S, Burrell N. Evaluating the effectiveness of distance learning: A comparison using meta‐analysis. Journal of communication 2004; 54(3): 402-420.
  • Dyrbye L, Cumyn A, Day H, Heflin M. A qualitative study of physicians’ experiences with online learning in a masters degree program: benefits, challenges, and proposed solutions. Medical teacher 2009; 31(2): e40-e46.
  • Gormley GJ, Collins K, Boohan M, Bickle IC, Stevenson M. Is there a place for e-learning in clinical skills? A survey of undergraduate medical students’ experiences and attitudes. Medical teacher 2009; 31(1): e6-e12.
  • Horzum MB. Sakarya Üniversitesi eğitim fakültesinde görev yapan öğretim elemanlarının internet destekli eğitime yönelik düşünceleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2003; (6).
  • O’Doherty D, Dromey M, Lougheed J, Hannigan A, Last J, McGrath D. Barriers and solutions to online learning in medical education–an integrative review. BMC medical education 2018; 18(1): 130.
  • Coskun Ö, Özeke V, Budakoğlu İ, Kula S. Tıp Fakültesi Öğretim Üyelerinin E-öğrenmeye Hazır Bulunuşluk Düzeyleri: Gazi Üniversitesi Örneği. Ankara Medical Journal 2018; 18(2): 175-185.
  • Sahin I. Predicting Student Satisfaction in Distance Education and Learning Environments. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE 2007; (8)2: 113-119.
  • Day FC, Srinivasan M, Der-Martirosian C, Griffin E, Hoffman JR, Wilkes MS. A comparison of web-based and small-group palliative and end-of-life care curricula: a quasi-randomized controlled study at one institution. Academic medicine: journal of the Association of American Medical Colleges 2015; 90(3): 331.
  • MacLaughlin EJ, Supemaw RB, Howard KA. Impact of distance learning using videoconferencing technology on student performance. American Journal of Pharmaceutical Education 2004; 68(3).
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

İsmet Demirtaş 0000-0001-5789-6985

Sevilay Ayyıldız 0000-0001-6870-8177

Behçet Ayyıldız 0000-0003-1750-4099

Koral Kuş 0000-0003-3286-7218

Yayımlanma Tarihi 14 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 29 Sayı: 5

Kaynak Göster

Vancouver Demirtaş İ, Ayyıldız S, Ayyıldız B, Kuş K. Sosyal İzolasyon Döneminde Uzaktan Öğretim Modelinin Tıp Fakültesi Öğrencileri Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi. STED. 2020;29(5):340-5.