Öz
Amaç:
Bu
araştırma, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin sağlık
okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel olarak
planlanan bu araştırmanın örneklemini araştırmayı kabul eden 119 öğrenci
oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında anket formu ve “Türkiye Sağlık
Okuryazarlığı Ölçeği-32 (TSOY-32)” kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 19,74±1,53 olup,
%79’u kız ve %86,6’sı birinci sınıfta okumaktadır. Öğrencilerin %43,7’si yaşlı
bakım, %29,4’ü ilk ve acil yardım ve
%26,9’u fizyoterapi programında öğrenim görmektedir. Katılımcıların
TSOY-32 indeks ortalaması 35,98±5,83 olup, yeterli sağlık okuryazarlığına sahip
oldukları saptanmıştır. TSOY-32 ölçeği en yüksek toplam puan ortalamasını ilk
ve acil yardım programı öğrencilerinin (36,16±6,04) aldığı, ancak aralarında
istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı bulunmuştur (p>0,05). Öğrencilerin TSOY-32 ölçeğinden
almış oldukları puan ortalamalarına bakıldığında %1,7’sinin yetersiz,
%29,4’ünün sorunlu-sınırlı, %50,4’ünün yeterli ve %18,5’i ise mükemmel sağlık
okuryazarlığına sahip oldukları saptanmıştır. Çalışmaya katılanların TSOY-32
ölçeğinden aldıkları puanlar ile cinsiyet, sınıf, program, gelir durumu,
yaşamının geçtiği yer, aile tipi ve son bir yıl içinde acile başvuru durumuna
göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0,05).
Sonuç:
Araştırmamızın sonuçları, sağlık alanında eğitim gören öğrencilerin çoğunun istenilen
sağlık okuryazarlığı düzeyine sahip olduğu fakat yine de sorunlar olduğunu
göstermektedir. Öğrencilerin sağlık okuryazarlık düzeyinin daha da geliştirilebilmesi
ve farkındalıklarının artması için müfredat programlarında sağlık okuryazarlığı
ile ilgili düzenlemeler yapılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Orijinal Research |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 30 Issue: 1 |