Bu çalışmanın amacı Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 2018 yılında yayınlanan Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireyler İçin (37-78 Ay) Okul Öncesi Özel Eğitim Öğretim Programında yer alan gelişim özellikleri ve kazandırılması hedeflenen kazanımlar içerisinde cinsel eğitim alanı ve cinsel istismara karşı korunma alanları ile ilgili olabilecek kazanımların incelenmesidir. Yapılan bu çalışma betimsel türdedir. Çalışmada veri toplamak amacıyla doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı (2018) Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireyler İçin (37-78 Ay) Okul Öncesi Özel Eğitim Öğretim Programı kapsamında, okul öncesi özel eğitimin amaçları ve önemi, okul öncesi özel eğitim programının tanıtımı, temel ilkeler, kazanım ve göstergeler, okul öncesi özel eğitimde planlama ve uygulama, değerlendirme bölümleri incelenmiştir. Tarama sonucunda ulaşılan olgular içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. İncelenen programda, cinsel eğitime yönelik olarak direkt olmasa da dolaylı olarak yararlanılabilecek kazanımların bulunduğu düşünülmektedir. Yapılan değerlendirme sonucunda bulgular olarak 2 ana tema ve 6 alt temaya ulaşılmıştır. Programda, cinsiyet kimliği, beden tanıma, mahremiyet gibi konulara dair kazanımların yer alması, çocukların erken yaşta bu kritik konularla ilgili farkındalık ve beceriler geliştirmelerini desteklediği, bu alanlarda yapılan kazanımların ise güvenli bir çevre sağlama açısından önem taşıdığı ve ayrıca, cinsel istismardan korunma ve sosyal çevreyi ayırt etme gibi konularda sunulan kazanımların, çocukların hem bireysel hem de sosyal düzeyde sağlıklı sınırlar ve ilişkiler kurmalarına katkı sağladığı bulgularına ulaşılmıştır.
Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Çalışma kapsamında canlı bir varlık ile çalışılmadığı için etik kurul izni gerektirmemektedir.
Abstract
The aim of this study is to to examine the achievements that may be related to the areas of sexual education and protection against sexual abuse within the developmental characteristics and achievements targeted to be gained in the Preschool Special Education Curriculum for Individuals in Need of Special Education (37-78 Months) published by the Ministry of National Education in 2018. . This study is descriptive in nature. Document analysis method was used to collect data in the study. Within the scope of the Ministry of National Education (2018) Preschool Special Education Curriculum for Individuals in Need of Special Education (37-78 Months), the aims and importance of preschool special education, introduction of preschool special education program, basic principles, achievements and indicators, planning and implementation in preschool special education, and evaluation sections were examined. . The facts obtained as a result of the review were analyzed using content analysis. In the examined program, it is thought that there are achievements that can be used indirectly, if not directly, for sexual education. As a result of the evaluation, 2 main themes and 6 sub-themes were reached as findings. It was found that the inclusion of achievements on issues such as gender identity, body recognition and privacy in the program supports children to develop awareness and skills related to these critical issues at an early age, that the achievements made in these areas are important in terms of providing a safe environment, and that the achievements presented on issues such as protection from sexual abuse and distinguishing the social environment contribute to to children's establishment of healthy boundaries and relationships at both individual and social levels.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 27, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | March 23, 2025 |
Acceptance Date | May 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 2 Issue: 1 |
Sinop University Journal of Education Faculty, published by Sinop University, has started accepting articles for its third issue, JUNE 2025. Article processes will only be run through the Dergi Park system and articles will be accepted through the Submit Article button.
Open Access Policy: This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
CC BY-NC-ND 4.0
Canonical URL https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/