Communication with parents towards their children is important during childhood. A training program that covers the communication skills of the mothers in this study, the behavior of the children investigated the effect of social relations. Working is experimental model. Pre-test and post-test control group research design was used. The research population mothers of children in the age group 4-5 are 3 different preschool. To collect data to study the Behavior of Parental Self Rating Scale (BPSRS) were used. The scale of interest and to show compassion, helping, consistent discipline, clarity of principles, protection, physical punishment, for success in print, deprivation and emotional punishment is sub-dimension. Aimed at mothers and mothers with children, the right to communicate with Mother Child Communication Education Program (MCCEP) creates awareness about and the results are applied to experimental groups were evaluated by t-test. A positive change in the behavior of mothers who trained at the end of the research, problem-solving skills of children with high levels of social anxiety and academic achievement is higher at the training program showed to be effective in a positive way.
Mother-child communication maternal education communication training.
Çocukluk yıllarında anne babaların çocuklarıyla doğru iletişimi önemlidir. Bu çalışmada annelere uygulanan iletişim becerilerini kapsayan bir eğitim programının, annelerin çocuklarına karşı olan davranışlarındaki etkisi araştırılmıştır. Çalışma deneme modelindedir. Ön-test son-test kontrol gruplu bir araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 3 farklı anaokuluna giden 4-5 yaş grubu çocukların anneleri oluşturmaktadır. Araştırmada gereken verilerin toplanması için Çağdaş (1997) tarafından geliştirilen Ebeveyn Kendi Davranışını Değerlendirme Ölçeği (EKDDÖ) kullanılmıştır. Ölçekte ilgi ve şefkat gösterme, yardım etme, tutarlı disiplin, prensiplerin belirginliği, koruyuculuk, fiziki cezalandırma, başarı için baskı, yoksunlaştırma ve duygusal cezalandırma altboyutları bulunmaktadır. Annelerin çocuklarıyla doğru iletişim kurmalarını hedefleyen ve annelerde iletişim konusunda duyarlılık oluşturan Anne Çocuk İletişimi Eğitim Programı (AÇİEP) deneme grubuna uygulanmış ve sonuçlar t testi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonunda eğitilen annelerin davranışlarının olumlu yönde değiştiği; çocukların problem çözme becerilerinin yüksek, sosyal kaygı düzeylerinin az ve akademik başarılarının yüksek olduğu; eğitim programının olumlu yönde etkili olduğu ortaya konmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2013 Sayı: 28 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi