Vygotsky’nin düşünceleri ve görüşleri
etrafında oluşturulmuş olan sosyo-kültürel yapılandırmacılığın temel önermesi,
bilişin gelişmesinde sosyal etkileşimin önemli bir yerinin olduğudur. Bu
yaklaşımda, öğrenmenin meydana gelmesinde zengin birtakım yaşantılar sağlayacak
olan sosyal çevreye olan gereksinim, deneyimli akran ve öğretmenlerin varlığı
gibi durumlar bilişsel fonksiyonların gelişmesinde önemli bir yere sahiptir. Bu
bağlamda çalışmanın temel amacı Türkçe öğretiminin Vygotsky'nin ‘Bilişsel
Gelişim Kuramı’nın önemli kavramlarından olan yakınsal gelişim alanı açısından
değerlendirilmesi ve kavramın Türkçe öğretimine ne şekilde yansıdığının
araştırılmasıdır. Bu inceleme yapılırken Vygotsky’nin görüşleri etrafında
oluşmuş yaklaşım ve stratejilerle diğer bilişsel gelişim kuramları da göz
önünde bulundurulmuştur. Araştırmada
nitel bir araştırma yöntemi olan doküman inceleme kullanılmış, ortaokul Türkçe
Ders Kitapları (5-8) ve Türkçe Öğretim Programı ele alınmıştır. Sonuç olarak,
yapılan araştırmada elde edilen bulgular ışığında; yakınsal gelişim alanının
Türkçe öğretiminde yer bulduğu, gerek öğretim programının yaklaşımında gerekse
öğretim materyallerinde yakınsal gelişim alanını destekleyen, bu olguyla
ilişkili yapıların olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Filoloji |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 47 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi