Research Article
BibTex RIS Cite

Gazeteci Kavramına Metaforik Bir Bakış

Year 2020, Issue: 50, 104 - 114, 31.08.2020

Abstract

Basın İlan Kurumu’nda çalışan personelin gazetecilik kavramına ilişkin metaforik algıları incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinde sıklıkla kullanılan olgu bilim modeli kullanılmıştır. İstanbul ilinde bulunan Basın İlan Kurumu Genel Müdürlüğü’nde görevli 40 personel ile yüz yüze görüşmeler yapılarak, gazeteci kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforlar içerik analiziyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, gazeteci kavramına ilişkin 5 kategori altında 29 metafor geliştirdikleri görülmüştür. Gazetecinin halkı bilgilendiren, yardımsever, çalışkan, gerçekleri ortaya çıkaran, her ortama ayak uyduran yapıda olduğu metaforlar aracılığıyla ortaya konmuştur. Gazeteci kavramının önemi vurgulanmaya çalışılmıştır.

References

  • Alver, F. (2007). Gazeteciliğin Kuramsal Temelleri, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Bak, G., Kutlu, M. K.ve Bak, A. (2020). İşe Alım Uzmanlarının Kendi Mesleklerine İlişkin Metaforik Algılarının Bir Analizi, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, C: 7, S: 4, 233-244.
  • Demircioğlu, E.ve Kantekin, S. (2019). Tarih pedagoji programı öğrencilerinin tarih kavramına ilişkin inançlarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Journal of History Culture and Art Research, 8(1), 332-346.
  • Karamehmet, B. (2012). Kuramsal iletişimde metafor, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Karamehmet, B. (2017). Metafor ile markaları yönetmek, Atatürk İletişim Dergisi, 13, 125-148.
  • Köroğlu, Ö., Manav, S. ve Karaca, K. A. (2018). Turizm Rehberliği Öğrencilerinin “Türk Mutfağı” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yöntemi İle Belirlenmesi, Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2, 114-129.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip olduğu metaforlar, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Stempel III, G. H. (2003). İçerik Analizi, Derleyen/Çeviren: Murat S. Çebi, İletişim Araştırmalarında İçerik Çözümlemesi, Ankara: Alternatif Yayınları, 103-123.
  • Tokgöz, O. (1981). Temel Gazetecilik, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları:476.
  • Torlak, Ö. (2008). Tüketici davranışını anlamada metafor kullanımı: Postmodern tüketiciyi “sivil itaatsizlik” metaforu ile açıklamak, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2, 63-76.
  • URL-1: Basın İlan Kurumu, Hakkımızda, https://www.bik.gov.tr/kurumsal/hakkimizda/, Erişim Tarihi: 12.02.2020.
  • URL-2: Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi, https://www.tgc.org.tr/bildirgeler/t%C3%BCrkiye-gazetecilik-hak-ve-sorumluluk-bildirgesi.html, Erişim Tarihi: 13.02.2020.
  • Wood, W. A. (1967). Electronic Journalism, New York: Columbia University Press.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2011). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 3. bs., Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 10. bs., Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zaltman, G. ve Zaltman, L. (2018). Pazarlama metaforları, Çev.: Ümit Şensoy, İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • 2019 Yılı Basın İlan Kurumu Faaliyet Raporu.
Year 2020, Issue: 50, 104 - 114, 31.08.2020

Abstract

References

  • Alver, F. (2007). Gazeteciliğin Kuramsal Temelleri, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Bak, G., Kutlu, M. K.ve Bak, A. (2020). İşe Alım Uzmanlarının Kendi Mesleklerine İlişkin Metaforik Algılarının Bir Analizi, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, C: 7, S: 4, 233-244.
  • Demircioğlu, E.ve Kantekin, S. (2019). Tarih pedagoji programı öğrencilerinin tarih kavramına ilişkin inançlarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Journal of History Culture and Art Research, 8(1), 332-346.
  • Karamehmet, B. (2012). Kuramsal iletişimde metafor, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Karamehmet, B. (2017). Metafor ile markaları yönetmek, Atatürk İletişim Dergisi, 13, 125-148.
  • Köroğlu, Ö., Manav, S. ve Karaca, K. A. (2018). Turizm Rehberliği Öğrencilerinin “Türk Mutfağı” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yöntemi İle Belirlenmesi, Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2, 114-129.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip olduğu metaforlar, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Stempel III, G. H. (2003). İçerik Analizi, Derleyen/Çeviren: Murat S. Çebi, İletişim Araştırmalarında İçerik Çözümlemesi, Ankara: Alternatif Yayınları, 103-123.
  • Tokgöz, O. (1981). Temel Gazetecilik, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları:476.
  • Torlak, Ö. (2008). Tüketici davranışını anlamada metafor kullanımı: Postmodern tüketiciyi “sivil itaatsizlik” metaforu ile açıklamak, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2, 63-76.
  • URL-1: Basın İlan Kurumu, Hakkımızda, https://www.bik.gov.tr/kurumsal/hakkimizda/, Erişim Tarihi: 12.02.2020.
  • URL-2: Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi, https://www.tgc.org.tr/bildirgeler/t%C3%BCrkiye-gazetecilik-hak-ve-sorumluluk-bildirgesi.html, Erişim Tarihi: 13.02.2020.
  • Wood, W. A. (1967). Electronic Journalism, New York: Columbia University Press.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2011). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 3. bs., Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 10. bs., Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zaltman, G. ve Zaltman, L. (2018). Pazarlama metaforları, Çev.: Ümit Şensoy, İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • 2019 Yılı Basın İlan Kurumu Faaliyet Raporu.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Sosyoloji
Authors

Osman Vedüd Eşidir 0000-0003-2029-4758

Gökhan Bak 0000-0003-4520-0930

Publication Date August 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 50

Cite

APA Eşidir, O. V., & Bak, G. (2020). Gazeteci Kavramına Metaforik Bir Bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi(50), 104-114.
AMA Eşidir OV, Bak G. Gazeteci Kavramına Metaforik Bir Bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. August 2020;(50):104-114.
Chicago Eşidir, Osman Vedüd, and Gökhan Bak. “Gazeteci Kavramına Metaforik Bir Bakış”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 50 (August 2020): 104-14.
EndNote Eşidir OV, Bak G (August 1, 2020) Gazeteci Kavramına Metaforik Bir Bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 50 104–114.
IEEE O. V. Eşidir and G. Bak, “Gazeteci Kavramına Metaforik Bir Bakış”, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 50, pp. 104–114, August 2020.
ISNAD Eşidir, Osman Vedüd - Bak, Gökhan. “Gazeteci Kavramına Metaforik Bir Bakış”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 50 (August 2020), 104-114.
JAMA Eşidir OV, Bak G. Gazeteci Kavramına Metaforik Bir Bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;:104–114.
MLA Eşidir, Osman Vedüd and Gökhan Bak. “Gazeteci Kavramına Metaforik Bir Bakış”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 50, 2020, pp. 104-1.
Vancouver Eşidir OV, Bak G. Gazeteci Kavramına Metaforik Bir Bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020(50):104-1.

Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi