Göç, toplumsal değişim ve dönüşümü tetikleyen önemli parametrelerden biridir. Türkiye tarihine bakıldığında 1950’li yıllardan itibaren yoğun bir göç hareketliliğinin yaşandığı ve ülkenin sosyo-ekonomik yapısından mekânsal, sanatsal, vd. hemen her yapının bu göçlerden etkilendiği görülmektedir. Sözü edilen göçler içeresinde 1960’lı yıllarda Avrupa ülkeleri ile yapılan ikili anlaşmaların sonucu yaşanan Türkiye menşeli dış göçler özel bir öneme sahiptir. Zira Cumhuriyet tarihi içeresinde devletler arasındaki anlaşmalarla yapılan tek gönüllü göç budur.
Göçe bağlı olarak yaşanan toplumsal olay ve olguların sanatsal yansımalarının izlenebildiği alanlardan biri de sinema filmleridir. Bu filmlerde göç, yoksulluk, kentleşme ve toplumsal değişme temel konular olarak öne çıkmaktayken, yukarıda sözü edilen ve İkinci Dünya Savaşı sonrasında başta Almanya olmak üzere Avrupa ülkelerinde doğan işgücü talebi sonucu yapılan ikili anlaşmalarla yaşanan dış göç de göçün uzun dönemdeki toplumsal etkilerinin göç alan Avrupa ülkelerinde belirmesinin akabinde, beyaz perdeye aktarılmıştır. Bu çalışmada Türkiye’den Almanya’ya doğru yaşanan göç olaylarını konu edinen “Almanya Acı Vatan”, “Gurbetçi Şaban” ve “Duvara Karşı” filmleri analiz edilerek göçün sosyolojik, ekonomik, psikolojik vd. etkileri filmler üzerinden tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sosyoloji |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 57 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi