The definition of haqīqa (truth, certainty) and the attainment of haqiqa have been one of the most important issues addressed by both philosophers and Sufis. In Sufism, haqīqa was considered together with the sharia (Islamic canonical law), and later on, tariqa (Sufi path) and mārifa (gnosis of God) were added, and the stages of the journey (sayr u suluk) of the traveler of haqīqa were named as sharia-tariqa-mārifa-haqīqa. Although some Sufis refer to the final mārifa-haqīqa as haqīqa-mārifa, in all of them this journey begins with sharia, and the aim is for the ascetic to become familiar with the divine secrets after these stages. The great Sufi Khoja Ahmed Yesevī (d. 1166), who initiated an enlightenment movement in Turkestan in the 12th century, also talked about haqiqa in the quatrains called “wisdom” in Diwān-i Hikmet (Book of Wisdom) and described the states that the traveler of haqīqa has to go through. In Anatolia, we see that Yūnus Emre (d. 1320 [?]) talks about divine love and haqīqa in his understanding of Sufism, which he conveys through poetry. Parallel to this similarity, the two great Sufis who used the language of poetry as a form are united on the same values in their understanding of Sufism, and their similarities in terms of content are remarkable. In this study, the definitions and interpretations that both Sufis bring to the concept of “haqīqa” will be discussed, and similarities will be determined.
Hakîkatın tanımı ve hakîkate ulaşma konusu hem filozoflar, hem mutasavvıflar tarafından ele alınan önemli konulardan biri olmuştur. Tasavvufta hakîkat şeriatle birlikte değerlendirilmiş, daha sonraları tarikat ve mârifet de eklenerek hakîkat yolcusunun seyr-u sülûk aşamaları şeriat-tarikat-mârifet-hakîkat olarak isimlendirilmiştir. Sondaki mârifet-hakîkat, bazı sufilerce hakîkat-mârifet olarak belirtilse de bu yolculuk, hepsinde şeriat ile başlatılır ve amaç sâlikin bu aşamalardan sonra ilahî sırlara aşina olabilecek hale gelmesidir. 12. yüzyılda Türkistan’da bir aydınlanma hareketi başlatan büyük sufi Hoca Ahmet Yesevî (öl. 1166) de Divân-ı Hikmet’te “hikmet” adı verilen dörtlüklerinde hakîkatten bahsetmiş, hakîkat yolcusunun geçmek durumunda olduğu halleri tasvir etmiştir. Anadolu’da ise Yûnus Emre’nin (öl. 1320 [?]) yine şiir yoluyla aktardığı tasavvuf anlayışında ilahî aşktan ve hakîkatten bahsettiğini görüyoruz. Biçim olarak şiir dilini kullanan iki büyük sufinin, bu benzerliğe paralel olarak tasavvuf anlayışlarında da aynı değerler üzerinde birleşmeleri ve içerik açısından yakınlıkları dikkat çekmektedir. Bu çalışmada her iki sufinin “hakîkat” kavramına getirdikleri tanımlar ve yorumlar ele alınarak, benzerlikler belirlenecektir.
Çıkar Çatışması / Conflict of Interest: Yazar çıkar çatışması olmadığını beyan etmiş¬tir. / The author declared that there İslâm no conflict of interest.
Finansal Destek / Grant Support: Yazar bu çalışma için finansal destek almadığını beyan etmiştir. / The author declared that this study has received no financial support.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sufism |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | July 1, 2024 |
Acceptance Date | May 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 18 |