Çağdaş İsveç
idare hukuku Kıta Avrupası (Fransız ve Alman) hukuk sistemlerinin temelleri
üzerine yapılanmıştır. Kamu hukukunun kökenleri 17. yy. başlarına kadar uzanır.
İsveç anayasal monarşili üniter bir siyasal siteme sahiptir. Yasama organı tek
meclisli olup, parlamenter bir yönetim modeli geçerlidir.
Düşünce ve
ifade özgürlüğü demokratik yaşamın temelini oluşturmaktadır. Bütün yurttaşların
siyasal, dinsel, kültürel veya öteki ilişkilerinde kimliklerini açığa vurmaya
zorlanmaya karşı koruma sağlanmaktadır. Kamu hizmeti hem merkez, hem de yerel
yönetimler tarafından sağlanır. Yerel yönetimler, kamu idaresinin %70’ine
karşılık gelir. Merkez yönetimi dış politika, savunma, adalet ve sosyal
güvenlik hizmetlerini sunarken; yerel yönetimler sosyal yardım, eğitim, sağlık
hizmeti ve kamu sağlığı gibi yerel ve genel ihtiyaçların karşılanmasına
çalışır. İdari otoritelerin ve kamu görevlilerinin konumu öteki ülkelere oranla
daha bağımsızdır. Kamu görevlilerinin ücret ve çalışma koşulları büyük ölçüde
iş hukuku hükümlerine göre yürütülür.. İsveç sosyal refah ve sosyal hakların
hukuksal düzenlemesi konusunda önde gelen ülkelerin arasında yer alır. İdari
yargı, idarenin işlemlerine karşı yapılan başvuruları ele alır. Üç katmanlı
idari yargı, idari işlemlerin “hukuka” ve akla uygunluğu”nu denetler. Son
yıllarda İsveç hukuk düzeni Avrupa ile uyum sürecinde yapısal önemli
değişiklikler geçirmiştir.
anayasal monarşi şeffaflık sosyal refah devleti kamu denetçisi kamu görevlisi ayrımcılık yasağı
Subjects | Law in Context |
---|---|
Journal Section | KAMU HUKUKU |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 16 Issue: 2 |