Türkiye’de zorunlu din dersi, dini eğitimin bir parçası olarak ülkenin kendine özgü şartları içerisinde uygulanmaktadır. Anayasada geçen; devlet gözetiminde dini eğitim, laiklik ve din ve vicdan hürriyeti zorunlu din dersi konusunda temel ilkelerdir. Türk yargısı muhafazakâr bir yaklaşımla zorunlu din derslerinin devamına dayanak oluşturmaktadır. Buna karşın, AHİM zorunlu din dersine ilişkin önemli içtihatlar oluşturmuş ve Türkiye aleyhine kararlar vermiştir. Zorunlu din dersi konusunda Türkiye’nin tek bir tip olarak örnek alacağı bir model bulunmamaktadır. Türkiye’de zorunlu din dersi sorununa en uygun çözüm; din derslerinin zorunluluğunun devamı ile birlikte içerik ve anlatım olarak bilimsel bir nitelik kazanmasıdır.
Compulsory religion course in Turkey, a part of religious education, has been implemented in conditions peculiar to the country. Religious education under the control of state, secularism and freedom of religion and conscience are the main constitutional principles on compulsory religion course. Turkish jurisdiction makes ground on continuing of obligation of religion course through conservati-ve approach. On the other hand, ECHR made important jurisprudences and gave decisions against Turkey. In the subject of compulsory religion course, a model a unique type does not exist which Turkey should follow. The best solution to the problem of compulsory religion course in Turkey is making the lecture scientific through its content and type of education by adopting good implementations of West.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Acceptance Date | March 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 1 |