The city of Nysa in the Caria region of Western Anatolia was established during the Early Hellenistic Period. Nysa, mentioned by Strabo as a dipolis- a double city today predominantly contains Roman Period remains and sets a fine example of Roman architecture and engineering with its city planning, bridges, and monumental structures. Moreover, the city where the geographer Strabo was educated in his youth has an identity of an education and culture centre with buildings such as a library, gymnasium, and stadium. The construction and decoration of monumental structures like the theater, gerontikon-odeion, and forum/market basilica point to the visual grandeur of the city. Besides, the diversity and quality of marble used in these buildings demonstrate the refined tastes and wealth of the city's upper class and benefactors. The sculptural works unearthed in the excavations also indicate the interest of the city's elites in exquisite objects that could be considered luxurious in their everyday living spaces. One such artefact, a marble statuette head in black and white colour found in Nysa, is being introduced in this study. These kinds of small sculptures that contain both colours formed a specialized area of expertise for Aphrodisias sculptors, carved from high-quality marble obtained from the quarries of Muğla-Göktepe. Given the importance of proper design in creating sculptures from this material, it is evident that these sculptors were highly creative, and these materials must have been reserved for special projects. The statuette head from Nysa is considered an object reflecting the sophisticated tastes of the city's elites, for it belongs to a specific group of small sculptures that required great skill in crafting.
Öz
Batı Anadolu’nun Karia bölgesi kentlerinden Menderes Nysa’sı Erken Hellenistik Dönem’ de kurulmuştur. Strabon tarafından bir dipolis- çift yakalı kent olarak adlandırılan Nysa günümüzde yoğun olarak Roma Dönemi kalıntılarını barındırır ve şehir planlaması, köprüleri ve anıtsal yapılarıyla Roma mimari ve mühendisliğinin güzel bir örneğini oluşturur. Dahası Strabon’un gençliğinde eğitim aldığı yer olarak da bilinen kentin kütüphane, gymnasion ve stadion gibi yapıları barındırmasıyla da eğitim ve kültür kenti kimliği anlaşılır. Tiyatro, gerontikon-odeion ve forum/ çarşı bazilika gibi anıtsal yapıların inşası ve süslemesi kentin Roma Dönemi’ndeki görsel görkemine işaret ederken yapılarda kullanılan malzemelerin çeşitliliği ve niteliği yerel üst sınıfın ve hayırseverlerin seçkin zevklerini ve zenginliğini açıkça ortaya koyar. Araştırmalarda ele geçen heykeltıraşlık eserleri kentin elit sınıfının günlük yaşam alanlarında da lüks sayılabilecek seçkin objelere ilgisinin olduğunu gösterir. Bunlardan biri Cadde 1 Plateia/ Sütünlu Cadde’de ele geçmiş siyah ve beyaz renkli mermerden yontulmuş bir heykelcik başı bu çalışmayla ilk kez tanıtılmaktadır. Aphrodisias ustalarının özel bir uzmanlık alanını oluşturan bu tür heykelcikler Muğla-Göktepe ocaklarından temin edilen, her iki rengi de barındıran yüksek kaliteli mermerlerden yontulmaktaydı. Bu tür malzemelerden heykelcik üretilmesi için muhakkak ki ustanın doğru tasarımı yapması gerektiğinden bu kişilerin yaratıcılığı tartışılmaz olup bu malzemeler özel işler için ayrılmış olmalıydı. Nysa eseri de ustalık gerektiren özel bir heykelcik grubuna ait olmasıyla kent elitlerinin seçkin zevklerini yansıtan bir obje olarak karşımıza çıkmaktadır.
Menderes Nysa’sı siyah-beyaz (Göktepe) mermeri heykelcik sosyal kontekst Roma heykeltraşlığı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Greek and Roman Period Archeology |
Journal Section | Archaeology |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | July 19, 2024 |
Acceptance Date | September 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 62 |