In the present study, what attracts the attention of science and non-science specialist teachers think in chemistry diagrams are explored. The data were gathered from 50 (25 female, 25 male) teachers of primary and secondary schools in Turkey. Twenty-seven (27) 27 of the participants are science specialists and 23 are non-science specialists. The data were collected in 2012. A qualitative approach was adopted. The data were collected in three steps. Firstly, chemistry diagrams from internet were collected and some chemistry diagrams (12) were chosen by the researchers. In second step, selected diagrams were shown to the teachers. In this step, the participants were asked to think aloud about what they noticed when they looked at these diagrams. In the third step, semi-structured interviews were carried out in order to examine further the thoughts of the teachers on these diagrams. In our study, we found there were no significant differences in responses between the science and non-science specialist teachers. We conclude that it may be helpful to train teachers in the processes of constructing and reading diagrams.
Bu çalışmada fen alan ve fen alan dışı öğretmenlerin kimya görsellerine bakış açıları irdelenmiştir. Çalışmanın örneklemini 50 (25 kadın, 25 erkek) öğretmen oluşturmaktadır. Bu öğretmenlerin 27’ si fen bilimleri alanı, 23’ ü ise diğer alan uzmanlıklarına sahiptir. Veriler 2012 yılında toplanmıştır. Çalışmada nitel araştırma tekniği kullanılmıştır. Veriler üç aşamada toplanmıştır. Birinci aşamada internet üzerinden kimya ile ilgili görseller toplamış ve araştırmacılara tarafından çalışma için uygun olan görseller (12) seçilmiştir. İkinci aşamada seçilen görseller öğretmenlere gösterilmiş ve öğretmenlerin sesli düşün tekniği ile görsellerde neler gördükleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Üçüncü aşamada öğretmenlerle yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılarak konu hakkında derinlemesine veriler toplanmıştır. Çalışma sonunda fen alan ve alan dışı uzman öğretmenlerin kimya diagramlarına bakış açılarında bir fark bulunmamıştır. Öğretmenlere fen eğitiminde kullanılabilen görselleri oluşturma ve okuma için eğitimler verilmesi önerilmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/