In this study the level of social presence of learner who are studying in various program through synchronous virtual classroom is examined in terms of gender, age, program, profession, duration of study and reasons for preference distance education. The sample of the study is composed of 310 students at Atatürk University Distance Education and Research Center. Social presence scale to measure the level of social presence and form to identify students’ demographic data are used for collecting data. The data collection tool was used presented on Internet to fill from students after the virtual clasroom sessions. Descriptive and predictive statistical methods were used in the analysis of the data. According to the findings, it was determined that the distance education students were above the average of social presence level in synchronous virtual classroom. Moreover, while the gender variable doesn’t have a statistically significant effect on social presence, the level of social presence differs in terms of variables such as age, education program, occupation group studied and how long (years) it is studied.
Level of social presence synchronous virtual classroom environment distance education students demographic variables
Çalışmada uzaktan eğitimde eş-zamanlı sanal sınıf ortamında öğrenim görmekte olan bireylerin sosyal bulunuşluk düzeyleri cinsiyet, yaş, öğrenim görülen program, çalışılan meslek grubu, çalışma süresi ve uzaktan eğitim tercih sebepleri değişkenleri ile incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini Atatürk Üniversitesi Uzaktan Eğitim ve Araştırma Merkezi’nde öğrenim görmekte olan 310 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin sosyal bulunuşluk düzeyini ölçmek için sosyal bulunuşluk ölçeği ve öğrencilerin demografik verilerini tespit etmek için form kullanılmıştır. Veri toplama aracı eş-zamanlı sanal sınıf oturumlarından hemen sonra öğrencilerin doldurması için İnternet üzerinden sunulmuştur. Verilerin analizinde betimsel ve kestirimsel istatistiki yöntemler kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiği zaman uzaktan eğitim öğrencilerinin eş-zamanlı sanal sınıf ortamındaki sosyal bulunuşluk düzeylerinin ortalamanın üstünde olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda cinsiyet değişkenin sosyal bulunuşluk üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olmazken yaş, öğrenim görülen program, çalışılan meslek grubu ve ne kadar süredir (kaç yıl) çalışıldığı gibi değişkenler açısından sosyal bulunuşluk düzeyinin farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/