Bu
araştırma öğretmenlerin algıladıkları hizmetkâr liderlik davranışlarının
düzeyini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın verileri, 2015-2016
yılında Şanlıurfa İli Merkez İlçelerindeki tüm ilkokul, ortaokul ve liselerde
görev yapan 484 öğretmenden elde edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı
olarak Hizmetkâr Liderlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmatik
ortalama, t testi, tek yönlü anova ve post-hoc testleri kullanılmıştır. Bu
araştırma sonucunda, katılımcıların hizmetkâr liderlik algılarının yüksek
düzeyde olduğu ve hizmetkâr liderlik algılarının, katılımcıların okul konumu,
yöneticilerinin atanma şekli, okul türü, okuldaki öğretmen sayısı ve medeni
durum değişkeni açısından anlamlı farklılık gösterirken, cinsiyet, hizmet yılı,
branş ve öğrenim durumu değişkenleri açısından anlamlı farklılık göstermediği
tespit edilmiştir.
This research has
been conducted with the aim of investigating the level of perceived servant
leadership in teachers who work in schools. The data of this research was
obtained from 484 teachers working at the primary school, secondary school and
high school in the centre districts of Şanlıurfa Province in year in 2015 and
2016. Perceived Servant Leadership Scale was used as data collection in this
research. It was made use of mean, one-way anova and post- hoc tests to compute
the datas. As a result of this research, it has been found that perceived
servant leadership of the participants is at partly high level. While perceived
servant leadership of the participants indicate significant differences
according to variables such as the school position, appointment type of
managers of teachers, school type, the numberof teacher in that school, marital
status they do not indicate significant differences in terms of variables such
as gender, year of working, branch and educational status.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/