BibTex RIS Cite

The Analysis of Students' Skills of Asking Questions through Informative Texts

Year 2013, Volume: 3 Issue: 1, 90 - 97, 04.03.2013

Abstract

In 9th grade Turkish Language and Literature lesson it is stated that students' skills of asking questions can be improved through informative texts. In this research the evaluation of students' skills of asking questions through informative texts is aimed. In this research survey model was used.

The universe of the research is composed of 9th grade students of 2011-2012 academic year, and the sample is composed of 357, 9th grade students living in Hendek, Sakarya and going on their education in different types of high schools.

In this research in order to gather the necessary data, Montaigne's essay “Human Nature”. The students was asked to write 6 questions about the text and it was decided that the questions' of students belong to which step according to the Revised Bloom's Taxonomy and the difference according to the types of high schools was analyzed. The data was resolved by two researchers via SPSS 15.0 package program.

It is important to reveal both for this research and future researches how much the ability of asking questions of 9th grade students' who finish primary education and start high school improve when an academic year finishes.

References

  • Akpınar, E. (2003). Ortaöğretim coğrafya dersleri yazılı sınav sorularının bilişsel düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 13-21.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R. (Ed.) (2001). A taxonomy for learning teaching and assessing. A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
  • Aslan, C. (2011). Soru sorma becerilerini geliştirmeye dönük öğretim uygulamalarının öğretmen adaylarının soru oluşturma becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 36 (160), 236-249.
  • Aydemir, Y., Çiftçi, Ö. (2008). Edebiyat öğretmeni adaylarının soru sorma becerileri üzerine bir araştırma (Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 103-115.
  • Ayvacı, H. Ş., Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (1), 13-25.
  • Baysen, E. (2006). Öğretmenlerin sınıfta sordukları sorular ile öğrencilerin bu sorulara verdikleri cevapların düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1), 21-28.
  • Bümen, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31 (142), 3-14.
  • Bümen, N. T. (2007). Effects of the original versus revised Bloom’s Taxonomy on lesson planning skills: a Turkish study among pre-service teachers. Review of Education, 53, 439–455.
  • Can, R. (2006). Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin soru sorma becerileri üzerine bir alan araştırması. Unpublished master dissertation, Gazi University, Institute of Education Sciences, Ankara.
  • Celilova, V. (2006). Genel liselerin ikinci sınıflarında okutulan Türk Edebiyatı ders kitaplarındaki metin altı soruları üzerine bir inceleme. Unpublished master dissertation, Gazi University, Institute of Education Sciences, Ankara.
  • Çolak, K., Demircioğlu, İ. H. (2010). Tarih dersi sınav sorularının Bloom Taksonomisi’nin bilişsel alan düzeyi açısından sınıflandırılması. Millî Eğitim, 187, 160-171.
  • Davis, O. L., Morse, K. R., Rogers, V. M., Tinsley, D. C. (1969). Studying the cognitive emphases of teachers’ classroom questions. Educational Leadership, 26 (7), 711-719.
  • Doughty, H. A. (2006). Blooming idiots: Educational objectives, learning taxonomies and the pedagogy of Benjamin Bloom. College Quarterly, 9 (4), 1-23.
  • Durukan, E. (2009). 7. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinleri anlamaya yönelik sorular üzerine taksonomik bir inceleme. Millî Eğitim, 181, 84-93.
  • Genç, A. (2006). Ortaöğretim coğrafya derslerinde öğrencilerin soru sorma becerilerinin değerlendirilmesi. Unpublished master dissertation, Gazi University, Institute of Education Sciences, Ankara.
  • Karadüz, A. (2009). Türk Dili ve Edebiyatı eğitiminin hedefler kapsamında ölçme ve değerlendirmede kullanılan “soru” nitelikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27, 17-31.
  • Keray, B. (2012). Sekizinci sınıf öğrencilerinin soru sorma becerilerinin yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmesi. Unpublished master dissertation, Sakarya University, Institute of Education Sciences, Sakarya.
  • Khan, W. B., Inamullah, H. M. (2011). A study of lower-order and higher-order questions at secondary level. Asian Social Science, 7 (9), 149-157.
  • Kılıç, D. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih konuları ile ilgili soru sorma becerilerinin Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi. Unpublished master dissertation, Marmara University, Institute of Education Sciences, İstanbul.
  • Koç, M. (2007). İlköğretim 5. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metin altı soruları üzerine bir inceleme. Unpublished master dissertation, Niğde University, Institute of Social Sciences, Niğde.
  • Koray, C. Ö., Yaman, S. (2002). Fen bilgisi öğretmenlerinin soru sorma becerilerinin Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 10 (2), 317-324.
  • Koray, Ö., Altunçekiç, Ö., Yaman S. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının soru sorma becerilerinin Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi. Pamukkale University Journal of Education, 17, 33-39.
  • Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's Taxonomy: an overview. Theory Into Practice. 41 (4), 212-264.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. London: Sage Publications. Pickard, M. J. (2007). The new Bloom’s Taxonomy: an overview for family and consumer sciences. Journal of Family and Consumer Sciences Education, 25 (1), 45-55.
  • Tienken, C. H., Goldberg, S., DiRocco, D. (2009). Questioning the questions. Kappa Delta Pi Record, 46 (1), 28-32.
  • Wilen, W. W. (1987). Questions, questioning techniques and effective teaching. Washington: National Education Association.
  • Yılmaz, E., Keray, B. (2012). Söyleşi metinleri yoluyla sekizinci sınıf öğrencilerinin soru sorma becerilerinin yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 2 (4), 1-17.
  • Zimmerman, B. J., Schunk, D. H. (2003). Educational psycology: a century of contributions. London: Lawrence Erlbaum Associates.

-

Year 2013, Volume: 3 Issue: 1, 90 - 97, 04.03.2013

Abstract

9. sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitaplarında bilgilendirici metinler yoluyla öğrencilerin soru sorma becerilerinin geliştirilebileceği belirtilmiştir. Bu araştırmada da dokuzuncu sınıf öğrencilerinin soru sorma becerilerinin bilgilendirici metinler yoluyla incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2011-2012 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören dokuzuncu sınıf öğrencileri, örneklemini ise Sakarya İli Hendek İlçesindeki farklı lise türlerinde öğrenim gören 357 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Montaigne’nin “İnsan Hâli” adlı denemesi kullanılmıştır. Öğrencilerden me- tinle ilgili altışar soru oluşturmaları istenmiş, öğrenci sorularının Yenilenmiş Bloom taksonomi- sine göre hangi basamaklara girdiği belirlenmiş ve lise türleri arasındaki farklılaşmaya bakılmıştır. Veriler SPSS 15.0 paket programı kullanılarak iki araştırmacı tarafından da çözümlenmiştir. İlköğretimi tamamlamış liseye yeni başlamış olan 9. sınıf öğrencilerinin bir öğretim kademesi sona erdiğinde soru sorma becerilerinin hangi düzeyde olduğunu belirlemek bu araştırma ve gelecek araştırmalar açısından önem taşımaktadır

References

  • Akpınar, E. (2003). Ortaöğretim coğrafya dersleri yazılı sınav sorularının bilişsel düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 13-21.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R. (Ed.) (2001). A taxonomy for learning teaching and assessing. A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
  • Aslan, C. (2011). Soru sorma becerilerini geliştirmeye dönük öğretim uygulamalarının öğretmen adaylarının soru oluşturma becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 36 (160), 236-249.
  • Aydemir, Y., Çiftçi, Ö. (2008). Edebiyat öğretmeni adaylarının soru sorma becerileri üzerine bir araştırma (Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 103-115.
  • Ayvacı, H. Ş., Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (1), 13-25.
  • Baysen, E. (2006). Öğretmenlerin sınıfta sordukları sorular ile öğrencilerin bu sorulara verdikleri cevapların düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1), 21-28.
  • Bümen, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31 (142), 3-14.
  • Bümen, N. T. (2007). Effects of the original versus revised Bloom’s Taxonomy on lesson planning skills: a Turkish study among pre-service teachers. Review of Education, 53, 439–455.
  • Can, R. (2006). Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin soru sorma becerileri üzerine bir alan araştırması. Unpublished master dissertation, Gazi University, Institute of Education Sciences, Ankara.
  • Celilova, V. (2006). Genel liselerin ikinci sınıflarında okutulan Türk Edebiyatı ders kitaplarındaki metin altı soruları üzerine bir inceleme. Unpublished master dissertation, Gazi University, Institute of Education Sciences, Ankara.
  • Çolak, K., Demircioğlu, İ. H. (2010). Tarih dersi sınav sorularının Bloom Taksonomisi’nin bilişsel alan düzeyi açısından sınıflandırılması. Millî Eğitim, 187, 160-171.
  • Davis, O. L., Morse, K. R., Rogers, V. M., Tinsley, D. C. (1969). Studying the cognitive emphases of teachers’ classroom questions. Educational Leadership, 26 (7), 711-719.
  • Doughty, H. A. (2006). Blooming idiots: Educational objectives, learning taxonomies and the pedagogy of Benjamin Bloom. College Quarterly, 9 (4), 1-23.
  • Durukan, E. (2009). 7. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinleri anlamaya yönelik sorular üzerine taksonomik bir inceleme. Millî Eğitim, 181, 84-93.
  • Genç, A. (2006). Ortaöğretim coğrafya derslerinde öğrencilerin soru sorma becerilerinin değerlendirilmesi. Unpublished master dissertation, Gazi University, Institute of Education Sciences, Ankara.
  • Karadüz, A. (2009). Türk Dili ve Edebiyatı eğitiminin hedefler kapsamında ölçme ve değerlendirmede kullanılan “soru” nitelikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27, 17-31.
  • Keray, B. (2012). Sekizinci sınıf öğrencilerinin soru sorma becerilerinin yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmesi. Unpublished master dissertation, Sakarya University, Institute of Education Sciences, Sakarya.
  • Khan, W. B., Inamullah, H. M. (2011). A study of lower-order and higher-order questions at secondary level. Asian Social Science, 7 (9), 149-157.
  • Kılıç, D. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih konuları ile ilgili soru sorma becerilerinin Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi. Unpublished master dissertation, Marmara University, Institute of Education Sciences, İstanbul.
  • Koç, M. (2007). İlköğretim 5. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metin altı soruları üzerine bir inceleme. Unpublished master dissertation, Niğde University, Institute of Social Sciences, Niğde.
  • Koray, C. Ö., Yaman, S. (2002). Fen bilgisi öğretmenlerinin soru sorma becerilerinin Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 10 (2), 317-324.
  • Koray, Ö., Altunçekiç, Ö., Yaman S. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının soru sorma becerilerinin Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi. Pamukkale University Journal of Education, 17, 33-39.
  • Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's Taxonomy: an overview. Theory Into Practice. 41 (4), 212-264.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. London: Sage Publications. Pickard, M. J. (2007). The new Bloom’s Taxonomy: an overview for family and consumer sciences. Journal of Family and Consumer Sciences Education, 25 (1), 45-55.
  • Tienken, C. H., Goldberg, S., DiRocco, D. (2009). Questioning the questions. Kappa Delta Pi Record, 46 (1), 28-32.
  • Wilen, W. W. (1987). Questions, questioning techniques and effective teaching. Washington: National Education Association.
  • Yılmaz, E., Keray, B. (2012). Söyleşi metinleri yoluyla sekizinci sınıf öğrencilerinin soru sorma becerilerinin yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 2 (4), 1-17.
  • Zimmerman, B. J., Schunk, D. H. (2003). Educational psycology: a century of contributions. London: Lawrence Erlbaum Associates.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Betül Keray

Zehra Güden

Publication Date March 4, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Keray, B., & Güden, Z. (2013). The Analysis of Students’ Skills of Asking Questions through Informative Texts. Sakarya University Journal of Education, 3(1), 90-97. https://doi.org/10.19126/suje.79371