BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 3 Issue: 1, 98 - 112, 14.03.2013

Abstract

This research was carried out to identify the level of parents’ associations’ participation to school administration in Kocaeli city, İzmit district. Parents’ associations’ participation to school administration is identified according to the school administrators’ perceptions. Moreover, the differences in their perceptions are examined according to the variables of their duty, age, and years of service. The population of the study was comprised of 27 principals and 83 vice principals who are working in the public high schools in Kocaeli, İzmit district. The data for the study were collected by using “personal information form” and “parents’ associations’ participation to school administration scale” which was developed by the researchers. Descriptive statistics and t-test were used to analyze the data collected for the study. Results of the study indicated that parents’ associations participate to school administration in only economic concerns. Any significant differences were not found in school administrators’ perceptions on parents’ associations’ participation to school administration according to their duties in school, age and years of service.

References

  • Açıkgöz, K. (1984), Öğretmenlerin Okuldaki Kararlara Katılımı, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi. Ağaoğlu, E. (2006). Sınıf Yönetimiyle İlgili Temel Olgular Sınıf Yönetimi. Editör: Zeki Kaya 6.Baskı, PegemA Yayınları.
  • Akbaşlı, S. (2007). Ortaöğretim Okullarındaki Okul Aile Birliklerinin Görevlerini Gerçekleştirme Düzeyleri, Yayınlanmış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aslanargun, E. (2007). “Okul - Aile İşbirliği Ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Tarama Çalışması”. Sosyal Bilimler Dergisi . Sayı: 18.
  • Aydın, M. (2007). Eğitim Yönetimi (Kavramlar, Kuramlar, Süreçler, İlişkiler) Örgütsel Davranış. Genişletilmiş 7.Baskı, Ankara: Hatiboğlu Yay..
  • Aydoğan, İ. (2006). “İlköğretim Okullarında Okul-Çevre İlişkilerinin Düzeyi”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi .
  • Bağırkan, Ş. (1983). Karar Verme. İstanbul: Der Yayınları.
  • Balcı, A. (2005). Etkili Okul Ve Okul Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bayrak, C. (2005). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Editörler: Özcan Demirel – Zeki Kaya, Ankara: Pegem A Yay.
  • Baytun, İ. D. ve Özerem, A. (2012). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki Kadın Müdürlerinin Yönetim Algıları Araştırması.
  • Beydoğan, Ö. H.(2006). “Ailelerin Eğitim Sürecine Katılımına Yönelik Modeller Ve Yaklaşımlar”. Gazi Ü niversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 7, Sayı 1.
  • Bingöl, C. (2004). Okul-Aile Birliklerinin Görevlerini Gerçekleştirme Derecesinin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı.(4. Baskı). Ankara: Pagem A Yayıncılık.
  • Canpolat, T. (2001). Öğretmen Aile İşbirliği ile Ailelerin Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Eroymak (Eskici), Y. (1997). İlköğretim Okullarında Velilerin Okul Yönetimine Katılım Düzeyleri (İzmir İlinde Bir Tarama),Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karakaya, G. (1999). Yönetici Eğitiminde Karar Verme Becerileri Geliştirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Karakütük, K. (2001). Demokratik Laik Eğitim, Çağdaş Toplum Olmanın Yolu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karaman Kepenekçi, Y. (2003). “Demokratik Okul”. Eğitim Araştırmaları Dergisi. (11).
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karslı, M. D. (2006). Etkili Okul Yöneticiliği. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Ltd Şti., Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi 29.07.1965, sayı:1363 Parental Involvement in Education June, www.cppp.org , (1999), 28, adresinden 29.01.2010 Tarihinde indirilmiştir.
  • Şişman, M. (1986).Orta Dereceli Okullarda Okul-Aile Birliği Çalışmalarının Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Taymaz, H. (1989).Okul Yönetimi. A.Ü Eğitim Bilimleri Fakültesi Yay.
  • Taymaz, H. (2003). İlköğretim Ve Ortaöğretim Okulu Müdürleri İçin Okul Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tuzcuoğlu, N. (2007).Eğitim Bilimine Giriş. Editör: Ayla Oktay, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yalçınkaya, M. (2003). “İlköğretimde Yeni Denetim Esasları”. Milli Eğitim 80. Yıl Özel Sayı. 160.

The Level of Parents' Associations' Participation to School Administration in High Schools

Year 2013, Volume: 3 Issue: 1, 98 - 112, 14.03.2013

Abstract

This research was carried out to identify the level of parents' associations' participation to school administration in Kocaeli city, İzmit district. Parents' associations' participation to school administration is identified according to the school administrators' perceptions. Moreover, the differences in their perceptions are examined according to the variables of their duty, age, and years of service. The population of the study was comprised of 27 principals and 83 vice principals who are working in the public high
schools in Kocaeli, İzmit district. The data for the study were collected by using “personal information form” and “parents' associations' participation to school administration scale” which was developed by the researchers. Descriptive statistics and t-test were used to analyze the data collected for the study. Results of the study indicated that parents' associations participate to school administration in only economic concerns. Any significant differences were not found in school administrators' perceptions on parents' associations' participation to school administration according to their duties in school, age and years of service.

References

  • Açıkgöz, K. (1984), Öğretmenlerin Okuldaki Kararlara Katılımı, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi. Ağaoğlu, E. (2006). Sınıf Yönetimiyle İlgili Temel Olgular Sınıf Yönetimi. Editör: Zeki Kaya 6.Baskı, PegemA Yayınları.
  • Akbaşlı, S. (2007). Ortaöğretim Okullarındaki Okul Aile Birliklerinin Görevlerini Gerçekleştirme Düzeyleri, Yayınlanmış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aslanargun, E. (2007). “Okul - Aile İşbirliği Ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Tarama Çalışması”. Sosyal Bilimler Dergisi . Sayı: 18.
  • Aydın, M. (2007). Eğitim Yönetimi (Kavramlar, Kuramlar, Süreçler, İlişkiler) Örgütsel Davranış. Genişletilmiş 7.Baskı, Ankara: Hatiboğlu Yay..
  • Aydoğan, İ. (2006). “İlköğretim Okullarında Okul-Çevre İlişkilerinin Düzeyi”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi .
  • Bağırkan, Ş. (1983). Karar Verme. İstanbul: Der Yayınları.
  • Balcı, A. (2005). Etkili Okul Ve Okul Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bayrak, C. (2005). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Editörler: Özcan Demirel – Zeki Kaya, Ankara: Pegem A Yay.
  • Baytun, İ. D. ve Özerem, A. (2012). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki Kadın Müdürlerinin Yönetim Algıları Araştırması.
  • Beydoğan, Ö. H.(2006). “Ailelerin Eğitim Sürecine Katılımına Yönelik Modeller Ve Yaklaşımlar”. Gazi Ü niversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 7, Sayı 1.
  • Bingöl, C. (2004). Okul-Aile Birliklerinin Görevlerini Gerçekleştirme Derecesinin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı.(4. Baskı). Ankara: Pagem A Yayıncılık.
  • Canpolat, T. (2001). Öğretmen Aile İşbirliği ile Ailelerin Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Eroymak (Eskici), Y. (1997). İlköğretim Okullarında Velilerin Okul Yönetimine Katılım Düzeyleri (İzmir İlinde Bir Tarama),Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karakaya, G. (1999). Yönetici Eğitiminde Karar Verme Becerileri Geliştirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Karakütük, K. (2001). Demokratik Laik Eğitim, Çağdaş Toplum Olmanın Yolu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karaman Kepenekçi, Y. (2003). “Demokratik Okul”. Eğitim Araştırmaları Dergisi. (11).
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karslı, M. D. (2006). Etkili Okul Yöneticiliği. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Ltd Şti., Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi 29.07.1965, sayı:1363 Parental Involvement in Education June, www.cppp.org , (1999), 28, adresinden 29.01.2010 Tarihinde indirilmiştir.
  • Şişman, M. (1986).Orta Dereceli Okullarda Okul-Aile Birliği Çalışmalarının Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Taymaz, H. (1989).Okul Yönetimi. A.Ü Eğitim Bilimleri Fakültesi Yay.
  • Taymaz, H. (2003). İlköğretim Ve Ortaöğretim Okulu Müdürleri İçin Okul Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tuzcuoğlu, N. (2007).Eğitim Bilimine Giriş. Editör: Ayla Oktay, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yalçınkaya, M. (2003). “İlköğretimde Yeni Denetim Esasları”. Milli Eğitim 80. Yıl Özel Sayı. 160.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Bayrakçı

Serdar Dizbay This is me

Publication Date March 14, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Bayrakçı, M., & Dizbay, S. (2013). The Level of Parents’ Associations’ Participation to School Administration in High Schools. Sakarya University Journal of Education, 3(1), 98-112. https://doi.org/10.19126/suje.49301