Many developing countries have experienced a growth in private supplementary tutoring over the last 20 years. In most countries, participation to private tutoring is more prominent around the transition points in educational system. Students who attend private mathematics tutoring have an opportunity to learn practical test taking technique about algebra and geometry questions as well as having an opportunity to learn how to use time efficiently. On the other hand, students who do not take any private math tutoring use only the materials, guidance, or knowledge that their school provides for them. Thus, students who do not take the private preparatory math courses are disadvantaged. Unfortunately, there are many students whose parents' income level is not prosperous to provide their private mathematics tutoring expenses. Students who come from this group may give up their hope at an early stage, and they decide not going further because of the idea that they never get far enough in the education system. From this regard, I would like to explore how students' experiences of being unsuccessful at the high school entrance examination due to not participating any private mathematics tutoring. I conducted an open-ended interview with the student and took notes about my observations. The interview was semi-structured. As a result, the participants' experience with this failure is associated with the four main themes; success expectation from the entrance examination, the disparities between the mainstream school's curriculum and the entrance examination's content, the private tutoring necessity, and SES background differences of students.
Gelişmekte olan bazı ülkelerde, temel eğitime destek amaçlı olarak özel ders alma eğiliminin, 20 yıliçeresinde hızlı bir şekilde arttığı görülmüştür. Özel ders alma eğilimi artan bir ivmeyle ilerlemesine rağmen, eğitimciler ve devlet yöneticileri tarafından gerekli şekilde incelenmemiştir. Bazı ülkelerde (GüneyKore, Yunanistan, Japonya, Tayvan ve Türkiye) özel ders alma eğilimi, ilköğretimden liseye veya lisedenüniversiteye geçiş dönemlerinde diğer dönemlere göre daha yaygın haldedir. Bu ülkelerin bazılarında, özelders alma eğiliminin geçiş dönemlerinde artmasının başlıca nedeni okul ve giriş sınavları arasındaki müfredat farklılığıdır. Özel ders alan öğrenciler, cebir ve geometri sorularına yönelik pratik test tekniklerini vesınav suresini daha verimli nasıl kullanacaklarına dair test becerilerini kazanma fırsatlarına sahiptirler. Fakat özel ders alamayan devlet okullarındaki öğrencilerin, ağırlıklı olarak klasik sınav tekniğine göre yetiştirilmesinden dolay çok seçmeli sınavlarda dezavantajlı duruma düştüğü görülmektedir. Ne yazık ki birçok* Graduate Student, Texas A&M University, College of Education & Human Development** Associate Professor, Texas A&M University, College of Education & Human Development*** Professor, Texas A&M University, College of Education & Human Developmentveli, çocuklarına özel ders aldırabilme imkân sunabilecek ekonomik güce sahip değildir. Bu yüzden, düşükgelirli ailelerin çocukları, sadece gelir düzeyi yüksek olan ailelerin çocuklarının başarılı olabileceğini düşünmeye başlayıp, kendi eğitimlerine yönelik umutlarını erken yasta kaybedebilirler (Mahruta & Dalaman’ca, 1998). Bu perspektiften yola çıkarak, düşük gelirli bir öğrencinin lise giriş sınavlarında özel dersalamadığı için başarılılık deneyimi yasamış olması incelemeye başlandı. Öğrenciyle acık uçlu yarı sistematik mülakat yapılarak, bazı gözlem notları alındı. Sonuç olarak, öğrencinin başarısızlık deneyimini basılıcadört tema altında topladı. Bu dört tema şöyledir: öğrenciden lise giriş sınavlarında başarı beklentisi, okulmüfredatı ve giriş sınavlarının konu farklılıkları, özel eğitiminin gerekliliği ve farklı sosyo-ekonomik düzeyine sahiplik.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 2, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/