The aim of this research is to analyse the perceptions of primary and secondary school teachers’ about multicultural education and social intelligence according to various variables as gender, education level and school type and to determine the relationship between the variables. In the research relational modelhas been used. The study has been carried out with 318 teachers in 2015-2016 academic year. "Multicultural Education Attitude Scale" and "Social Intelligence Scale" is used for collecting the data. In the research, the perceptions of teachers’ about multicultural education and social intelligence is relatively high level. There isn’t significant relationship about social intelligence about gender, education level and school type. Also, there is significant differences about multicultural education about school type. In addition, it’s identified that there is significant relatively low relationship between the perceptions of the multicultural education and social intelligence. Also, it’s found that social information process is a significant predictor of the attitudes of multicultural education.
Bu araştırmanın amacı ilkokul, ortaokul ve lisede görev yapan öğretmenlerinin çokkültürlü eğitim tutum ve sosyal zekâ algılarının cinsiyet, eğitim düzeyi ve okul türü gibi çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve değişkenler arasında ilişkinin belirlenmesidir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma, 2015-2016 eğitim-öğretim yılı içerisinde 318 öğretmen ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında “Çokkültürlü Eğitim Tutum Ölçeği” ve “Sosyal Zekâ Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutum ve sosyal zekâ algıları görece yüksek düzeyde belirlenmiştir. Öğretmenlerin sosyal zekâ algıları cinsiyet, eğitim düzeyi ve okul türüne göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutum algıları ise okul türüne göre anlamlı farklılıklar göstermiştir. Ayrıca çokkültürlü eğitim tutumu ve sosyal zekâ arasında pozitif yönde görece düşük düzeyde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Ek olarak sosyal bilgi sürecinin çokkültürlü eğitim tutumunun anlamlı yordayıcısı olduğu saptanmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/