Değerler eğitimi anlayışının etkisi, özellikle 2016 ve
2017 yılındaki öğretim programları güncelleme sürecinde, üzerinde çalışılan
bütün öğretim programlarında görülebilir. Değerler eğitimi giderek daha yoğun
bir ilginin hedefi olmaktadır. Yayınlanan makale ve yürütülen tez sayılarına
yansıyan akademik ilginin yanında özellikle eğitim programlarına ilişkin son
düzenlemeler değerler eğitimini kamuoyu nezdinde de önemli bir tartışma konusu
haline getirmiştir. Bu bağlamda çalışmanın temel amacı değerler eğitimine
ilişkin medya temsillerinin incelenmesi; bu incelemeye dayalı olarak çok
boyutlu bir değerlendirme yapılmasıdır. Bu doğrultuda çalışma nitel bir
araştırma olarak desenlenmiştir. Bu çerçevede, öğretim programları güncelleme
çalışmalarına ilişkin taslakların kamuoyu tartışmasına açıldığı dönem dikkate
alınarak 1 Ocak 2017 ve 7 Mart 2017 tarihleri arasında ulusal gazetelerde yer
alan değerler eğitimi konulu haberler araştırmanın çalışma grubunu
oluşturmuştur. Haberler sosyo-bilişsel yaklaşım çerçevesinde eleştirel söylem
analizine dayalı olarak irdelenmiştir. Bulgulara göre gazeteler, değerler
eğitimine oldukça sınırlı şekilde yer vermiştir ve değerler eğitimi, daha geniş
toplumsal/siyasal çevredeki tartışmalar, kamplaşmalar ve ayrışmalara dayalı
olarak haberleştirilmektedir.
In articular, in the curricula updating process in 2016 and 2017, values education understanding can be seen in all draft curricula under construction. Values education is increasingly becoming the destination of more intense interest. Besides academic interest reflected in the number of published articles and thesis, recent regulations particularly regarding education curricula have made values education an important topic of debate in public opinion as well. In tis context. The aim of this study is to analyse the media representations concerning values education and carry out a multidimensional evaluation accordingly. To this end the study was designed as a qualitative study as it intended to analyse media representations of values education in connection with newspaper articles and to suggest a multidimensional evaluation. Due to the date when drafts of curriculum update studies were introduced to public debate, the news stories on values education appearing in nation-wide Turkish newspapers from January 1, 2017 to March 7, 2017 were appointed as study group. The news stories were reviewed with critical discourse analysis based on the socio-cognitive approach. According to the study findings, the newspapers spare very limited room for news about values education and values education was seen to be reported as news based on the basis of debates, polarizations and disintegration in the wider social/political environment.
Critical discourse analysis evolution theory insructional program newspapers values education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/