Abstract. The main goal of the study is to
investigate perceptions of primary school teachers regarding the concept of “master’s
degree”. The phenomenology pattern of the qualitative research methods is used
in the study. 105 primary school teachers who work in Sakarya province Hendek
district have taken part in the study voluntarily. Content analysis technique is implemented in
the analysis of the raw data which were attained by the completion of the
statement “ I think master’s degree is like…., since….” It is inferred from the
results of the study that 77 primary school teachers developed 68 different
metaphors related to the “master’s degree” concept. Those metaphors were
gathered 10 conceptual categories following the analysis of them and their
reasons. Those metaphors are grouped as “Master’s degree as Improver” (21), “Master’s
degree as Choice” (9), “Master’s degree
as Means” 7), “Master’s degree as Effort” (7), “Master’s degree as Ineffective”
(7), “Master’s degree as Label” (6), “Master’s degree as Different Perspective”
(6), “Master’s degree as Progression” (6), “Master’s degree as Renewal” (6), “Master’s
degree as Emotional Pleasure” (3). While eight of these conceptual categories
include positive metaphors, two of them include negative metaphors.
Araştırmanın amacı sınıf
öğretmenlerinin “yüksek lisans” kavramıyla ilgili algılarını tespit etmektir. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır.
Araştırmaya Sakarya ili Hendek ilçesinde görev yapan 105 sınıf öğretmeni
gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcıların “Bana göre yüksek lisans ... gibidir. Çünkü, ...”
ifadesini tamamlamasıyla elde edilen ham veriler çözümlenmesinde içerik analizi
tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre 77 sınıf öğretmeni "yüksek
lisans” kavramına yönelik 68 farklı metafor geliştirmiştir. Bu metaforlar ve
gerekçeleri incelenerek 10 kavramsal kategoride toplanmıştır. Bu kavramsal
kategoriler metafor sayılarına göre
“Geliştirici Olarak Yüksek Lisans” (21), “Tercih Olarak Yüksek Lisans”
(9), “Araç Olarak Yüksek Lisans” ( 7),
“Çaba Olarak Yüksek Lisans” (7), “Etkisi Olmayan Olarak Yüksek Lisans” (7),
“Etiket Olarak Yüksek Lisans” (6), “Farklı Bakış Açısı Olarak Yüksek Lisans”
(6), “İlerleme Olarak Yüksek Lisans” (6), “Yenilenme Olarak Yüksek Lisans” (6),
“Duygusal Haz Olarak Yüksek Lisans” (3) şeklinde sıralanmıştır. Bu kavramsal
kategorilerin 8 tanesi olumlu metaforları içerirken, 2 tanesi olumsuz
metaforları içermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/