Both private
and public high schools including general high schools, science and Anatolian
high schools have constituted the universe of this study. The sample, a total
of 299 teaching stuff, were selected those specified high schools’ including 46
managers and 253 teachers of 299 people formed the research sample. The results
of the research showed that socio-economic level and academic achievement
linearly related to organizational narcissism. Because the level of
organizational narcissism of private schools were higher than those of the
public schools and the level of organizational narcissism of Anatolian and
science high schools for which their teachers and students are selected via a
national entrance and placement examination
were higher than those of general high schools.This research
examining the level of organizational narcissism and its relations to some
variables was completed by the help of data picked from 18 high schools in
Sakarya province. For some
reasons, such as having a perception and questionable appreciation of students
levels and scores in various exams (national or regional) are equivalent to
school achievement, criticizing schools that don’t have resembling scores, and
differences and variances about resources use, private high schools have higher
levels of narcissistic characteristics than state high schools, state high
schools for which teachers and students are selected via a national entrance
and placement examination have higher levels of narcissistic characteristics
than other state schools in which no such an exam is conducted.
Araştırma sonuçlarına göre; özel liselerin örgütsel narsisizm düzeyi devlet liselerinden, öğrenci ve öğretmenlerini sınavla seçen anadolu ve fen liselerinin örgütsel narsisizm düzeyleri genel liselerden daha yüksektir. Okulların sınavlarda elde ettikleri derecelerin okulun başarısı olarak algılanması ve takdir görmesi, bu dereceleri elde edemeyenlerin eleştirilmesi, kaynak kullanımlarındaki farklılıklar gibi nedenlerle özel liselerin devlet liselerinden, öğretmen ve öğrencilerini sınavla seçen liselerin genel liselerden daha yüksek düzeyde narsisistik özellikler gösterdikleri düşünülmektedir. Narsisizmin çeşitli değişkenlerle ilişkisini inceleyen bu araştırma Sakarya ili merkez ilçeleri’nde yeralan 18 liseden elde edilen veriler yardımıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini hem özel hem de devlet liseleri olmak üzere genel liseler, anadolu ve fen liseleri oluşturmuştur. Bu liselerden seçilen 253’ü öğretmen ve 46’sı yönetici olmak üzere 299 kişi araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Sakarya ili merkez ilçeleri liselerinde örgütsel narsisizm düzeyini ve liselerde örgütsel
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/