Bu araştırmanın temel amacı 2. sınıf seviyesinde öğrenim gören, bir kaynaştırma öğrencisinin okuma ve dinleme becerilerini geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda çalışma, eylem araştırması olarak tasarlanmış ve yürütülmüştür. Öncelikle öğrencinin okuma ve dinleme becerilerindeki mevcut seviyesi tespit edilmiştir. Müdahale sürecinde etkileşimli okuma ve tekrarlı okuma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın müdahale süreci 6 hafta sürmüştür. Bu süreçte 14 farklı resimli çocuk kitabı, öğrenci ebeveyni tarafından etkileşimli okuma yöntemiyle okunmuştur. Ardından öğrencinin, resimli çocuk kitaplarını serbest okuyucu düzeyine gelene kadar okuması sağlanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencinin, müdahale sürecinden öncesine göre daha az okuma hatası yaptığı, kelime tanıma oranının ve okuma prozodisi puanının yükseldiği, okuduğunu anlama ve dinlediğini anlama başarısının geliştiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Inclusion students, like all students, need to develop strong reading and listening skills to communicate effectively, understand instructions, and retain information. These skills are also important for their independence and future career success. Improving these skills can help inclusion students to achieve their academic, social, and professional goals. The main purpose of this research is to improve the reading and listening skills of an inclusion student studying at the 2nd grade level. For this purpose, the study was designed and conducted as an action research. First of all, the current level of the student in reading and listening skills was determined. Interactive reading and repeated reading methods were used in the intervention process. The intervention process of the study lasted for 6 weeks. In this process, 14 different children's picture books were read by the student's parents using the interactive reading method. Then, the student was allowed to read children's picture books until he reached the level of free reader. As a result of the research, it was concluded that the student made fewer reading errors than before the intervention process, the rate of word recognition and the reading prosody score increased, and the success of reading comprehension and listening comprehension improved.
Reading and listening skills children's picture book interactive reading inclusive student.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2023 |
Publication Date | April 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/