The aim of this systematic review is to search for, gather, and synthesize studies on disaster education for children in the early childhood period. Studies that implemented and evaluated the results of a disaster education program for children aged 3 to 6 years old were examined. For the purpose of this study, the focus was on disasters caused by nature induced hazards (earthquake, wildfire, tsunami, flood, volcano eruption, storm, avalanche, tornado, landslide, hurricane, blizzard). A large number of diverse databases such as Emerald, ERIC, JSTOR, ProQuest, SAGE Journals Online, Science Direct, Scopus, SpringerLink, Taylor & Francis Online Journals, Web of Science, Wiley Online Library were searched using a wide range of keywords, resulting in the identification of seven studies from peer-reviewed journals. These studies were examined through thematic analysis. The results highlight the different strategies and materials that researchers utilized for teaching young children about disasters, as well as the various evaluation methods used to assess young children's disaster-related knowledge. Furthermore, it was found that across all examined studies, there was a positive impact of disaster education on children’s disaster related knowledge. It is hoped that this review will shed light on an underrated yet crucial research area, attracting more attention and providing a starting point for rapid improvement
Bu sistematik incelemenin amacı, erken çocukluk dönemindeki çocuklara yönelik afet eğitimi konulu çalışmaları araştırmak, bir araya getirmek ve sentezlemektir. Çalışma kapsamında, 3 ile 6 yaş arasındaki çocuklara afet eğitiminin uygulandığı ve uygulanan eğitimin sonuçlarının değerlendirildiği makaleler incelenmiştir. Bu inceleme kapsamında, doğa kaynaklı tehlikelerden (deprem, orman yangını, tsunami, sel, volkan patlaması, fırtına, çığ, kasırga, toprak kayması, kasırga, kar fırtınası) tetiklenen afetlere odaklanılmıştır. Emerald, ERIC, JSTOR, ProQuest, SAGE Journals Online, Science Direct, Scopus, SpringerLink, Taylor & Francis Online Journals, Web of Science, Wiley Online Library gibi çok sayıda farklı veri tabanı taranmıştır. Bu taramalar afet eğitimi ve okul öncesi kavramları ile ilgili çeşitli anahtar kelimeler kullanılarak yapılmıştır. Yapılan tarama sonucunda ilgili konularda ve hakemli dergilerde yer alan yedi araştırma bulunmuştur. Ulaşılan bu yedi araştırma tematik analiz kullanılarak incelenmiştir. Analizin sonuçları, araştırmacıların küçük çocuklara afet eğitimi vermek için kullandıkları farklı stratejileri ve materyalleri, ayrıca küçük çocukların afet ile ilgili bilgilerini ölçmek için kullanılan çeşitli değerlendirme yöntemlerini sunmaktadır. Ayrıca, incelenen tüm araştırmaların sonuçlarına göre verilen afet eğitiminin çocukların afet bilgilerine olumlu etkisi olduğunu tespit edilmiştir. Bu incelemenin, yeterince dikkat çekmeyen ancak çok önem taşıyan bir araştırma alanına ışık tutması, bu alanın daha fazla dikkat çekmesi ve hızlı bir şekilde gelişebilmesi için başlangıç noktası sağlaması umulmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 4 (Special Issue - Disaster Education and Education in Disaster Regions) |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/