Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of the Views of Woman Columnists on March 8 International Women's Day

Year 2023, , 204 - 218, 29.04.2023
https://doi.org/10.52642/susbed.1224614

Abstract

Discussions on women have existed in every period and always keep their up-to-dateness. Feminism started with women's struggle for equality, freedom and change of patriarchal understanding. In the ongoing process, waves were formed and each wave continued its development by contributing to the previous one. Each wave of feminism has been shaped by women's various demands for freedom, rights and equality. In the media, the definitions and discourses of women are given in certain patterns within the framework of the dominant view, in advertisements, TV series, movies and news. Within the scope of this study, the articles of 20 female columnists who wrote columns in national newspapers for the 8 March International Women's Day were analyzed by discourse analysis method. The selection of women who wrote columns in national newspapers was preferred in terms of emphasizing the importance of the day and their discourses being inclusive and detailed. In the study, it has been tried to determine the way of transferring women, the discourse of opposition between women and men and socially transmitted criticisms. As a result of the research, women's discourse of us and unity in all respects; It has been determined that men are the opposite and the struggling party. It has been emphasized that the problems and marginalization that women have been exposed to in the past have been revised to the present day and that their struggles continue.

References

  • Albayrak , E. C., & Deniz Anamur, D. (2020, ağustos 27). Kadın hareketleri ve medya: 8 mart dünya kadınlar günü'nün ulusal gazetelerde temsili üzerine bir analiz. Journal of humanites and tourisim research, s. 690-709. doi:: 10.14230/johut889
  • Albayrak, E. C. (2020). Türkiye'de Kadın Hakları ve Medya: 8 Mart Dünya Kadınlar Günü'nün Basında Temsili. Yüsek Lisans Tezi. Uşak.
  • Albayrak, E. C., & Anamur, D. D. (2020). Kadın hareketleri ve medya : 8 mart dünya kadınlar günü'nün ulusal gazetelerde temsili üzerine bir analiz. Journal of humanities and tourism research, s. 690-709. doi:10.14230/johut889
  • Baruönü Latif, Ö., & İngün Karkış, Ö. (2018). Sosyal medya reklamları üzerinden kadının toplumdaki konumlandırılmasına ilişkin bir içerik analizi. Avrasya sosyal ve ekonomi araştırmaları dergisi, s. 114-134. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/41162/497836 adresinden alınmıştır
  • Begiçarslan Savcı, S. (2019). Feminizm ışığında arendt'e; arendt ışığında feminizme bakmak. Yüksek lisans tezi.
  • Berktay, F. (2013). Feminist Teoride Açılımlar. F. Berktay , Y. Ecevit, G. Hoşgör, B. Kümbetoğlu, E. Köker, H. Karaaslan Şanlı, . . . S. Sancar içinde, Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları (s. 3-23). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Çiçek, C. A., Aydın, S., & Yağci, B. (2015). Modernleşme sürecinde kadın: osmanlı dönemi üzerine bir inceleme. Kafkas üniversitesi iktisadi idari bilimler fakültesi dergisi, s. 269-284. doi:http://dx.doi.org/10.18025/kauiibf.99074
  • Dalaman, Z. B. (2020). Kadın hareketinde feminist alternatif medyanın rolü: türkiye ve tunus örnekleri. Yüksek lisans tezi.
  • Donovan, J. (1997). Feminist Teori (1-11 b.). (A. Bora , M. Ağduk Gevrek, & F. Sayılan, Çev.) İletişim Yayınları. https://docplayer.biz.tr/198502169-Josephine-donovan-feminist-teori.html adresinden alınmıştır
  • Enginyurt, D. (2018). Sosyal hareketler sosyolojisi bakımından feminizm. Use uluslararası sosyoloji ve ekonomi dergisi, s. 36-59. https://dergipark.org.tr/tr/pub/use/issue/55416/759813 adresinden alınmıştır
  • Ercan, G. S., & Danış, P. (2019). Söylem, söylem çözümlemesi ve eleştirel söylem çözümlemesi: tanımları ve kapsamları. DEÜ Edebiyat fakültesi dergisi, s. 527-552. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/835613 adresinden alınmıştır
  • Gedik, E. (2020). Dünya'da ve Türkiye'de dijital feminizmin incelenmesi: gençlerin dijital aktivizm deneyleri. Toplum ve kültür araştırmaları dergisi, s. 123-136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jscs/issue/55100/737601 adresinden alınmıştır
  • Göle, N. (1991). Modern Mahrem. Metis Yayınları.
  • Güzelcan Şenol, S. (2010). Türkiye'de 1980 Sonrası Kadın Hareketi ve Feminist Yayıncılığın Oluşum Süreci:Pazartesi Dergisi Deneyimi. Yüksek lisans tezi. İzmir.
  • İmançer, A., & Gürses, İ. (2009). 'Savaş' mağduru kadınlar: basın fotoğrafı- toplumsal cinsiyet- şiddet bağlamında bir değerlendirme. Yeni düşünceler dergisi, s. 195-216. https://dergipark.org.tr/tr/pub/euifydhed/issue/45359/568419 adresinden alınmıştır
  • Kalaman, S., & Bat, M. (2014). Toplumsal cinsiyet açısından Axe basın ilanlarının göstergebilimsel analizi. KMÜ Sosyal ve ekonomik araştırmalar dergisi, s. 128-136. doi:http://dx.doi.org/10.18493/kmusekad.12160
  • Kalender, A. B., Hıdır, M., Zengin Taş, E., Aksun, K., Dedeoğlu, Ş., & Salman, S. (2021). Medyada kadın istihdamının temsili ve reklamlardaki kadın imajı üzerine bir alımlama analizl. USBAD Uluslararası sosyal bilimler akademi dergisi, s. 1409-1439. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad adresinden alınmıştır
  • Michel, A. (1993). Feminizm. (Ş. Tekeli, Çev.) İletişim Yayınları.
  • Özüdoğru, B. (2018). Beyaz Feminizm ve Öteki Kadınlar. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, s. 304-319. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/611955 adresinden alınmıştır
  • Sancar Üşür, S. (1997). İdeplpjinin serüveni yanlış bilinç ve hegemonyadan söyleme. İmge kitabevi yayınları.
  • Sevim, A. (2005). Feminizm. İnsan Yayınları.
  • Soyadı, A. (2020, Temmuz). Çalışma Başlığı. Selçuk İletişim, 13(2), 1-12.
  • Soylu, H. B. (2019). Türkiye'de feminizm hareketi ve islam'ın kadına bakışı. Yüksek lisans tezi.
  • Sözen, E. (1999). Söylem belirsizlik,mübadele bilgi/güç ve refleksivite. Paradigma yayınları.
  • Taş, G. (2016). Feminizm Üzerine Genel Bir Değerlendirme: Kavramsal Analizi, Tarihsel Süreçleri ve Dönüşümleri. Akademik Hassasiyetler Dergisi, s. 163-175. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akademik-hassasiyetler/issue/27268/287075 adresinden alınmıştır
  • Tekeli, Ş. (1995). 1980'ler Türkiye'sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar. İletişim Yayınları.
  • Tekvar, S. O. (2017). Türkiye’de feminist alternatif medyanın işlevselliği: bir alternatif medya örneği ''kadınların postası'' projesinin incelenmesi. İnsan ve toplum bilimleri araştırmaları dergisi, s. 537-552. https://dergipark.org.tr/tr/pub/itobiad/issue/27443/294876 adresinden alınmıştır
  • Uluyağcı, C., & Yılmaz, R. A. (2007). Televizyon reklamlarında çocuğa ilişkin toplumsal cinsiyet rollerinin sunumu. Galatasaray üniversitesi iletişim dergisi, s. 141-157. http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/tr/pub/issue/7373/96533 adresinden alınmıştır
  • Utma, S. (2020). Türk kültüründe kadın olmak ve medyada kadın temsili. Uluslararası sosyal araştırmalar dergisi, s. 1076-1083. doi:http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2020.4159
  • Van Dijk, T. A. (1988). News as dıscourse. Lawrence erlbaum assocıates publıshers.
  • Yalçınkaya, F. (2019). Modern çağın kumaları: metresler ve Türkiye'de yayınlanan diziler. Uluslararsı folklor akademi dergisi, s. 33-52. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/702569 adresinden alınmıştır
  • Yiğit Çavuşoğlu, G. (2015). Türkiye'de kadın hareketinin oluşumu ve kadının sosyal yaşamdaki yeri. Yüksek lisans tezi.

Kadın Köşe Yazarlarının 8 Mart Dünya Kadınlar Gününe Bakışlarının Analizi

Year 2023, , 204 - 218, 29.04.2023
https://doi.org/10.52642/susbed.1224614

Abstract

Kadınlar üzerinden yapılan tartışmalar her dönemde vardır ve güncelliğini hep korumaktadır. Feminizm, kadınların eşitlik özgürlük ve ataerkil anlayışın değişmesi mücadelesi ile başlamıştır. Devam eden süreçte dalgalar oluşmuş ve her dalga bir öncekine katkılar sağlayarak gelişimini sürdürmüştür. Feminizmin her dalgası kendi içerisinde kadınların çeşitli özgürlük, hak ve eşitlik talebi doğrultusunda şekillenmiştir. Medyada reklamlarda, dizilerde, sinemada, haberlerde kadınların tanımlanma ve söylemleri hâkim görüş çerçevesinde belirli kalıplar içerisinde verilmektedir. Bu çalışma kapsamında 8 Mart Dünya Kadınlar Günü için ulusal gazetelerde köşe yazısı kaleme alan 20 kadın köşe yazarının yazıları, söylem analizi yöntemi ile incelenmiştir. Ulusal gazetelerde köşe yazan kadınların seçilmesi günün öneminin vurgulanması ve söylemlerinin kapsayıcı detaysal olması bakımından tercih edilmiştir. Çalışmada kadınların aktarılış tarzı, kadın-erkek karşıtlığı söylemi ve sosyal olarak aktarılan eleştiriler tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda, kadınların her bakımdan biz ve birlik söylemi, erkeklerin karşıt ve mücadele edilen taraf oldukları aktarımı tespit edilmiştir. Kadınların geçmişte maruz kaldıkları sorun ve ötekileştirmelerin günümüze revize olduğu mücadelelerinin devam ettiği vurgusu yapılmıştır.

References

  • Albayrak , E. C., & Deniz Anamur, D. (2020, ağustos 27). Kadın hareketleri ve medya: 8 mart dünya kadınlar günü'nün ulusal gazetelerde temsili üzerine bir analiz. Journal of humanites and tourisim research, s. 690-709. doi:: 10.14230/johut889
  • Albayrak, E. C. (2020). Türkiye'de Kadın Hakları ve Medya: 8 Mart Dünya Kadınlar Günü'nün Basında Temsili. Yüsek Lisans Tezi. Uşak.
  • Albayrak, E. C., & Anamur, D. D. (2020). Kadın hareketleri ve medya : 8 mart dünya kadınlar günü'nün ulusal gazetelerde temsili üzerine bir analiz. Journal of humanities and tourism research, s. 690-709. doi:10.14230/johut889
  • Baruönü Latif, Ö., & İngün Karkış, Ö. (2018). Sosyal medya reklamları üzerinden kadının toplumdaki konumlandırılmasına ilişkin bir içerik analizi. Avrasya sosyal ve ekonomi araştırmaları dergisi, s. 114-134. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/41162/497836 adresinden alınmıştır
  • Begiçarslan Savcı, S. (2019). Feminizm ışığında arendt'e; arendt ışığında feminizme bakmak. Yüksek lisans tezi.
  • Berktay, F. (2013). Feminist Teoride Açılımlar. F. Berktay , Y. Ecevit, G. Hoşgör, B. Kümbetoğlu, E. Köker, H. Karaaslan Şanlı, . . . S. Sancar içinde, Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları (s. 3-23). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Çiçek, C. A., Aydın, S., & Yağci, B. (2015). Modernleşme sürecinde kadın: osmanlı dönemi üzerine bir inceleme. Kafkas üniversitesi iktisadi idari bilimler fakültesi dergisi, s. 269-284. doi:http://dx.doi.org/10.18025/kauiibf.99074
  • Dalaman, Z. B. (2020). Kadın hareketinde feminist alternatif medyanın rolü: türkiye ve tunus örnekleri. Yüksek lisans tezi.
  • Donovan, J. (1997). Feminist Teori (1-11 b.). (A. Bora , M. Ağduk Gevrek, & F. Sayılan, Çev.) İletişim Yayınları. https://docplayer.biz.tr/198502169-Josephine-donovan-feminist-teori.html adresinden alınmıştır
  • Enginyurt, D. (2018). Sosyal hareketler sosyolojisi bakımından feminizm. Use uluslararası sosyoloji ve ekonomi dergisi, s. 36-59. https://dergipark.org.tr/tr/pub/use/issue/55416/759813 adresinden alınmıştır
  • Ercan, G. S., & Danış, P. (2019). Söylem, söylem çözümlemesi ve eleştirel söylem çözümlemesi: tanımları ve kapsamları. DEÜ Edebiyat fakültesi dergisi, s. 527-552. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/835613 adresinden alınmıştır
  • Gedik, E. (2020). Dünya'da ve Türkiye'de dijital feminizmin incelenmesi: gençlerin dijital aktivizm deneyleri. Toplum ve kültür araştırmaları dergisi, s. 123-136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jscs/issue/55100/737601 adresinden alınmıştır
  • Göle, N. (1991). Modern Mahrem. Metis Yayınları.
  • Güzelcan Şenol, S. (2010). Türkiye'de 1980 Sonrası Kadın Hareketi ve Feminist Yayıncılığın Oluşum Süreci:Pazartesi Dergisi Deneyimi. Yüksek lisans tezi. İzmir.
  • İmançer, A., & Gürses, İ. (2009). 'Savaş' mağduru kadınlar: basın fotoğrafı- toplumsal cinsiyet- şiddet bağlamında bir değerlendirme. Yeni düşünceler dergisi, s. 195-216. https://dergipark.org.tr/tr/pub/euifydhed/issue/45359/568419 adresinden alınmıştır
  • Kalaman, S., & Bat, M. (2014). Toplumsal cinsiyet açısından Axe basın ilanlarının göstergebilimsel analizi. KMÜ Sosyal ve ekonomik araştırmalar dergisi, s. 128-136. doi:http://dx.doi.org/10.18493/kmusekad.12160
  • Kalender, A. B., Hıdır, M., Zengin Taş, E., Aksun, K., Dedeoğlu, Ş., & Salman, S. (2021). Medyada kadın istihdamının temsili ve reklamlardaki kadın imajı üzerine bir alımlama analizl. USBAD Uluslararası sosyal bilimler akademi dergisi, s. 1409-1439. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad adresinden alınmıştır
  • Michel, A. (1993). Feminizm. (Ş. Tekeli, Çev.) İletişim Yayınları.
  • Özüdoğru, B. (2018). Beyaz Feminizm ve Öteki Kadınlar. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, s. 304-319. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/611955 adresinden alınmıştır
  • Sancar Üşür, S. (1997). İdeplpjinin serüveni yanlış bilinç ve hegemonyadan söyleme. İmge kitabevi yayınları.
  • Sevim, A. (2005). Feminizm. İnsan Yayınları.
  • Soyadı, A. (2020, Temmuz). Çalışma Başlığı. Selçuk İletişim, 13(2), 1-12.
  • Soylu, H. B. (2019). Türkiye'de feminizm hareketi ve islam'ın kadına bakışı. Yüksek lisans tezi.
  • Sözen, E. (1999). Söylem belirsizlik,mübadele bilgi/güç ve refleksivite. Paradigma yayınları.
  • Taş, G. (2016). Feminizm Üzerine Genel Bir Değerlendirme: Kavramsal Analizi, Tarihsel Süreçleri ve Dönüşümleri. Akademik Hassasiyetler Dergisi, s. 163-175. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akademik-hassasiyetler/issue/27268/287075 adresinden alınmıştır
  • Tekeli, Ş. (1995). 1980'ler Türkiye'sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar. İletişim Yayınları.
  • Tekvar, S. O. (2017). Türkiye’de feminist alternatif medyanın işlevselliği: bir alternatif medya örneği ''kadınların postası'' projesinin incelenmesi. İnsan ve toplum bilimleri araştırmaları dergisi, s. 537-552. https://dergipark.org.tr/tr/pub/itobiad/issue/27443/294876 adresinden alınmıştır
  • Uluyağcı, C., & Yılmaz, R. A. (2007). Televizyon reklamlarında çocuğa ilişkin toplumsal cinsiyet rollerinin sunumu. Galatasaray üniversitesi iletişim dergisi, s. 141-157. http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/tr/pub/issue/7373/96533 adresinden alınmıştır
  • Utma, S. (2020). Türk kültüründe kadın olmak ve medyada kadın temsili. Uluslararası sosyal araştırmalar dergisi, s. 1076-1083. doi:http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2020.4159
  • Van Dijk, T. A. (1988). News as dıscourse. Lawrence erlbaum assocıates publıshers.
  • Yalçınkaya, F. (2019). Modern çağın kumaları: metresler ve Türkiye'de yayınlanan diziler. Uluslararsı folklor akademi dergisi, s. 33-52. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/702569 adresinden alınmıştır
  • Yiğit Çavuşoğlu, G. (2015). Türkiye'de kadın hareketinin oluşumu ve kadının sosyal yaşamdaki yeri. Yüksek lisans tezi.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Regional Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Emre Osman Olkun 0000-0002-1839-7507

Eda Er This is me 0000-0002-5565-6897

Publication Date April 29, 2023
Submission Date December 27, 2022
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Olkun, E. O., & Er, E. (2023). Kadın Köşe Yazarlarının 8 Mart Dünya Kadınlar Gününe Bakışlarının Analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(50), 204-218. https://doi.org/10.52642/susbed.1224614


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.