Setting performance targets and holding people accountable for achieving them have always been common management practices. Almost every medium to large, privitae to public organization has at some stage enjoy the imposition of financial and, to a lesser extent, nonfinancial targets as a way of encouraging improvement. According to the Cambridge dictionary, a target is “a level or situation which you intend to achieve”. It is, therefore, indicating a current or future level of achievement. There is little or may be no research paper that shows the application of target costing method as a tool for strategic management. This paper attempts to compensate for this shortfall by first explaining bacground of the process of calculating the target cost of products and indicate its adjoining relationship with strategic management process
Hedef belirleme ve insanlarıhedeflerin gerçekleşmesinden sorumlu tutmak yaygın bir yönetim uygulamasıolagelmiştir. Küçükten büyüğe, özelden kamuya neredeyse her organizasyon ilerlemeyi teşvik etmenin bir yolu olarak belli seviyede finansal, pek azda olsa finansal olmayan hedefler belirlemekten hoşnutturlar. Cambridge sözlüğüne göre hedef, “başarmak istediğiniz bir seviyedir”. Bu yüzden şimdiki ve gelecekteki başarının seviyesini gösterir. Türkçe yönetim literatüründe hedef maliyetin stratejik yönetimin bir aracıolarak nasıl kullanıldığınıgösteren çok az veya belki de hiç araştırma makalesi yoktur. Bu çalışma, öncelikle bir ürünün hedef maliyet hesaplama sürecinin arka planınıve stratejik yönetim süreciyle olan bitişik ilişkisini açıklığa kavuşturarak söz konusu kısıtlığıgidermeye kalkışmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Issue: 12 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License