BibTex RIS Cite

AZERBAYCAN NÜFUSUNUN EĞİTİM AÇISINDAN ANALİZİ

Year 2005, Issue: 13, 357 - 376, 01.02.2005

Abstract

Azerbaycan nüfusunun eğitim durumu tarihsel süreç içerisinde çok fazla değişime uğramıştır. Ülke nüfusunun eğitim durumu özellikle Sovyet Döneminden günümüze kadar geçen sürede büyük değişime uğramıştır. Örneğin, 1926 yılında ülke nüfusunun yaklaşık % 30’u okur-yazarken, 1970 yılında bu oran % 99’a ulaşmıştır. Azerbaycan’da son olarak yapılan nüfus sayımına göre okuma-yazma bilenlerin oranı% 98.2 erkeklerin % 98.6’sı, kadınların ise % 97.7’si gibi oldukça yüksek bir değer oluşturmaktadır. Genel olarak kadın ve erkek nüfus arasındaki okuma-yazma oranında önemli bir farklılık bulunmamaktadır. Bu durum Sovyetler Birliği Dönemi’nde uygulanan eğitim sistemi ile alakalıdır. Okur-yazar nüfusun, bitirilen son öğrenim kurumlarıiçerisinde en büyük payıliseyi bitirenler oluşturmaktadır. Liseyi bitirenlerin % 39.8’lik oranına karşın, ortaokulu bitirenler % 13, ilkokulu bitirenler % 12.8, üniversiteyi bitirenlerise % 17.7’lik erkek nüfusun % 19.5, kadın nüfusun ise % 16 bir oran içermektedir. Nitekim son yıllarda liseyi bitirenlerin oranıazalmakta, buna karşın yüksekokul ve üniversiteyi bitirenlerin oranlarıartmaktadır. Bu da sevinilecek bir durumdur. Çünkü eğitim seviyesi yükselen bir toplum ülkenin büyüme ve gelişmesinde olumlu rol oynar.

References

  • ADİK, (1999), Azerbaycan’ın İstatistik Göstericileri (Statistical Yearbook of Azerbaijan). Seda Neşriyatı, Bakü.
  • ADİK, (2001), Azerbaycan’ın Regionları, Seda Neşriyatı, Bakü.
  • ADİK, (2004), Azerbaycan Rakamlarda (http://www.azstat.org) Bakü.
  • ATALAY, İbrahim, (2000), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • ATN, (2000), Azerbaycan Respublikası Tehsil Nazirliyi, Tahsil Problemleri Üzre Respublika Elmi-Metodik Merkezi. Azerbaycan Respublikası Ümumtehsil Mektepleri (Genel Eğitim Kurumları) Üçün Tedris Planları. Tehsil Neşriyatı, Bakü.
  • BULDAN, İsmail - OBAN (ÇAKICIOĞLU), Raziye - BİLGİN Aydan (2004), Lise I / 9.Sınıf Coğrafya Eğitim Programının İçerik ve Zaman Açısından Değerlendirilmesi, Avrupa Birliği Ülkeleriyle (İngiltere Örneği) Karşılaştırılması. I. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, (15-17 Mayıs 2003, İzmir), Ankara.
  • ELİYARLI, Süleyman, (1996), Azerbaycan Tarihi. Bakü Devlet Üniversitesi Neşriyatı, Bakü.
  • EMİNOV, Zakir, (2002), Azerbaycan’ın Fiziki ve İktisadi Coğrafyası. Azerbaycan Elmler Akademiyası Coğrafya İnstitutu Neşriyatı, Bakü.
  • ERGÜN, Muammer, (1996), Azerbaycan Eğitim Sistemi. Gazi Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • ESGEROV, Şahlar, (2003), Tehsilimiz Dünen Bugün Sabah. Azerbaycan Neşriyatı, Bakü.
  • TİKA, (1995), Azerbaycan Ülke Raporu. Ankara.
  • TCBB, (1999), Azerbaycan Cumhuriyetinde Eğitim. Türkiye Cumhuriyeti Bakü Büyükelçiliği Eğitim Müşavirliği Yayınları, Bakü.
  • SEFEROV, Rehman, (2004), Azerbaycan Nüfusunun Yapısal Özellikleri ve Eğitim Açısından Analizi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, Konya.
Year 2005, Issue: 13, 357 - 376, 01.02.2005

Abstract

The situation of the education of Azerbaijan population has changed widely during its historical development. In the situation of the education of the nation’s population, there have been enormous changes, especially from the first census made in Soviet times to today. For example, although nearly % 30 of the nation’s population were literate in 1926, this ratio has reached to % 99 in 1970 s. For the first of January 1999 the statistics show that, literacy ratio of the Azerbaijan population is 98.2 % male population 98.6 %, female population 97.8 % , this figure is high as is developed country. There are no considerable differences between female and male population. This situation is depending on education system of Soviet period. The population ratio graduated from the high school is 39.8 %, secondary school is 13 %, and primary school 12.8 % and university is 17.7 % male population ratio for university is 19.5 % and female is 16 % . Similarly, the person parentage graduate of the high school is decreasing while university is increasing. This situation creates positive effects in the developing of the country and it is a pleasing phenomena

References

  • ADİK, (1999), Azerbaycan’ın İstatistik Göstericileri (Statistical Yearbook of Azerbaijan). Seda Neşriyatı, Bakü.
  • ADİK, (2001), Azerbaycan’ın Regionları, Seda Neşriyatı, Bakü.
  • ADİK, (2004), Azerbaycan Rakamlarda (http://www.azstat.org) Bakü.
  • ATALAY, İbrahim, (2000), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • ATN, (2000), Azerbaycan Respublikası Tehsil Nazirliyi, Tahsil Problemleri Üzre Respublika Elmi-Metodik Merkezi. Azerbaycan Respublikası Ümumtehsil Mektepleri (Genel Eğitim Kurumları) Üçün Tedris Planları. Tehsil Neşriyatı, Bakü.
  • BULDAN, İsmail - OBAN (ÇAKICIOĞLU), Raziye - BİLGİN Aydan (2004), Lise I / 9.Sınıf Coğrafya Eğitim Programının İçerik ve Zaman Açısından Değerlendirilmesi, Avrupa Birliği Ülkeleriyle (İngiltere Örneği) Karşılaştırılması. I. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, (15-17 Mayıs 2003, İzmir), Ankara.
  • ELİYARLI, Süleyman, (1996), Azerbaycan Tarihi. Bakü Devlet Üniversitesi Neşriyatı, Bakü.
  • EMİNOV, Zakir, (2002), Azerbaycan’ın Fiziki ve İktisadi Coğrafyası. Azerbaycan Elmler Akademiyası Coğrafya İnstitutu Neşriyatı, Bakü.
  • ERGÜN, Muammer, (1996), Azerbaycan Eğitim Sistemi. Gazi Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • ESGEROV, Şahlar, (2003), Tehsilimiz Dünen Bugün Sabah. Azerbaycan Neşriyatı, Bakü.
  • TİKA, (1995), Azerbaycan Ülke Raporu. Ankara.
  • TCBB, (1999), Azerbaycan Cumhuriyetinde Eğitim. Türkiye Cumhuriyeti Bakü Büyükelçiliği Eğitim Müşavirliği Yayınları, Bakü.
  • SEFEROV, Rehman, (2004), Azerbaycan Nüfusunun Yapısal Özellikleri ve Eğitim Açısından Analizi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, Konya.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Rehman Seferov This is me

Akif Akkuş This is me

Publication Date February 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Issue: 13

Cite

APA Seferov, R., & Akkuş, A. (2005). AZERBAYCAN NÜFUSUNUN EĞİTİM AÇISINDAN ANALİZİ. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(13), 357-376.

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License