Bu araştırma, teknik öğretmenlerin yaşam doyumu, işdoyumu ve tükenmişlik düzeylerinin bazıdeğişkenlere göre anlamlıdüzeyde farklılaşıp farklılaşmadığınıbelirlemek ve aralarındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin yaşam doyumlarıYaşam Doyumu Ölçeği Köker, 1991 , işdoyumları, İşDoyumu Ölçeği Hackman ve Oldham, 1980 , tükenmişlik düzeyleri ise Maslach Tükenmişlik Envanteri Maslach ve Jackson, 1981 , kullanılarak belirlenmiştir. Araştırma grubunu Konya merkezinde görev yapan toplam 173 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın amacıdoğrultusunda elde edilen bulgular aşağıda verilmiştir. 1. Öğretmenlerin cinsiyetlerine göre yaşam doyumu, tükenmişlik alt boyutlarıve işdoyumu puan ortalamalarında anlamlıdüzeyde farklılaşma bulunmamıştır. 2. Yaşdeğişkenine göre, öğretmenlerin yaşam doyumları, kişisel başarısızlık ve işdoyumu puanlarıanlamlıdüzeyde farklılaşmazken, duygusal tükenmişlik ve duyarsızlaşma puan ortalamalarına göre anlamlıdüzeyde farklılaşma görülmüştür. 3. İşdeneyimi değişkenine göre yaşam doyumları, duyarsızlaşma, kişisel başarısızlık ve işdoyumu puanlarıanlamlıdüzeyde farklılaşmamıştır. Diğer taraftan işdeneyimine göre duygusal tükenme düzeyleri arasında anlamlıdüzeyde farklılaşma görülmüştür. 4. Öğretmenlerin yaşam doyumu ile duygusal tükenme ve kişisel başarısızlık arasında negatif yönlü, yaşam doyumu ile işdoyumu arasında pozitif yönlü anlamlıbir ilişki bulunmuştur. Diğer taraftan yaşam doyumu ile duyarsızlaşma arasında anlamlıbir ilişki saptanmamıştır. 5. Öğretmenlerin işdoyumu düzeyleriyle duygusal tükenme alt boyutu arasında negatif yönde anlamlıbir ilişki bulunmuştur. İşdoyumu ile duyarsızlaşma ve kişisel başarısızlık arasında anlamlıdüzeyde bir ilişkinin olmadığısaptanmıştır.
This study was investigated to determine whether the levels of life satisfaction, job satisfaction and professional bornout in technical teachers have significantly differentited under some variables and to enlighten the correlations among them. Life satisfaction of the teachers, job satisfaction and bornout levels were defined using Life Satisfaction Scala Köker, 1991 , Job Satisfaction Scala Hackman and Oldham, 1980 , and Maslach Bornout Invantory Maslach and Jackson, 1981 , respectively. 173 teachers, employed in Konya City Center, were totally consisted of the sampling group. Findings appropriate for the study target are as follows: 1. There was no significant difference among teachers’ life satisfaction scores, bornout sublimits and average job satisfaction scores according to their sex. 2. According to their age variable, there was a significant difference between their average emotional exhaustion and insensitivity scores, while their life satisfaction, personal unaccomplishment and job satisfaction scores were significantly not different. 3. According to their professional experience variable, there was no significant difference in their life satisfaction, insensitivity, personal unaccomplishment and job satisfaction scores. On the other hand, there was a significant difference between their emotional exhaustion levels according to the professional experience. 4. A negative correlation between teachers’ life satisfaction, and emotional exhaustion and personal unaccomplishment and a positive correlation between their life satisfaction and job satisfaction were significantly determined. No significant correlation, on the pther hand, could be determined between their life satisfaction and insensitivity scores. 5. A negative significant correlation was detected between teachers’ job satisfaction scores and emotional bornout sublimits. It was detected that there was no significant difference between the job satisfaction, and insensitivity and personal unaccomplishment scores
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Issue: 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License