Bu çalışmada anti romanın geleneksel romana karşı tepkisini göstermeye çalıştık. Anti roman Balzac romanıyla doruk noktaya ulaşan klasik romanın geleneksel biçimlerine karşı çıkmaktadır. Bilindiği gibi, klasik roman sağlam temellere dayanan bir geleneğe sahiptir. Geleneksel romancı, karakterleri, eylemleri ve duyguları derinlemesine analiz edilen bir sürü kahramanın etrafında döndüğünü ilginç ve sürükleyici bir hikaye sergiler. Bu romanesk öğelerinden dolayı anti roman geleneksel romanı sorunsal hale getirir. Bu konuda Madame de La Fayette’in La Princesse de Cleves ile başlayan Yeni Romancıların romanlarıyla devam eden romaneski eleştiren bir gelenek, söz konusudur. Anti romancı geleneksel romanın sağlam yapısını bozmaya ve romancının hile ve aldatmalarını ortaya çıkarmaya ve geleneksel romanı kendine özgü teknikleriyle temelini sarsmaya çalışır. Anti roman, gerçeğin mimetik olarak yazıyla ifade edilmesini, hikayenin anlatımı ve tekniğini, romancının kurgusal olarak yarattığı roman karşısında okuyucunun pozisyonunu ve hikaye örgüsü içinde roman kahramanının durumunu sorunsal hale getirir.
In this study, we tried to point out the reaction of the anti-novel against the traditional novel. The anti -novel oppose to the traditional forms of the classic roman which have attained to its highest point with the Balzac’s novels. As it is known, the classic roman has a tradition basing on strong basics. It exhibits a interesting and fascinating story around which turn a great deal of heroes whose characters, acts and feeling are deeply analysed This is because of these romanesque elements that the anti novel rises up against the traditional roman. In this point it is question of a line which begins with La Princesse de Cleves of Madame de La Fayette and continues until the works of the New Novelists. The anti novelist attempts to destroy the solid edifice of the traditional roman , to expose the tricks and ruses of the novelist and do work of undermining the traditional roman by its own proceedings. The anti novel puts in problematic the mimetic representation of the reality, the narration of story the narrative point of view , the position of the reader before the novel fictively created by the novelist and the situation of the character in the framework of the history
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Issue: 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License