Bu araştırmada, otistik bir çocuk olan Hale’nin yabancıdili olan Türkçe öğrenimi incelendi. Hale’ye altıay boyunca, bireysel özelliklerine, ihtiyaçlarına ve ilgilerine göre geliştirilen bir yabancıdil eğitim programıuygulandıve programın Hale üzerindeki etkisi değerlendirildi. Araştırmada, “durum çalışması” modeli kullanıldı. Araştırmanın verileri gözlem, görüşme ve doküman incelemesi yöntemleriyle elde edildi. Bulgulara göre, otistik bir çocuk olan Hale’nin anadili İngilizce’nin yanısıra yabancıbir dil olarak Türkçe’yi de öğrenebildiği gözlendi. Bu duruma Hale’nin 1 erken ve yoğun davranışve konuşma terapisini almışolması, 2 sistemli bir eğitime tabi tutulması, 3 anadilinde konuşmayıbilmesi, 4 zihinsel bir engelinin bulunmamasıve 5 zekasının normal veya normalin üzerinde olmasıvb faktörler etkin oldu. Diğer taraftan, Hale’nin Türkçe’yi öğrenme sürecinde yaşadığızorluklar, yabancıbir dili öğrenmenin otistik bir çocuk için kolay olmadığını, bu dili öğrenirken bir çok problemle karşılaşılabildiğini ortaya koydu. Sonuç olarak, Hale Türkçe’yi okula gidebilecek ve toplumda kendisini tek başına idare edebilecek kadar öğrenemedi. Ancak, uygulanan program sayesinde Hale, çeşitli kavramlarıve cümleleri ve bunların telaffuzunu öğrendi; Türkçe oyun oynamayı, şarkısöylemeyi ve iletişim kurmayıbaşardı; davranışlarında, sosyal ilişki ve becerilerinde ve anadilini kullanmasında gelişme kaydetti; ve sosyal iletişim ve etkileşimleri kendiliğinden başlatabilecek bir düzeye erişti.
In this research an autistic child, Hale, and her learning of Turkish as a foreign language was examined. A foreign language training program, which was developed according to Hale’s individual characteristics, needs and interests, was applied within a six-month period, and the effects of this program on Hale were assessed. A case study design was used. Data was obtained through observations, interviews and document analysis. According to the results, Hale could learn Turkish as a foreign language in addition to her native language, English. It was extremely important for Hale to 1 have an early intensive behavior and speech therapy, 2 receive formal education, 3 be verbal in the mother tongue, 4 not have mental retardation, and 5 have a normal or high level of intelligence, prior to her foreign language learning experience. The difficulties Hale experienced while learning Turkish, however, pointed out that it wasn’t easy for an autistic child to learn a foreign language. To conclude, Hale could not learn enough Turkish to be fully functional in the Turkish school system and the society. However, the program had a lot of positive and helpful gains for Hale such as her learning several Turkish words, concepts, phrases and their pronunciation; social play, singing songs and communicating in Turkish; improvement in her behaviors, social interactions and skills, and usage of mother tongue; and expressing herself better and initiating social speech
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Issue: 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License