In this research, we tried to investigate the pre-service teachers’ perception about their faculty members’ democratic behaviors. The data have been collected by random and cluster sampling among 319 students in the Classroom Department, Faculty of Education, PAU. For data collection a likert scale has been developed and used. The validity of the scale has been calculated as Cronbach Alpha .9401. The data have been analyzed by SPSS. We found that Preservice teachers believe that their faculty members’ are 61,4% “generally democratic” and 36,8% “occasionally democratic.”, we have also found that Pre-service teachers’ assessment on their faculty members’ perception of democracy is not different based on their “Gender” and “Educational Subject” but it is different based on their “Academic Status”
Bu araştırmada PAÜ Eğitim Fakültesi sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğretim elemanlarının davranışlarınıdemokratik açıdan nasıl algıladıklarıbelirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın verileri PAÜ Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği öğrencilerinden random ve tabakalama yöntemi ile seçilen 319 kişilik örneklemden elde edilmiştir. Araştırmada veriler geliştirilen likert tipli ölçek yoluyla toplanmıştır. Ölçeğin alpha iç tutarlılık katsayısı. 9401’dir. Verilerin çözümlemesinde SPSS paket programıkullanılmıştır. PAÜ Eğitim Fakültesi sınıf öğretmenliği öğrencileri öğretim elemanlarının davranışlarınıöncelik sırasına göre % 61,4 “genellikle”, % 36,8 “nadiren” demokratik olarak algılamaktadır. PAÜ Eğitim Fakültesi sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğretim elemanlarının davranışlarının demokratikliğine ilişkin algıları“cinsiyete” ve “öğretim türüne” göre farklılık göstermemekte, “sınıfa” göre farklılık göstermektedir.
PAÜ Eğitim Fakültesi sınıf öğretmenliği öğrencileri öğretim elemanlarının davranışları demokratik algı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Issue: 16 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License