Bu araştırmada, ilköğretim okulu müdürlerinden beklenen roller ve karşılanma düzeyleri karşılaştırmalıilişkisel tarama modeline uygun olarak incelenmiştir. Araştırmada; araştırmacıtarafından geliştirilen “İlköğretim Okulu Müdürlerinden Beklenen Roller ve Karşılanma Düzeyleri” isimli ölçek kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini ülkemizin yedi farklıcoğrafi bölgesindeki 14 il’ de 2004-2005 eğitimöğretim yılında görev yapan tesadüfi küme örnekleme yöntemi ile seçilen müfettişler, müdürler ve öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmada; Aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, ANOVA, Tukey HSD testi kullanılmıştır. Araştırmada müfettiş, müdür ve öğretmenlerin cinsiyet, görev ve mesleki kıdemlerine göre müdürlerden bekledikleri roller ve bu rollerin karşılanma düzeyleri arasında faklılık olup olmadığıaraştırılmıştır. Ayrıca, tüm grup, müfettiş, müdür ve öğretmenlerin müdürlerden öncelikle bekledikleri roller ve bu rollerin karşılanma durumlarıincelenmiştir. Araştırma sonucunda, bazıdeğişkenler bakımından tüm grup, müfettişve müdür ve öğretmenlerin görüşlerinin farklılaştığıtespit edilmiştir.
In this research, according to a correlative and comparative investigation model, the expected roles of primary school principals and their performance level was examined. A Scale titled as “The Expected Roles of Primary School Principals and Their Realizatin Level” developed by the researcher was used in this investigation. The scope of the study is work in 14 cities in seven different geographical regions of our country in 2004/2005 education-instruction comprised of education inspectors, principals and teacher chosen by means of random group sampling method out of the educatiors working in fourteen cities of seven geographical region of Turkey. The data gathered in the research were interpreted by such techniques as aritmatic means standart deviation, t test, ANOVA, Tukey HSD test. In this research, The expected roles of principals by inspectors, principals and teachers and the performance level of principals were investigated in terms of such vaariables as gender, duty, professional seniority. Furthermore, the roles of principals primarily expected by all groups; educaational inspector, principals, and teachers and principals satisfaaction of these roles were investigated. As a result of the research, different views were observed to be between all groups, education inspectors, principals and teachers in respect of certain variables
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Issue: 16 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License