senior students in the College of Education at Selcuk University were examined. As a data collection instrument, a questionnaire developed by Aksu and Demirtaş 2006 was used. Two scales measuring the school internship satisfaction of the pre-service teachers and the technology use in their internship school were added to the original survey. To report the participant demographics, their affiliated program, gender, instructional technique, and computer and Internet ownership were asked. It was found that the school internship environment, principal, teacher, faculty member, teacher candidate, satisfaction, and technology use were significantly related to each other. Also, four of the six scales, namely, the internship teacher, faculty member, principal, and technology use, were identified as the significant predictors of the pre-service teachers` satisfaction from their school internship
Bu araştırmada, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ortaöğretim Bölümlerinde okumakta olan 286 son sınıf öğrencilerinin okul uygulamalarıile ilgili doyumlarınıyordayıcıfaktörler incelenmiştir. Veri toplama aracıolarak Aksu ve Demirtaş 2006 tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Bu ankete öğretmen adaylarının okul uygulamalarından doyumlarınıve okul uygulamalarındaki teknoloji kullanımınıölçen iki tane bölüm eklenmiştir. Ayrıca çalışma grubunun profilini çıkarmak amacıyla öğretmen adaylarının anabilim dalı, cinsiyeti, öğretim tekniği, bilgisayar ve internet sahipliği sorulmuştur. Bu çalışmada, uygulama okul ortamı, müdürü, öğretmeni, öğretim elemanı, öğretmen adayı, öğretmen adayıdoyumu ve teknoloji kullanımının hepsinin birbiri ile istatistiksel olarak anlamlıdüzeyde ilişkili olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının okul uygulamalarından doyumlarınıyordama da; uygulama öğretmeni, öğretim elemanı, okul müdürü ve teknoloji kullanımının istatistiksel olarak anlamlıdüzeyde önemli faktörler olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Issue: 17 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License