Bu çalışmada; İran’da Türkçe öğretiminin tarihçesi, İran’da Türkçenin öğretildiği mekanlar, Türkiye Cumhuriyeti Tahran Büyükelçiliği bünyesindeki Türkçe Öğretim Merkezi, bu merkezde yapılan faaliyetler, Tahran Allame-i Tabatabai Üniversitesi’ndeki Türk Dili ve EdebiyatıBölümü, bu bölümün kuruluştarihçesi, bölümün kurulmasıile ilgili olarak Türkiye ve İran arasında yapılan mutabakat metni, bölümün resmi olarak açılışıesnasında İran’da bulunan Türkiye Cumhuriyeti CumhurbaşkanıSayın Ahmet Necdet Sezer’in Allame-i Tabatabaî Üniversitesi Fars Edebiyatıve YabancıDiller Fakültesini ve bünyesindeki Türk Dili ve EdebiyatıBölümünü ziyareti esnasında dile getirdiği duygu ve düşünceleri, yine bölümün kurulmasısırasında ve daha sonrasında karşılıklıyardımların yapılmasıamacıyla Ankara Üniversitesi ile Allame-i Tabatabaî Üniversitesi arasında yapılan Akademik İşbirliği Protokolü, bölümün öğrenci durumu, bölümde okutulan dersler, bölümde görev yapan öğretim elemanlarıgibi konulara değinilmiştir.
In this study, the followings were cited: The history of teaching of Turkish in Iran, the Places where Turkish have been thaught, Turkish Teaching Center within the Turkish Embasy in Tehran, Activities in this center, the Department of Turkish Language and Literatuare at the University of Allameh Tabatabai, the Establishment and the background of Memorandum of Understanding, the Text regarding the establishment of the department, the Feelings and ideas expressed by His Excellency Mr. Ahmet Necdet Sezer, The President of the Republic of Turkey, during his visit to the faculty of Persian Literature and Foreign Languages, University of Allameh Tabatabai. The Protocol of Cooperation between Ankara University and University of Allameh Tabatabai to provide aid during and after the opening of the department, Information regarding the Students, lectures, academicians of the departmant
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Issue: 17 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License