Bu araştırmada, engelli çocuğu olan annelerin sürekli yaşadıklarıkaygıdüzeyleri ile çocuklarıile birlikte sosyal ortamda alışveriş, lokantada yemek yeme, çocuklarınıkuruma götürme gibi geçirdikleri zamandaki durumluk kaygıdüzeylerinin karşılaştırılmasıamaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, çocuklarıbir özel eğitim kurumuna devam eden 51 anne oluşturmaktadır. Araştırma verileri Spielberger’in Sürekli-Durumluk KaygıEnvanteri ile engelli çocuğu olan annelerin yaşadıklarıkaygıdüzeylerinin belirlenmeye çalışılmıştır. Anneler ile ilgili sosyo-demografik bilgi elde etmek için 10 soruluk bir bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma sonunda annelerin çoğunluğunda sürekli kaygıdurumuna rastlanmıştır. Ayrıca, annelerin eğitim durumlarına göre kaygıdüzeylerinin artışgösterdiği belirlenmiştir.
It is aimed in this work to compare permanent anxiety level of mothers having disabled child with their situational anxiety level when they participate social life with their children in some places like shopping, restaurants, taking them to institutions. Fifty one mothers whose children go to a private educational institution have been the models of this research. The research data’s are defined with the Spielbergers permanent and situational anxiety level inventory with anxiety level of mothers having disabled child. An information form having ten questions has been used to acquire socio-demographic information about mothers. At the end of the research the situation of permanent anxiety has been found most of the mothers. It is also defined that anxiety level has increased according to the educational level of mothers
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 19 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License