BibTex RIS Cite

Ücret, Kariyer, İşTatmini ve Performans Arasındaki İlişkiler: Karaman Valiliğinde Bir Uygulama

Year 2009, Issue: 21, 223 - 238, 01.02.2009

Abstract

Bu çalışma kamu kurumlarında çalışan memur ve yöneticilerin ücret beklentileri ve kariyer olanaklarıile iştatmini ve performans arasındaki ilişkileri araştırmak amacıyla planlanmıştır. Ayrıca yaş, kıdem ve cinsiyet gibi demografik özelliklerin söz konusu değişkenler üzerindeki etkileri de incelenmiştir. Literatürdeki veriler ışığında bir araştırma modeli meydana getirilerek değişkenler arasındaki ilişkiler test edilmiştir. İlişkileri test etmek için faktör, güvenilirlik, korelasyon, t-testi, anova ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Karaman Valiliğinde görev yapan 116 çalışandan toplanmıştır. Araştırma sonucunda demografik özelliklerden sadece eğitim düzeyinin çalışanların ücret, kariyer, iştatmini ve performans düzeylerini farklılaştırmakta olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.

References

  • Agho, A., Mueller, C. and J. Price (1993), “Determinants of Employee Job Satisfaction: An Empirical Test of a Causal Model”, Human Relations, 46 (8): 1007-1027.
  • Akıncı, Z. (2002), “Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama”, Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 4: 1-25.
  • Ardıç, Kadir, “The Impact of Age on the Job Satisfaction of Turkish Academicians”, www.bilgiyonetimi.org/crm, 15.03.2008.
  • Bakan, İsmail ve Tuğba Büyükbeşe (2004), “Örgütsel İletişim ile İş Tatmini Unsurları Arasındaki İlişkiler: Akademik Örgütler İçin Bir Alan Araştırması”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 7: 1-30.
  • Baysal, A.C. ve E. Tekarslan (1996), Davranış Bilimleri, 2. Bası, İstanbul.
  • Bingöl, Dursun (1997), Personel Yönetimi, Beta Basımevi, İstanbul.
  • Bowen, C. F., Radhakrishna, R. and R. Keyser (1994), “Job Satisfaction and Commitment of 4-H Agents”, Extension Journal.
  • Bozkurt, Ö. ve İ. Bozkurt (2008), “İş Tatminini Etkileyen İşletme İçi Faktörlerin Eğitim Sektörü Açısından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Alan Araştırması”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (1): 1-18.
  • Burnard, P., Morrison, P. and C. Phillips (1999), “Job Satisfaction amongst Nurses in an Interim Secure Forensic Unit in Wales”, Australian and New Zealand Journal of Mental Health Nursing, 8: 9-18.
  • Chusmir, L. H. ve B. Parker (2001), “Success Strivings and Their Relationship to Affective Work Behaviors: Gender Differences”, The Journal of Social Psychology, 132 (1): 87-99.
  • Çağlar, İ. (2005), “KOBİ’lerde İş Tatmininin Sektörler İtibariyle Karşılaştırılmalı Analizi ve Çorum Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 10 (2): 153-164.
  • Çarıkçı, İ. H. ve A. OKSAY (2004), “Örgütsel Yapı ve Meslek Farklılıklarının İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Hastane Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 9 (2): 157-172.
  • Çöl, Güner (2008), “Algılanan Güçlendirmenin İşgören Performansı Üzerine Etkileri”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (1): 35-46.
  • Dodson, T. A. and L. D. Borders (2006), “Men in Traditional and Nontraditional Careers: Gender Role Attitudes, Gender Role Conflict, and Job Satisfaction”, The Career Development Quarterly, Alexandria: Jun 2006, 54 (4).
  • Emmert, M. A. ve W. A. TAHER (1992), “Public Sector Professionals: The Effects of Public Sector Jobs on Motivation, Job satisfaction and Work Involvement”, American Review of Public Administration, 22: 37-48.
  • Erdoğan, İ. (1999), İşletme Yönetiminde Örgütsel Davranış, İstanbul Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme İktisadı Enstitüsü, Araştırma ve Yardım Vakfı, Yayın No:5, İstanbul.
  • Eroğlu, F. (2000), Davranış Bilimleri, 5. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Gordon, J. R. (1999), Organizational Behavior: A Diagnostic Approach, Sixth Edition, New Jersey, 569s.
  • Güven, M., Bakan, İ. ve S. Yeşil (2005), “Çalışanların İş ve Ücret Tatmini Boyutlarıyla Demografik Özellikler Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Çalışması”, Yönetim ve Ekonomi, 12 (1): 127-151.
  • İmamoğlu, S. Z., Keskin, H. ve S. Erat (2004), “Ücret, Kariyer ve Yaratıcılık İle İş Tatmini Arasındaki İlişkiler: Tekstil Sektöründe Bir Uygulama”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 11 (1): 167-176.
  • Keser, A., “Akademisyenlerin Çalışan Tatmini-Yaşam Tatmini Araştırması”, http://www.paradoks.org/makale/yil2_sayi1/calisan_tatmini.pdf., 16.03.2008.
  • Lam, S. S. K. (1995), “Quality Management and Job Satisfaction”, International Journal of Quality & Reliability Management, 12 (4): 72-78.
  • Lum, L., Kervin, J., Clark, K., Reid, F. and W. Sirola (1998), “Explaining Nursing Turnover Intent: Job Satisfaction, Pay Satisfaction, or Organizational Commitment?”, Journal of Organizational Behavior, 19: 305-320.
  • Luthans, F., (1995), Organizational Behaviour, McGraw Hill, Inc.
  • Oshagbemi, T. (2000), “Satisfaction with Co-Workers’ Behavioour”, Employee Relations, 22 (1): 88- 106.
  • Örücü, E., Yumuşak, S. ve Y. Bozkır (2006), “Kalite Yönetimi Çerçevesinde Bankalarda Çalışan Personelin İş Tatmini ve İş Tatminini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi, 13 (1): 39-51.
  • Özgen, H., Öztürk, A. ve A. Yalçın (2001), İnsan Kaynakları Yönetimi, Nobel Kitabevi, Adana, 331- 332.
  • Paksoy, H. M. (2007), “Üniversitelerde Akademik Personelin İş Memnuniyeti: Harran Üniversitesi Örneği”, Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, 12 (9): 138-151.
  • Querstein, V., McAffe, R. B. and M. Glassman (1992), “The Situational Occurences Theory of Job Satisfaction”, Human Relations, 45 (8): 859-873.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve M. Tüz (1998), Örgütsel Psikoloji, 3. Baskı, Alfa Yayınevi, İstanbul.
  • Samad, S. (2006), “Predicting Turnover Intentions: The Case of Malaysian Government Doctors”, The Journal of American Academy of Business, Cambridge, 8 (2): 113-119.
  • Savery, L. K. (1996), “The Congruence between the Importence of Job Satisfaction and the Perceived Level of Achiement”, Journal of Management Development, 15 (6): 18-27.
  • Scott, A., Gavelle, H., Simoens, S., Bojke, C. and B. Sıbbald (2006), “Job Satisfaction and Quitting Intentions: A Structural Model of British General Practitioners”, British Journal of Industrial Relations, 44 (3): 519-540.
  • Serinkan, C. ve A. Bardakçı (2007), “Pamukkale Üniversitesi’nde Çalışan Öğretim Elemanlarının İş Tatminlerine İlişkin Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, 12 (9): 152-163.
  • Sigler, T. H. ve c. M. Pearson (2000), “Creating an Empowering Culture: Examining the Relationship between Organizational Culture and Perceptions of Empowerment”, Journal of Quality Management, 5: 27-52.
  • Şimşek, Ş., Akgemci, T. ve A. Çelik (2001), Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütsel Davranış, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Türk, M. S., Aydoğan, E. ve N. Kansu (2003), “İçsel Motivasyonun İş Tatmini Üzerindeki Etkisi: Türk Tarih Kurumu ve Nurol Matbaasında Yapılan Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, 1. Matbaa Teknolojileri Sempozyumu, Ankara.
  • Tütüncü, Ö. (2000), “Kar Amacı Gütmeyen Yiyecek İçecek İşletmelerinde İş Doyumunun Analizi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (3).
  • Weiss, H. M. (2002), “Deconstructing Job Satisfaction Seperating Evaluations, Beliefs and Affective Experiences”, Human Resource Management Review, 12: 173-194.
  • Yılmaz, İ. ve M. Işık (2004), “Esnek Çalışma Uygulamalarının İşgörenlerin İş Doyumuna Etkileri ve Bir Manisa Örneği”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2): 95-105.
  • Yüksel, İ. (2002), “Hemşirelerin İş Doyum Düzeyini Ayırt Edici İş Doyum Öğelerinin Diskriminant Analiziyle Belirlenmesi”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1: 67-78.
  • Yüksel, İ. (2005), “İletişimin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir İşletmede Yapılan Görgül Çalışma”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2): 291-306.

Relations Between Pay, Career, Job Satisfaction And Performance: An Application In Karaman Governorship

Year 2009, Issue: 21, 223 - 238, 01.02.2009

Abstract

This study is planned in order to clarify the relations between job satisfaction and performance with pay expectations and career opportunities of public servants and managers in state organizations. Today one of the vital problems in organizational and social life is the dissatisfaction employees feel from their work inevitably [requiring higher focusing] on human factor. Within this context job satisfaction presents importance both for public and private sectors. Job satisfaction reflects the reactions of employees towards the work or [at least] to a part of the work. Job satisfaction exists when employee expectations and what they face match with one another. Job satisfaction increasing the contentment of the employee, additionally leads to his/her loyalty to his/her work, productivity, minimization of imperfect and faulty product, and turnover within the organization. Main demographic features employed in similar studies are the age, sex, education level, and seniority. Age: Age of persons is one significant feature effecting their attitude and behavior towards their work. Individuals are classified as young, middle aged and old people based on their age terms. In literature the general idea is that different age terms affect job satisfaction levels in different ways. Sex: Among the demographic features sex is the most attractive one subjected to vast research for in social life the differentiating function, statute and roles trusted to fit men and women reflects to work life. Education Level: This is an important factor affecting approach and expectations towards work life. Pay, job satisfaction, and working conditions are factors included within the expectations of individuals with higher education levels. Seniority: Seniority is an indication of the time spent at work. People working a long on the same job are expected to have higher job satisfaction related to those just started. Marital Status: Job satisfaction levels of married employees are higher than that of single. In a study conducted by Yılmaz and Işık 2004: 100 “over 755 employees in 14 factories at the Manisa Organize Industry Zone the job satisfaction levels of singles are found to be far less than that of the bachelors”. Pay is one highly significant concern in work life affecting all concerning parties. While pay is an issue affecting income and life standards for employees, it stands as an important cost factor in the case of employers and management. Job satisfaction is affected by pay, work itself, [quality of] supervision, work group and conditions. “Erdoğan 1999: 236 referring to Sabuncuoğlu and Tüz indicates that high pay, sufficient promotion possibilities, positive communication with the peers, [appointment to] different posts, work methods, and control are among the factors affecting job satisfaction Sabuncuoğlu et al. 1998: 118 ”. Individuals in general hope to be successful in their work and climb up to higher levels in organization by promoting. Promotion while increasing the pay affects the social statutes of employees in a positive manner. In general performance is defined as the degree of realization of a goal. According to another definition performance is a concept indicating the degree of reaching to a target aimed by such work in a qualitative and quantitative manner either by a person, a group or an organization. The purpose of this study conducted on the public servants and managers in Karaman governorship is to determine the relations between pay, career, job satisfaction and performance. Out of 150 questionnaires distributed 116 returned and evaluated. Accordingly the return rate of the questionnaires is 77,3%. To measure job satisfaction Job Satisfaction Scale with 14 questions developed by Hackman and Oldham is used. Despite that performance is measured through a scale including 4 expressions of Sigler and Pearson 2000 that they get from Kirkman and Rosen 1999 . Subsequently, evaluation is made with data consisting of 25 questions and supplied through of that prepared over a five-point Likert scale with a SPSS 11.0 statistical software program. In order to test the relations between the variables in the research model factor, reliability, correlation, regression, T-test and single factor variance Anova analyses are used. In this study hypothesis given below are tested. H1: Pay, career, job satisfaction, and performance levels differentiate according to the sexuality of the workforce. H2: Pay, career, job satisfaction and performance levels differentiate according to the education levels of the workforce. H3: Pay, career, job satisfaction and performance levels differentiate according to the seniority of the workforce. H4: Pay, career, job satisfaction and performance levels differentiate according to the marital status of the workforce. H5: Pay, career, job satisfaction and performance levels differentiate according to the age of the workforce. H6: There is a positive correlation between the pay expectations and the job satisfaction. H7: There is a positive correlation between the career expectations and the job satisfaction. H8: There is a positive correlation between the pay expectations and performances. H9: There is a positive correlation between the career expectations and performances of the workforce. H10: There is a positive correlation between the job satisfaction and performances. This study examines: • Relations between the sex, marital status, education level, age and seniorities of employees and pay, career, job satisfaction and performance, • Relations between pay and career, and job satisfaction, • Relations between pay and career, and performance, • Relations between job satisfaction and performance. Study indicates that merely the education level as a single demographic characteristic differentiates the pay, career, job satisfaction, and performance levels of employees, where it stands to be indifferent in that of the sex, age, marital status and seniority. Contrary to the literature relating to job satisfaction this study conducted in the Karaman governorship concludes that there is no meaningful relation between pay expectations and career possibilities, and job satisfaction. Yet the same study indicates a positive relation between career and performance parallel to that in literature. Separately, it also justifies the same in case of job satisfaction and performance

References

  • Agho, A., Mueller, C. and J. Price (1993), “Determinants of Employee Job Satisfaction: An Empirical Test of a Causal Model”, Human Relations, 46 (8): 1007-1027.
  • Akıncı, Z. (2002), “Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama”, Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 4: 1-25.
  • Ardıç, Kadir, “The Impact of Age on the Job Satisfaction of Turkish Academicians”, www.bilgiyonetimi.org/crm, 15.03.2008.
  • Bakan, İsmail ve Tuğba Büyükbeşe (2004), “Örgütsel İletişim ile İş Tatmini Unsurları Arasındaki İlişkiler: Akademik Örgütler İçin Bir Alan Araştırması”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 7: 1-30.
  • Baysal, A.C. ve E. Tekarslan (1996), Davranış Bilimleri, 2. Bası, İstanbul.
  • Bingöl, Dursun (1997), Personel Yönetimi, Beta Basımevi, İstanbul.
  • Bowen, C. F., Radhakrishna, R. and R. Keyser (1994), “Job Satisfaction and Commitment of 4-H Agents”, Extension Journal.
  • Bozkurt, Ö. ve İ. Bozkurt (2008), “İş Tatminini Etkileyen İşletme İçi Faktörlerin Eğitim Sektörü Açısından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Alan Araştırması”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (1): 1-18.
  • Burnard, P., Morrison, P. and C. Phillips (1999), “Job Satisfaction amongst Nurses in an Interim Secure Forensic Unit in Wales”, Australian and New Zealand Journal of Mental Health Nursing, 8: 9-18.
  • Chusmir, L. H. ve B. Parker (2001), “Success Strivings and Their Relationship to Affective Work Behaviors: Gender Differences”, The Journal of Social Psychology, 132 (1): 87-99.
  • Çağlar, İ. (2005), “KOBİ’lerde İş Tatmininin Sektörler İtibariyle Karşılaştırılmalı Analizi ve Çorum Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 10 (2): 153-164.
  • Çarıkçı, İ. H. ve A. OKSAY (2004), “Örgütsel Yapı ve Meslek Farklılıklarının İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Hastane Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 9 (2): 157-172.
  • Çöl, Güner (2008), “Algılanan Güçlendirmenin İşgören Performansı Üzerine Etkileri”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (1): 35-46.
  • Dodson, T. A. and L. D. Borders (2006), “Men in Traditional and Nontraditional Careers: Gender Role Attitudes, Gender Role Conflict, and Job Satisfaction”, The Career Development Quarterly, Alexandria: Jun 2006, 54 (4).
  • Emmert, M. A. ve W. A. TAHER (1992), “Public Sector Professionals: The Effects of Public Sector Jobs on Motivation, Job satisfaction and Work Involvement”, American Review of Public Administration, 22: 37-48.
  • Erdoğan, İ. (1999), İşletme Yönetiminde Örgütsel Davranış, İstanbul Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme İktisadı Enstitüsü, Araştırma ve Yardım Vakfı, Yayın No:5, İstanbul.
  • Eroğlu, F. (2000), Davranış Bilimleri, 5. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Gordon, J. R. (1999), Organizational Behavior: A Diagnostic Approach, Sixth Edition, New Jersey, 569s.
  • Güven, M., Bakan, İ. ve S. Yeşil (2005), “Çalışanların İş ve Ücret Tatmini Boyutlarıyla Demografik Özellikler Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Çalışması”, Yönetim ve Ekonomi, 12 (1): 127-151.
  • İmamoğlu, S. Z., Keskin, H. ve S. Erat (2004), “Ücret, Kariyer ve Yaratıcılık İle İş Tatmini Arasındaki İlişkiler: Tekstil Sektöründe Bir Uygulama”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 11 (1): 167-176.
  • Keser, A., “Akademisyenlerin Çalışan Tatmini-Yaşam Tatmini Araştırması”, http://www.paradoks.org/makale/yil2_sayi1/calisan_tatmini.pdf., 16.03.2008.
  • Lam, S. S. K. (1995), “Quality Management and Job Satisfaction”, International Journal of Quality & Reliability Management, 12 (4): 72-78.
  • Lum, L., Kervin, J., Clark, K., Reid, F. and W. Sirola (1998), “Explaining Nursing Turnover Intent: Job Satisfaction, Pay Satisfaction, or Organizational Commitment?”, Journal of Organizational Behavior, 19: 305-320.
  • Luthans, F., (1995), Organizational Behaviour, McGraw Hill, Inc.
  • Oshagbemi, T. (2000), “Satisfaction with Co-Workers’ Behavioour”, Employee Relations, 22 (1): 88- 106.
  • Örücü, E., Yumuşak, S. ve Y. Bozkır (2006), “Kalite Yönetimi Çerçevesinde Bankalarda Çalışan Personelin İş Tatmini ve İş Tatminini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi, 13 (1): 39-51.
  • Özgen, H., Öztürk, A. ve A. Yalçın (2001), İnsan Kaynakları Yönetimi, Nobel Kitabevi, Adana, 331- 332.
  • Paksoy, H. M. (2007), “Üniversitelerde Akademik Personelin İş Memnuniyeti: Harran Üniversitesi Örneği”, Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, 12 (9): 138-151.
  • Querstein, V., McAffe, R. B. and M. Glassman (1992), “The Situational Occurences Theory of Job Satisfaction”, Human Relations, 45 (8): 859-873.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve M. Tüz (1998), Örgütsel Psikoloji, 3. Baskı, Alfa Yayınevi, İstanbul.
  • Samad, S. (2006), “Predicting Turnover Intentions: The Case of Malaysian Government Doctors”, The Journal of American Academy of Business, Cambridge, 8 (2): 113-119.
  • Savery, L. K. (1996), “The Congruence between the Importence of Job Satisfaction and the Perceived Level of Achiement”, Journal of Management Development, 15 (6): 18-27.
  • Scott, A., Gavelle, H., Simoens, S., Bojke, C. and B. Sıbbald (2006), “Job Satisfaction and Quitting Intentions: A Structural Model of British General Practitioners”, British Journal of Industrial Relations, 44 (3): 519-540.
  • Serinkan, C. ve A. Bardakçı (2007), “Pamukkale Üniversitesi’nde Çalışan Öğretim Elemanlarının İş Tatminlerine İlişkin Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, 12 (9): 152-163.
  • Sigler, T. H. ve c. M. Pearson (2000), “Creating an Empowering Culture: Examining the Relationship between Organizational Culture and Perceptions of Empowerment”, Journal of Quality Management, 5: 27-52.
  • Şimşek, Ş., Akgemci, T. ve A. Çelik (2001), Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütsel Davranış, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Türk, M. S., Aydoğan, E. ve N. Kansu (2003), “İçsel Motivasyonun İş Tatmini Üzerindeki Etkisi: Türk Tarih Kurumu ve Nurol Matbaasında Yapılan Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, 1. Matbaa Teknolojileri Sempozyumu, Ankara.
  • Tütüncü, Ö. (2000), “Kar Amacı Gütmeyen Yiyecek İçecek İşletmelerinde İş Doyumunun Analizi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (3).
  • Weiss, H. M. (2002), “Deconstructing Job Satisfaction Seperating Evaluations, Beliefs and Affective Experiences”, Human Resource Management Review, 12: 173-194.
  • Yılmaz, İ. ve M. Işık (2004), “Esnek Çalışma Uygulamalarının İşgörenlerin İş Doyumuna Etkileri ve Bir Manisa Örneği”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2): 95-105.
  • Yüksel, İ. (2002), “Hemşirelerin İş Doyum Düzeyini Ayırt Edici İş Doyum Öğelerinin Diskriminant Analiziyle Belirlenmesi”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1: 67-78.
  • Yüksel, İ. (2005), “İletişimin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir İşletmede Yapılan Görgül Çalışma”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2): 291-306.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hasan GÜL This is me

Ercan OKTAY This is me

Publication Date February 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Issue: 21

Cite

APA GÜL, H., & OKTAY, E. (2009). Ücret, Kariyer, İşTatmini ve Performans Arasındaki İlişkiler: Karaman Valiliğinde Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(21), 223-238.

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License