BibTex RIS Cite

Güçlendirmede Yönetici ve İşgören Algılamalarının Karşılaştırılması

Year 2011, Issue: 25, 209 - 225, 01.02.2011

Abstract

Bu araştırmanın amacı, otel işletmeleri yöneticilerinin güçlendirme kapsamındaki uygulamalarının, işgören beklentilerini karşılayıp karşılamadığını; yönetici ve işgören algılamalarıçerçevesinde belirleyebilmektedir. Araştırmanın amacınıgerçekleştirmek için, konuyla ilgili ayrıntılıliteratür taramasıyapılmışve konuyla ilgili oluşturulan anket, çok aşamalıörnekleme yöntemi kullanılarak Türkiye’nin 7 bölgesinde faaliyet gösteren beşyıldızlıotel işletmelerindeki toplam 641 yönetici ve 854 işgören üzerinde uygulanmıştır. Çalışmada, kullanılan ölçeğin geçerlik ve güvenirliğine ilişkin analizler gerçekleştirilmişolup, örneklem gruba uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, yüzde, frekans dağılımı, aritmetik ortalama, faktör analizi ve bağımsız örneklemler için t-testi, kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, yöneticilerin işgörenleri güçlendirmeye yönelik algılamalarıile, işgörenlerin bu davranışların gerçekten yöneticileri tarafından sağlanıp sağlanmadığına ilişkin algılamalarıarasında, güçlendirmenin geneli ve tüm boyutları yetki ve sorumluluk, işzenginleştirme, katılım, güven ve destek, motivasyon, kaynak ve bilgi paylaşımı, iletişim ortamı, takım çalışması, eğitim ve öğrenme, ödül ve geri besleme arasında anlamlıfarklılıklar belirlenmiştir.

References

  • Altunışık, Remzi, Coşkun, Recai, Bayraktaroğlu, Serkan ve Yıldırım, Engin. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Avcı, Turgay ve Karatepe, Osman. M. (2000). işletmenin sınır biriminde çalışan işgörenlerin tatmini: Ampirik bir değerlendirme. 8. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildirileri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, 543-570.
  • Ayhan, D. Yaşar. ve Karatepe, Osman.M. (1999). Kurumsal imaj ile ürün imajının kurumsal kimlik üzerindeki etkilerinin belirlenmesine yönelik bir literatür incelemesi, 4. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildirileri, Antakya: Mustafa Kemal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 112-125.
  • Bacharach, S. B. and Lawler, E. J. (1982). Power and Politics in Organizations: The Social Psychology of Conflict, Coalitions and Bargaining. San Fransisco:. Jossey-Bass Publisher.
  • Balcı, Ali (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem-Teknik-İlkeler (3. Baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Baş, Türker (2001). Anket. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bolat, Tamer (2003). Personeli güçlendirme: davranışsal ve bilişsel boyutta incelenmesi ve yönetim kavramlarıyla karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17 (4), 199- 219.
  • Bowen, David ve Lawler, Edward. E. (1992). The empowerment of service workers: What, why, how, and when. Sloan Management Review, 33 (3, :31-39.
  • Brower, Michael J. (1995). Empowering teams: What, why and how. Empowerment in Organisations, 3 (1), 13-25.
  • Büyüköztürk, Şener (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cacioppe, Ron (1998). Structured empowerment: An award-winning program at the burswood resort hotel, Leadership and Organization Devolopment Journal, 19 (5), 3-11.
  • Carless, Sally, A. (2004). Does psychological empowerment mediate the relationship between psychological climate and job satisfaction, Journal of Business and Psychology, 18 (4), 405-425.
  • Ceylan, Adnan (2002). Çalışanların güçlendirme algıları üzerine tuzla bölgesindeki ticari bankalarda bir araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi:Öneri, (5) 17, 113-120.
  • Chebat, Jean C. ve Kollias, Paul (2000). The impact of empowerment on customer employees’ roles in service organizations, Journal of Service Research, 3 (1), 66-81.
  • Chow, I. Hau, Wing-Chun, L. Thamis, Sha, Zhanquan and Hong, Jiehua (2005). The ımpact of developmental experience, empowerment and organizational support on catering service staff performance, International Journal of Hospitality Management, 25 (3), 478-495.
  • Conger, Jay. A. and Kanungo, R.N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice, Academy of Management Review, 13 (3), 471-482.
  • Corsun, David L., and Enz, Cathy A. (1999). Predicting psychological empowerment among service workers: the effect of support-based relationships, Human Relations, 52 (2), 205-224.
  • Coskun, Recai (2002). Gücün ve sorumluluğun organizasyona yayılması: Çalışanı güçlendirme, İçinde: Modern Yönetim Yaklaşımları, İstanbul: Beta Basım Yay.D.A.Ş.
  • Cunningham, Ian., Hyman, .J. and Baldry, C. (1996). Empowerment: The power to do what? Industrial Relations Journal, 27 (2), 143-154.
  • Çöl, Güner. (2008). Algılanan güçlendirmenin işgören performansı üzerindeki etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (1), 35-46.
  • Çuhadar, Murat T. (2005). Türk kamu yönetiminde personel güçlendirme: Sorunlar ve çözüm öneriler, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25, 4-28.
  • D’Annunzio, Norma.G., ve Mcandrew, J. (1999). Re-Empowering the empowered the ultimate challenge. Personnel Review, 28 (3), 258-279.
  • Daft, Richard (1998). Organization Theory and Design. South Western College Publishing: Ohio.
  • Doğan, Selen (2003). Personel Güçlendirme (Empowerment), İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Doğan, Selen (2006). Büyük Ölçekli işletmelerde insan kaynakları yöneticilerinin güçlendirilmiş bir iş çevresi yaratmaya ne kadar istekli ve hazır olduklarının tespitine ilişkin bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 3(2), 165-189.
  • Doğan, Selen ve Kılıç, S. (2007). Örgütsel bağlılığın sağlanmasında personel güçlendirmenin yeri ve önemi, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29, 37-61.
  • Dobbs, John H. (1993). The empowerment environment, Training & Devolopment, 47 (2):55-57.
  • Erdil, Oya ve Keskin, H. (2003). Güçlendirmeyle iş tatmini, iş stresi ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiler: Bir alan çalışması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 32 (1), 28-35.
  • Ergeneli, Azize ve Sağlam A. Güler (2005). Krizde işten çıkarmaların banka yöneticileri üzerine etkileri: örgütsel bağlılık, güven ve güçlendirme algıları, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 60 (1), 121-148.
  • Erstad, Margaret (1997). Empowerment and organizational change, International Journal of Contemporay Hospitality Management, 9 (7), 325-333.
  • Fisher, Shirley (1989). Stress, Control, Worry Prescriptions and The Implications For Health At Work: A Psychological Model. In S. L. Sauter, J. J. Hurrell and C. L. Cooper (Eds), Job Control and Worker Health. (205-236). Wiley: Chichester-UK.
  • Hales, Colin and Klidas, A. (1998). Empowermwnt in five stars hotels: Choice, voice or rhetoric? International Journal Of Contemporary Hospitality Management, 10 (3), 88-95.
  • Hechanova, M. Regina, Alampay, Ramon and Franco, Edna (2006). Psychological empowerment, job satisfaction and performance among filipino service workers, Asian Journal of Social Psychology, 9, 92-78.
  • Honold, Linda (1997). A review of the literature on employee empowerment, Empowerment in Organizations, 5 (4), 202-212.
  • Howard, Ann (1996). High ınvolment leadership:moving from talk to action, Career Devolopment International, 1 (1), 6-10.
  • Johnson, Richard (1993). Leadership for the Quality Transformation. Milwauke, Wisconsin: ASQ Quality Pres.
  • Kanter, Rosabeth Moss (1993). Men And Women Of The Coorporation. New York: Basic Books.
  • Karahan, Atilla (2009). İnsan kaynaklarının geliştirilmesine katkısı açısından personel güçlendirme yaklaşımı: Afyon Kocatepe Üniversitesi hastanesi örneği, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 95-114.
  • Kim, Soonhee (2002). Participative management and job satisfaction: Lessons for management leadership, Public Administration Review, 62 (2), 231-241.
  • King, Albert S. and Ehrhard, Barbara J. (1996). Empowering the work place: A commitment cohesion exercise, Empowerment in Organization, 5 (3), 139-150.
  • Klagge, Jay (1998). The empowerment squeeze-views from the middle management position, Journal of Management Devolopment, 17 (8), 548-558.
  • Koçel, Tamer. (2001). İşletme Yöneticiliğ. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kolarik, William J. (1995). Creating Quality:Concepts, Systems, Strategies and Tools. New York: McGraw-Hill Inc.
  • Kuo, Hüai T., Yin, Teresa J. and Li, I.Chuan (2007). Relationship between organizational empowerment and job satisfaction perceived by nursing assistants at long-term care facilities, Journal of Clinical Nursing, 10, 1-9.
  • Laschinger, Heather. K. S., Finegan, J., Shamian, J. and Wilk, P. (2001). Impact of structural and psychological empowerment on job strain in nursing work settings: Expanding Kanter’s model, Journal of Nursing Administration, 31 (5), 260–272.
  • Laschinger, Heather K.S., Finegan, Joan E. Shamıan, J. and Wilk, P. (2004). A longitudinal analysis of the ımpact of workplace empowerment on work satisfaction, Journal of Organizational Behavior, 25 (4), 527-545.
  • Lashley, Conrad (1996). Research ıssues for employee empowerment in hospitality organizations, International Journal of Hospitality Management, 15 (4), 333-346.
  • Menon, Sanjay T. (1995). Employee Empowerment: Defination, Measurment And Construct Validation. Canada: McGill University.
  • Miller, Katherine I. and Monge, Peter R. (1986). Participation, satisfaction and productivity: a meta analytic review, Academy of Management Review, 29, 727-753.
  • Mirzehanlı, Reşat (2001). Çalışanların Güçlendirilmesi ve Uygulamalardaki Eğilimlerin Araştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gebze: Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Moore, L.Gary, Hopkins, Willie E. and Hopkins, Shirley A. (1998). Quality and empowerment programs: Dual paths to customer satisfaction? Managing Service Quality, 8 (2), 133-141.
  • Morgan, George (2004). SPSS For Introductory Statistics: Use And Interpretation. U.S.A: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Niehoff, Brian P., Moorman, Robert H., Blakely, Gearld and Fuller, Jack (2001). The ınfluence of empowerment and job enrichment on employee loyalty in a downsizing environment, Group&Organization Management, 26 (1), 93-113.
  • Özdamar, Kazım (2001). Paket Programlar ve İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler). Eskişehir: Kaan Yayınları.
  • Özgen, Hüseyin ve Türk, Murat (1997). Hizmet sektöründe rekabette başarının anahtarı: personel güçlendirme (Empowerment), Amme İdaresi Dergisi, 30 (4), 73-86.
  • Peccei, Riccardo and Rosenthal, Patrice (2001). Delivering customer-oriented behaviour through empowerment: An empirical test of hrm assumptions, Journal of Management Studies, 38 (6), 831-858.
  • Pekdemir, Işıl, Özçelik, Oya, Karabulut, Elif ve Arslantaş, Cüneyt .C. (2006). Personel güçlendirme, iş tatmini ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkileri belirlemeye yönelik bir çalışma, Verimlilik Dergisi, 4, 11-36.
  • Pelit, Elbeyi (2008). İşletmelerde işgören güçlendirmenin işgörenlerin iş doyumuna etkisi: Otel işletmelerinde bir araştırma (Yayınlanmammış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Quinn, Robert E. and Sppreitzer, Gretchen M. (1997). The road to empowerment: seven questions every leader should conside, Organizational Dynamics, 26 (2), 37-49
  • Randolph, Alan (1995), Empowerment is not about ıncreasing the power of employess, Harward Business Review, January-February, 38-31.
  • Rothstein, Lawrence R. (1995). The empowerment effort that came undone, Harward Business Review, 73 (1), 20-31.
  • Sağlam Arı, G. (2003). İşletmelerde Güven ve Personel Güçlendirme İlişkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosoyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sarıaltın, Hatice ve Yılmazer, Aydın (2007). Orta kademe yöneticilerin güçlendirme algıları ve güçlendirme uygulamasında üstlendikleri rolleri: Adapazarı ve Kocaeli bölgesi otomotiv sektör örneği, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 189-204.
  • Seibert, Scott E., Silver, Seth, R. and Randolph, Alan (2004). Taking empowerment to the next level : A multiple-level model of empowerment, performance and satisfaction, Academy of Management Journal, 47 (3), 332-349.
  • Sekaran, Uma (2003). Research Methods For Business. John Wiley: New York.
  • Spector, Paul E. (1997). Job Satisfaction: Aplication, Assessment, Causes And Consequences. London: Sage Publications.
  • Spreitzer, Gretchen, M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: dimensions, measurement and validation, Academy Of Management Journal, 38 (5), 1442-1465.
  • Spreitzer, Gretchen M. (1996). Social structural characteristics of psychological empowerment, Academy of Management Journal, 39 (2), 483-504.
  • Spreitzer, Gretchen M., Kizilos, Mark A. and Nason, Stephen W. (1997). A dimensional analysis of the relationship between psychological empowerment and effectiveness, satisfaction and strain, Journal Of Management, 23 (5), 679-704.
  • Spreitzer, Gretchen M. and Mishra, Aneil K. (2002). The stay or to go: voluntary survivor turnover following on organizational downsizing, Journal of Organizational Behavior, 23, 707-729.
  • Steers, Richard M., Porter, W. Lyman and Bigley, Gregory A. (1996). Motivation and Leadership At Work. New York: McGraw-Hill.
  • Sümbüloğlu, Kadir and Sümbüloğlu, Vildan (2002). Biyoistatistik. (10. Baskı). Ankara: Hatiboglu Basım ve Yayım San. Tic. Ltd. Şti.
  • Şahin, Nülüfer (2007). Personel Güçlendirmenin İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi: Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şencan, Hüner (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tazegül, Perihan (2001). Çalışanların Güçlendirilmesi ve Hizmet Sektöründe Bir Vaka Çalışması Uygulaması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı: Gebze.
  • Thomas, Kenneth W. and Velthouse, B.S. (1990). Cognitive elements of empowerment, Academy of Management Review, 15 (4), 666-681.
  • Turgut, Fuat and Baykul, Yaşar (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Tütüncü, Özkan and Demir, Mahmut (2002). Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi ve İşgücü Hareketlerinin Analizi. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Ugboro, Isaiah O. ve Obeng, Kofi (2000). Top management leadership, employee empowerment, job satisfaction, and customer satisfaction in tqm organizations: An empirical stud, Journal of Quality Management, 5, 247-72.
  • Ural, Ayhan ve Kılıç, İbrahim (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss İle Veri Analizi (SPSS 10.00 - 12.0 For Windows). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Weber, Max (1947). The Theory of Social and Economic Organization. Oxford University Press: Oxford.
  • Weiss, Wh (2002). Building and managing teams, SuperVision, 63 (11), 19-21.
  • Wilkinson, Andrian (1998). Empowerment: Theory and practice, Personel Review, 27 (1), 40-56.
  • Yüksel, Öznur ve Erkutlu, Hakan (2003). Personeli güçlendirme, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5 (1), 131-142.

Comparison of the Perceptions of the Managers and Employees on Empowerment

Year 2011, Issue: 25, 209 - 225, 01.02.2011

Abstract

In any organization regardless of the sector type they are operating, managers being on a decision-making position can benefit employees to adopt the business by guiding them and giving ownership and responsibility to their work. And this case will bring on that employees, who are the practitioners of decisions made by managers, will be actively have a voice in any decision they participate in the process of a job or organization. In fact, such an understanding, bring out the case of empowerment the employees. Especially with this point of view, when the employees and management of them are taken into account, giving them the authority and responsibility, providing suitable environment to work, and taking steps toward empowerment will significantly contribute the organization in achieving its objectives. Employees’ finding administrative practices for empowerment inadequate emerges a negative case for empowerment. At this stage, particularly, factors such as not having qualified employee for empowerment, policy deficiencies, role ambiguity may play a part. For employee empowerment barriers which will emerge in the form of administrative obstacles, reasons such as protecting areas of administrative convenience, the administrative concept of mastering all things, the manager's self-distrust, the fear of losing authority and control, lack of knowledge, skills and capacities of employee to done given assignments can be given as examples. Empowering the elements such as participation of employees to management, giving them responsibilities and clearance, work enrichment, and perception of these elements by the employees will contribute to both the related literature and establishment managers in the point of searching whether the expectations of employees are met or not, whether functioning will be made for empowering period and precautions that will be taken or possibly taken regarding the issue. On the other hand, surveys carried out related to the issue of empowering in establishments condense on the frame of perceptions of managers or employees. However, some problems unsignification, inacception, etc. in the perception of activities that the managers carry out for the issue of empowering by employees due to various reasons make the situation difficult for the managers as empowerers to achieve in these applications. In this frame, it is needed the determination of the perceptions of employees as the empowered, and it is revealed the necessity of clarification of how these applications of managers are perceived by employees, and this increases the importance of studies carried out in this area. Accordingly, the aim of this survey is the evaluation of hotel establishment managers’ application in the scope of empowering and whether they meet the expectations of employees towards their perceptions. In this frame, manager applications evaluations related to empowering and employee evaluations were compared in this survey, and it is interpreted in the scope of the aim of this survey. To achieve the aim of it, a detailed literature review was carried out and the empowering scale developed for this issue was applied on total 641 managers and 854 employees in five-star hotel establishments that are active in 7 regions of Turkey by using the multi-stage sampling method. The employees were asked to state their participation grades of each statement related to managers’ applicationsinapplications for empowering in the scope of 5 graded Likert scale 1=strongly disagree, 5=strongly agree . At the same time, the mentioned scale was also applied to managers and it was tested how much they had applied the attitudes presented in the survey related to empowering. It was benefited from content validity criteria for the validity and reliability of the scale used in the survey. In this scope, to test the reliability and validity analyses of the scale used in the survey, a pre-application was made on a group which had similar qualities to the target group. Before that, to contribute in providing the structural and content validity of the scale, the poll forms were analyzed by the people who are experts and had made researches on their areas, their ideas and contributions on the context, scope, comprehensibility, number of statements, etc. of the poll were taken, and the poll was applied on 78 employees and 42 managers working in 4 five-star hotels that are active in Ankara and were added to the population with pre-application. Based on the data obtained with the results of pre-application, the scale was applied to target group after being revised. After the final application of the poll, its dimensional validities in terms of structural reality and factor load were calculated by carrying out the factor analyses. To analyze the data, percentage, frequency distribution, arithmetic mean, factor analysis and t -test was used for independent sample. In this regard, employees evaluation of empowering practices of managers rated with all aspects of empowering authority and responsibility, job enrichment, participation, trust and support, motivation, resource and information sharing, communication environment, teamwork, education and learning, reward and feedback and independent t-test was used to analyze if there are significant differences between managers’ and employees’ opinions about performed applications and are interpreted toward the study. According to the study results, difference between managers’ perceptions to the empowerment of employees and the employees’ perception to these behaviors, if they are really provided by the administration, are at 0.001 levels. These differences between managers’ and employees’ opinions have been identified in empowerment in general and in all aspects authority and responsibility, job enrichment, participation, trust and support, motivation, resource and information sharing, communication environment, teamwork, education and learning, reward and feedback . According to these differences of opinions, although managers of hotel businesses say they provided necessary environments and conditions about authority and responsibility, job enrichment, participation, trust and support, motivation, resource and information sharing, communication environment, teamwork, education and learning, reward and feedback topics, employees indicate in survey responses that all these issues are not as specified. As a result, hotel business administrators in their responses to empowerment scale indicated that they provided the required environment and conditions for empowerment of their employees, while the employees for the same case, indicated by giving more negative responses to the related statements that the mentioned practices are not same as the administrators indicated. This subject in question naturally leads to differences of perception between administrators as empowerers and employees as the empowered. In this context, propositions for elimination of the factors which causes the perceptions of the employees of empowerment to be negative were developed in accordance with the results of the study and the aid of related literature

References

  • Altunışık, Remzi, Coşkun, Recai, Bayraktaroğlu, Serkan ve Yıldırım, Engin. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Avcı, Turgay ve Karatepe, Osman. M. (2000). işletmenin sınır biriminde çalışan işgörenlerin tatmini: Ampirik bir değerlendirme. 8. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildirileri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, 543-570.
  • Ayhan, D. Yaşar. ve Karatepe, Osman.M. (1999). Kurumsal imaj ile ürün imajının kurumsal kimlik üzerindeki etkilerinin belirlenmesine yönelik bir literatür incelemesi, 4. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildirileri, Antakya: Mustafa Kemal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 112-125.
  • Bacharach, S. B. and Lawler, E. J. (1982). Power and Politics in Organizations: The Social Psychology of Conflict, Coalitions and Bargaining. San Fransisco:. Jossey-Bass Publisher.
  • Balcı, Ali (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem-Teknik-İlkeler (3. Baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Baş, Türker (2001). Anket. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bolat, Tamer (2003). Personeli güçlendirme: davranışsal ve bilişsel boyutta incelenmesi ve yönetim kavramlarıyla karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17 (4), 199- 219.
  • Bowen, David ve Lawler, Edward. E. (1992). The empowerment of service workers: What, why, how, and when. Sloan Management Review, 33 (3, :31-39.
  • Brower, Michael J. (1995). Empowering teams: What, why and how. Empowerment in Organisations, 3 (1), 13-25.
  • Büyüköztürk, Şener (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cacioppe, Ron (1998). Structured empowerment: An award-winning program at the burswood resort hotel, Leadership and Organization Devolopment Journal, 19 (5), 3-11.
  • Carless, Sally, A. (2004). Does psychological empowerment mediate the relationship between psychological climate and job satisfaction, Journal of Business and Psychology, 18 (4), 405-425.
  • Ceylan, Adnan (2002). Çalışanların güçlendirme algıları üzerine tuzla bölgesindeki ticari bankalarda bir araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi:Öneri, (5) 17, 113-120.
  • Chebat, Jean C. ve Kollias, Paul (2000). The impact of empowerment on customer employees’ roles in service organizations, Journal of Service Research, 3 (1), 66-81.
  • Chow, I. Hau, Wing-Chun, L. Thamis, Sha, Zhanquan and Hong, Jiehua (2005). The ımpact of developmental experience, empowerment and organizational support on catering service staff performance, International Journal of Hospitality Management, 25 (3), 478-495.
  • Conger, Jay. A. and Kanungo, R.N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice, Academy of Management Review, 13 (3), 471-482.
  • Corsun, David L., and Enz, Cathy A. (1999). Predicting psychological empowerment among service workers: the effect of support-based relationships, Human Relations, 52 (2), 205-224.
  • Coskun, Recai (2002). Gücün ve sorumluluğun organizasyona yayılması: Çalışanı güçlendirme, İçinde: Modern Yönetim Yaklaşımları, İstanbul: Beta Basım Yay.D.A.Ş.
  • Cunningham, Ian., Hyman, .J. and Baldry, C. (1996). Empowerment: The power to do what? Industrial Relations Journal, 27 (2), 143-154.
  • Çöl, Güner. (2008). Algılanan güçlendirmenin işgören performansı üzerindeki etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (1), 35-46.
  • Çuhadar, Murat T. (2005). Türk kamu yönetiminde personel güçlendirme: Sorunlar ve çözüm öneriler, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25, 4-28.
  • D’Annunzio, Norma.G., ve Mcandrew, J. (1999). Re-Empowering the empowered the ultimate challenge. Personnel Review, 28 (3), 258-279.
  • Daft, Richard (1998). Organization Theory and Design. South Western College Publishing: Ohio.
  • Doğan, Selen (2003). Personel Güçlendirme (Empowerment), İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Doğan, Selen (2006). Büyük Ölçekli işletmelerde insan kaynakları yöneticilerinin güçlendirilmiş bir iş çevresi yaratmaya ne kadar istekli ve hazır olduklarının tespitine ilişkin bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 3(2), 165-189.
  • Doğan, Selen ve Kılıç, S. (2007). Örgütsel bağlılığın sağlanmasında personel güçlendirmenin yeri ve önemi, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29, 37-61.
  • Dobbs, John H. (1993). The empowerment environment, Training & Devolopment, 47 (2):55-57.
  • Erdil, Oya ve Keskin, H. (2003). Güçlendirmeyle iş tatmini, iş stresi ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiler: Bir alan çalışması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 32 (1), 28-35.
  • Ergeneli, Azize ve Sağlam A. Güler (2005). Krizde işten çıkarmaların banka yöneticileri üzerine etkileri: örgütsel bağlılık, güven ve güçlendirme algıları, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 60 (1), 121-148.
  • Erstad, Margaret (1997). Empowerment and organizational change, International Journal of Contemporay Hospitality Management, 9 (7), 325-333.
  • Fisher, Shirley (1989). Stress, Control, Worry Prescriptions and The Implications For Health At Work: A Psychological Model. In S. L. Sauter, J. J. Hurrell and C. L. Cooper (Eds), Job Control and Worker Health. (205-236). Wiley: Chichester-UK.
  • Hales, Colin and Klidas, A. (1998). Empowermwnt in five stars hotels: Choice, voice or rhetoric? International Journal Of Contemporary Hospitality Management, 10 (3), 88-95.
  • Hechanova, M. Regina, Alampay, Ramon and Franco, Edna (2006). Psychological empowerment, job satisfaction and performance among filipino service workers, Asian Journal of Social Psychology, 9, 92-78.
  • Honold, Linda (1997). A review of the literature on employee empowerment, Empowerment in Organizations, 5 (4), 202-212.
  • Howard, Ann (1996). High ınvolment leadership:moving from talk to action, Career Devolopment International, 1 (1), 6-10.
  • Johnson, Richard (1993). Leadership for the Quality Transformation. Milwauke, Wisconsin: ASQ Quality Pres.
  • Kanter, Rosabeth Moss (1993). Men And Women Of The Coorporation. New York: Basic Books.
  • Karahan, Atilla (2009). İnsan kaynaklarının geliştirilmesine katkısı açısından personel güçlendirme yaklaşımı: Afyon Kocatepe Üniversitesi hastanesi örneği, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 95-114.
  • Kim, Soonhee (2002). Participative management and job satisfaction: Lessons for management leadership, Public Administration Review, 62 (2), 231-241.
  • King, Albert S. and Ehrhard, Barbara J. (1996). Empowering the work place: A commitment cohesion exercise, Empowerment in Organization, 5 (3), 139-150.
  • Klagge, Jay (1998). The empowerment squeeze-views from the middle management position, Journal of Management Devolopment, 17 (8), 548-558.
  • Koçel, Tamer. (2001). İşletme Yöneticiliğ. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kolarik, William J. (1995). Creating Quality:Concepts, Systems, Strategies and Tools. New York: McGraw-Hill Inc.
  • Kuo, Hüai T., Yin, Teresa J. and Li, I.Chuan (2007). Relationship between organizational empowerment and job satisfaction perceived by nursing assistants at long-term care facilities, Journal of Clinical Nursing, 10, 1-9.
  • Laschinger, Heather. K. S., Finegan, J., Shamian, J. and Wilk, P. (2001). Impact of structural and psychological empowerment on job strain in nursing work settings: Expanding Kanter’s model, Journal of Nursing Administration, 31 (5), 260–272.
  • Laschinger, Heather K.S., Finegan, Joan E. Shamıan, J. and Wilk, P. (2004). A longitudinal analysis of the ımpact of workplace empowerment on work satisfaction, Journal of Organizational Behavior, 25 (4), 527-545.
  • Lashley, Conrad (1996). Research ıssues for employee empowerment in hospitality organizations, International Journal of Hospitality Management, 15 (4), 333-346.
  • Menon, Sanjay T. (1995). Employee Empowerment: Defination, Measurment And Construct Validation. Canada: McGill University.
  • Miller, Katherine I. and Monge, Peter R. (1986). Participation, satisfaction and productivity: a meta analytic review, Academy of Management Review, 29, 727-753.
  • Mirzehanlı, Reşat (2001). Çalışanların Güçlendirilmesi ve Uygulamalardaki Eğilimlerin Araştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gebze: Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Moore, L.Gary, Hopkins, Willie E. and Hopkins, Shirley A. (1998). Quality and empowerment programs: Dual paths to customer satisfaction? Managing Service Quality, 8 (2), 133-141.
  • Morgan, George (2004). SPSS For Introductory Statistics: Use And Interpretation. U.S.A: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Niehoff, Brian P., Moorman, Robert H., Blakely, Gearld and Fuller, Jack (2001). The ınfluence of empowerment and job enrichment on employee loyalty in a downsizing environment, Group&Organization Management, 26 (1), 93-113.
  • Özdamar, Kazım (2001). Paket Programlar ve İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler). Eskişehir: Kaan Yayınları.
  • Özgen, Hüseyin ve Türk, Murat (1997). Hizmet sektöründe rekabette başarının anahtarı: personel güçlendirme (Empowerment), Amme İdaresi Dergisi, 30 (4), 73-86.
  • Peccei, Riccardo and Rosenthal, Patrice (2001). Delivering customer-oriented behaviour through empowerment: An empirical test of hrm assumptions, Journal of Management Studies, 38 (6), 831-858.
  • Pekdemir, Işıl, Özçelik, Oya, Karabulut, Elif ve Arslantaş, Cüneyt .C. (2006). Personel güçlendirme, iş tatmini ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkileri belirlemeye yönelik bir çalışma, Verimlilik Dergisi, 4, 11-36.
  • Pelit, Elbeyi (2008). İşletmelerde işgören güçlendirmenin işgörenlerin iş doyumuna etkisi: Otel işletmelerinde bir araştırma (Yayınlanmammış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Quinn, Robert E. and Sppreitzer, Gretchen M. (1997). The road to empowerment: seven questions every leader should conside, Organizational Dynamics, 26 (2), 37-49
  • Randolph, Alan (1995), Empowerment is not about ıncreasing the power of employess, Harward Business Review, January-February, 38-31.
  • Rothstein, Lawrence R. (1995). The empowerment effort that came undone, Harward Business Review, 73 (1), 20-31.
  • Sağlam Arı, G. (2003). İşletmelerde Güven ve Personel Güçlendirme İlişkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosoyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sarıaltın, Hatice ve Yılmazer, Aydın (2007). Orta kademe yöneticilerin güçlendirme algıları ve güçlendirme uygulamasında üstlendikleri rolleri: Adapazarı ve Kocaeli bölgesi otomotiv sektör örneği, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 189-204.
  • Seibert, Scott E., Silver, Seth, R. and Randolph, Alan (2004). Taking empowerment to the next level : A multiple-level model of empowerment, performance and satisfaction, Academy of Management Journal, 47 (3), 332-349.
  • Sekaran, Uma (2003). Research Methods For Business. John Wiley: New York.
  • Spector, Paul E. (1997). Job Satisfaction: Aplication, Assessment, Causes And Consequences. London: Sage Publications.
  • Spreitzer, Gretchen, M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: dimensions, measurement and validation, Academy Of Management Journal, 38 (5), 1442-1465.
  • Spreitzer, Gretchen M. (1996). Social structural characteristics of psychological empowerment, Academy of Management Journal, 39 (2), 483-504.
  • Spreitzer, Gretchen M., Kizilos, Mark A. and Nason, Stephen W. (1997). A dimensional analysis of the relationship between psychological empowerment and effectiveness, satisfaction and strain, Journal Of Management, 23 (5), 679-704.
  • Spreitzer, Gretchen M. and Mishra, Aneil K. (2002). The stay or to go: voluntary survivor turnover following on organizational downsizing, Journal of Organizational Behavior, 23, 707-729.
  • Steers, Richard M., Porter, W. Lyman and Bigley, Gregory A. (1996). Motivation and Leadership At Work. New York: McGraw-Hill.
  • Sümbüloğlu, Kadir and Sümbüloğlu, Vildan (2002). Biyoistatistik. (10. Baskı). Ankara: Hatiboglu Basım ve Yayım San. Tic. Ltd. Şti.
  • Şahin, Nülüfer (2007). Personel Güçlendirmenin İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi: Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şencan, Hüner (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tazegül, Perihan (2001). Çalışanların Güçlendirilmesi ve Hizmet Sektöründe Bir Vaka Çalışması Uygulaması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı: Gebze.
  • Thomas, Kenneth W. and Velthouse, B.S. (1990). Cognitive elements of empowerment, Academy of Management Review, 15 (4), 666-681.
  • Turgut, Fuat and Baykul, Yaşar (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Tütüncü, Özkan and Demir, Mahmut (2002). Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi ve İşgücü Hareketlerinin Analizi. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Ugboro, Isaiah O. ve Obeng, Kofi (2000). Top management leadership, employee empowerment, job satisfaction, and customer satisfaction in tqm organizations: An empirical stud, Journal of Quality Management, 5, 247-72.
  • Ural, Ayhan ve Kılıç, İbrahim (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss İle Veri Analizi (SPSS 10.00 - 12.0 For Windows). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Weber, Max (1947). The Theory of Social and Economic Organization. Oxford University Press: Oxford.
  • Weiss, Wh (2002). Building and managing teams, SuperVision, 63 (11), 19-21.
  • Wilkinson, Andrian (1998). Empowerment: Theory and practice, Personel Review, 27 (1), 40-56.
  • Yüksel, Öznur ve Erkutlu, Hakan (2003). Personeli güçlendirme, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5 (1), 131-142.
There are 84 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Elbeyi Pelet This is me

Publication Date February 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Issue: 25

Cite

APA Pelet, E. (2011). Güçlendirmede Yönetici ve İşgören Algılamalarının Karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(25), 209-225.

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License