BibTex RIS Cite

Konya İle İlgili Basında Yer Alan Haberlerin Kent İmajı Açısından Değerlendirilesi

Year 2014, Issue: 31.1, 145 - 157, 01.01.2014

Abstract

Küreselleşmeyle birlikte kentler sadece bir ülkenin parçasıolarak değil tüm küreye etki edebilen yerler olarak anılmaktadır. Bu nedenle şehirler daha fazla turist, daha fazla yatırımcıve öğrenci çekebilmek, içinde yaşayanlar için de daha cazip bir yer olabilmek için rakipleriyle kıyasıya bir yarışiçindedir. Kentlerde düzenlenen sosyo-kültürel ve sportif etkinliklerin yanısıra, şehrin sinema, kitap ya da çeşitli haberlerde konu olmasıveya yer almasıinsanların zihinlerinde "kent imajının" oluşmasına katkıda bulunmaktadır. Şehirler bu mevcut imajlarındaki olumsuz veya nötr özellikleri olumluya çevirerek ulusal ve uluslararasıarenada kendilerini avantajlıbir konuma getirmeyi hedeflemektedir. Konya, insanlık tarihinin ilk zamanlarından bu yana pek çok medeniyete ev sahipliği yapmışbir Orta Anadolu kentidir. Konya’da yer alan Çatalhöyük, Milattan Önce 9.000 yılına ait tarihin ilk yerleşim kalıntılarına sahip önemli bir arkeolojik sit alanıdır. Selçuk İmparatorluğu'nun başkenti olan Konya aynızamanda Osmanlıdöneminde İmparatorluğun en önemli şehirlerinden biri olmuştur. Tarihte köklü ve önemli rol üstlenen kentte ev sahipliğini yaptığımedeniyetlere ait birçok önemli yapıt ve sanat eserleri bulunmaktadır. Bunların yanısıra Konya büyük düşünür ve şair Mevlana Celaleddin-i Rumi’nin hayatının büyük bir bölümünü geçirdiği kent olarak bilinmektedir. Şehirde yer alan Mevlana Müzesi, her yıl dünyanın çeşitli yerlerinden yaklaşık iki milyon ziyaretçi tarafından ziyaret edilmektedir. Bütün bu potansiyelleri ile Konya, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın 2023 eylem planında bir markalaşacak kentler arasında gösterilmiştir. Kentin mevcut imajınıanlamak, markalaşma faaliyetleri için önemli bir başlangıç noktasıdır. Kentle ilgili yapılan haberler de kent imajının oluşmasında önemli bir rol oynar. Bu çalışmada, Konya ile ilgili Türkiye'nin en yüksek tirajlıüç ulusal gazetesinde yer alan haberler içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Çalışma, Konya imajınıbasında yer alan haberlere göre değerlendirmeyi amaçlamaktadır.

References

  • Alhempud, A and Armstrong, E. (1996). Image of Tourism Attractions in Kuwait, Journal of Travel Research, Spring. 34 (4), 76-80.
  • Avraham, E. (2000). Cities and their news media images, Cities, 17, (5), 363-370.
  • Asseal, H. (1984). Consumer Behaviour and Marketing Action, Kent, Boston.
  • Baloğlu, S and McCleary K. W. (1999). A model of destination image formation, Annals of Toursim Research, 26 (4), 868-897
  • Branard C.(2007) What kind of news do people really want? Columbia Journalism Review, August 31 (http://www.cjr.org/behind_the_news/what_kind_of_news_do_people_ re.php?page=all)(accessed June 4, 2013)
  • Crompton, J. L. (1979). An assessment of the image of Mexico as a vacation destination and the influence of geographical location upon that image, Journal of Travel Research. 17 (4), 18-23.
  • Demir C. (2006). Kent Kimliği Geliştirme Sürecinde Mekansal Model Tasarımı ve Kent Plancılarının Rolü, Planlama, (3), 117-122.
  • Gartner W. and Shen J. (1992), The impact of Tiananmen Square on China's tourism image, Journal of Travel Research, 30 (4), 47-52.
  • Görkemli N., Tekin G., Baypınar Y.E. (2012). Kültürel etkinlikler ve kent imajı -Mevlana törenlerinin Konya kent imajına etkilerine ilişkin hedef kitlelerin görüşleri, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi e-gifder, 1 (4), 150-171.
  • Görkemli N. (2012) Is Konya ready for branding? International Journal of Business and Management Studies, 1(3):89-96.
  • Hall C. M. (1992). Hallmark Tourist Events. Belhaven Press, London.
  • Neale, J. 2009. Research Methods for Health and Social Care, Palgrave Macmillan, England.
  • Neuendorf K. A. (2002). The Content Analysis Guidebook. Sage Publications. Chicago, USA.
  • Ritchie, JR B. and SMITH B. (1991). The impact of a mega event on host region awareness: a longitudinal study, Journal of Travel Research, 23 (2), 2-11.
  • Taşçi, A. D. and GARTNER W. (2007). Destination Image and its Functional Relationships, Journal of Travel Research, (45), 413-425.
  • Waitt, G (1999). Playing games with Sydney: marketing Sydney for the 2000 Olympics, Urban Studies. 36 (7),1005-1077.
  • http://www.gazeteciler.com/gazete-tirajlari.html (accessed June 1, 2013)
  • http://www.sp.gov.tr/documents/Turizm_Strateji_2023.pdf (accessed June 8, 2013)

Evaluating News In Press About Konya In Context Of City Image

Year 2014, Issue: 31.1, 145 - 157, 01.01.2014

Abstract

Within the globalizing world, competition increased among cities and therefore they started to give more importance to be more differentiated ones among thousands of their competitors. In order to become a more livable place and appeal to more tourists, more investors, more students and more people, cities give importance for the improvement of their images with various activities. Together with social, economic, political and cultural activities, existence of city in cinemas, books or news contribute creating “city image” in peoples’ minds. Every city has its own peculiarities and changing its neutral or negative image to a positive way will bring advantages to them in national and even in international arena. Konya, which is located in central Anatolia, has been a cradle of civilization since very early times in human kind. It has the remains of the first settlements existed approximately 9.000 years ago. Moreover, it was the capital of Selcuk Empire before Ottoman period and also a very important city during Ottoman Empire. With this historical richness, the city has important structures and works of art from those periods. Moreover, the city is also very well-known in the world with one of the greatest philosopher, poet, theologian, and Sufi mystic Mevlana Jelaleddin Rumi, who lived most of his life in Konya. Every year nearly two million people from various cities and countries visit Mevlana Museum. With all these potentials, Turkish Ministry of Culture and Tourism chose Konya to be a branded city in its 2023 action plan. For branding activities, understanding city image has a crucial role. Moreover, news about cities has a great potential on building a “city image” in minds. This study is aimed at interpreting Konya’s image by categorizing Konya’s news existed in three national newspapers, which has the highest circulation in Turkey. Content analysis method will be used in this study

References

  • Alhempud, A and Armstrong, E. (1996). Image of Tourism Attractions in Kuwait, Journal of Travel Research, Spring. 34 (4), 76-80.
  • Avraham, E. (2000). Cities and their news media images, Cities, 17, (5), 363-370.
  • Asseal, H. (1984). Consumer Behaviour and Marketing Action, Kent, Boston.
  • Baloğlu, S and McCleary K. W. (1999). A model of destination image formation, Annals of Toursim Research, 26 (4), 868-897
  • Branard C.(2007) What kind of news do people really want? Columbia Journalism Review, August 31 (http://www.cjr.org/behind_the_news/what_kind_of_news_do_people_ re.php?page=all)(accessed June 4, 2013)
  • Crompton, J. L. (1979). An assessment of the image of Mexico as a vacation destination and the influence of geographical location upon that image, Journal of Travel Research. 17 (4), 18-23.
  • Demir C. (2006). Kent Kimliği Geliştirme Sürecinde Mekansal Model Tasarımı ve Kent Plancılarının Rolü, Planlama, (3), 117-122.
  • Gartner W. and Shen J. (1992), The impact of Tiananmen Square on China's tourism image, Journal of Travel Research, 30 (4), 47-52.
  • Görkemli N., Tekin G., Baypınar Y.E. (2012). Kültürel etkinlikler ve kent imajı -Mevlana törenlerinin Konya kent imajına etkilerine ilişkin hedef kitlelerin görüşleri, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi e-gifder, 1 (4), 150-171.
  • Görkemli N. (2012) Is Konya ready for branding? International Journal of Business and Management Studies, 1(3):89-96.
  • Hall C. M. (1992). Hallmark Tourist Events. Belhaven Press, London.
  • Neale, J. 2009. Research Methods for Health and Social Care, Palgrave Macmillan, England.
  • Neuendorf K. A. (2002). The Content Analysis Guidebook. Sage Publications. Chicago, USA.
  • Ritchie, JR B. and SMITH B. (1991). The impact of a mega event on host region awareness: a longitudinal study, Journal of Travel Research, 23 (2), 2-11.
  • Taşçi, A. D. and GARTNER W. (2007). Destination Image and its Functional Relationships, Journal of Travel Research, (45), 413-425.
  • Waitt, G (1999). Playing games with Sydney: marketing Sydney for the 2000 Olympics, Urban Studies. 36 (7),1005-1077.
  • http://www.gazeteciler.com/gazete-tirajlari.html (accessed June 1, 2013)
  • http://www.sp.gov.tr/documents/Turizm_Strateji_2023.pdf (accessed June 8, 2013)
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Nur Görkemli This is me

Başak Solmaz This is me

Publication Date January 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 31.1

Cite

APA Görkemli, N., & Solmaz, B. (2014). Evaluating News In Press About Konya In Context Of City Image. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(31.1), 145-157.

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License