Son yıllarda yaşanan küresel gelişmelerle birlikte artan tüketici ihtiyaç ve beklentileri teknolojik gelişmelerden yüksek bir şekilde etkilenmektedir. Pazarlama ve pazarlama iletişimi sektörleri dünyanın en hızlıdeğişen sektörleri olarak kabul edilmektedir. 2000′li yıllarda Internetin yaygın ve etkin kullanımıyla tüm sektörlerde pazarlamanın mantığıtamamen değişmiştir. Günümüzde pazarlama artık geleneksel metotların kullanıldığıortamlarıçoktan aşmıştır ve modern teknolojinin nimetlerini kullanmaya başlamıştır. Yepyeni, öngörülemeyen pazarlama biçimleri ortaya çıkmıştır ve bu süreç devam etmektedir. Müşteri ile ilişkinin bu kadar önemli olduğu günümüz rekabet koşullarında, müşteriler ile kurulan bu ilişkilerin kalıcıolabilmesi için işletmelerin; pazardaki eğilimleri ve gelişmeleri, müşterilerin beklentilerini, müşterilerin ihtiyaçlarınıiyi tanımalarıve müşteri odaklıbir pazarlama anlayışınıbenimsemeleri gerekmektedir. Geleneksel pazarın dengesini ürün/hizmet sağlayıcısıveya ürünün kendisi oluştururken, modern pazarlamanın dengesini müşteri ve onun ihtiyaçlarıoluşturmaktadır. Modern pazarlama; ürün odaklıdeğil, müşteri odaklıbir yaklaşımdır. Bu nedenle, günümüzde, işletmenin süreçlerinin, teknolojisinin ve kültürünün, müşterinin istek ve ihtiyaçlarıgözetilerek, yeniden organize edilmesi büyük önem kazanmıştır. Modern pazarlama anlayışıinsanlarıtüketim davranışlarıaçısından benzer ve farklıgruplara ayırmayı, hedefe yönelmişpazarlamayı, müşteri tatminini ve satın almanın tekrarlanmasınısağlayacak bütünleşik pazarlama mesajlarıgöndermeyi esas alır. Modernizm sonrasıveya ötesi olarak anlamlandırılan postmodernizm ve modernizm arasında kavramsal olarak zıtlıklar bulunmaktadır. 20. yüzyılın sonlarında, üretim tabanının bilgi teknolojilerine dayanmasıyla modern toplum da modern sonrasıaşamaya gelmiştir. Yeni ekonomi olarak da adlandırılan ve Internet kullanımınımerkeze alan bu yeni yönetim dünyası e-ticaret, e-iş, edevlet , aslında eski ve yeniyi bir arada yürüten bir geçişdönemini temsil etmektedir. Bu dönem, kültür, iletişim ve sanat gibi üst yapıkurumlarınıda etkileyerek postmodern dünyanın doğuşunu hızlandırmıştır. Pazarlama alanıda; ekonomi, psikoloji, sosyoloji, sosyal psikoloji, politik, kültürel ve yasal yaşamdan son derece etkilenen bir çerçevede konumlandığından postmodern kültür, pazarlamanın da yapısını, dokusunu, yöntem ve stratejilerini etkilemiştir. Günümüz işletmeleri açısından pazarlamanın öneminin bu denli artması, işletmeleri rekabette farklıpazarlama yöntemleri kullanmaya itmektedir. Bu çalışma da, farklı şirket örnekleri üzerinden postmodern pazarlama trendleri incelenmişve durum analizi yapılmıştır.
Ascending consumer needs and expectations by the effect of global developments are highly affected by the technological improvements. The marketing and marketing communication sectors are accepted as the world’s fastest changing sectors. The common and effective usage of internet has converted the sense of marketing completely in 2000s. Today marketing went beyond the places where the traditional methods are used and started to utilize by the benefactions of technology. The brand new and unforeseeable marketing ways have emerged and this process has been continuing. In the current competition conditions which customer relationships is that important, businesses need to know trends and developments in the market, customers’ expectations and needs and must adopt a customer oriented marketing insight. The balance of modern marketing comprise customers and their needs whereas the balance of conventional marketing comprise product/service provider or product itself. Modern marketing is a customer oriented approach but product oriented. Therefore, nowadays, reorganizing business’ processes, technology and culture according to customer wants and needs come into prominence. Modern marketing approach base on separating people familiar and different groups according to their consumption behaviors, target oriented marketing, customer satisfaction and sending integrated marketing messages to provide repurchase behavior. At the end of the 20.century, modern society came to postmodern phase via production infrastructure stand on information technologies. This new management world e-commerce, e-business, e-government which also named as new economy and takes internet usage center represent a transition period carry out old and new in same time actually. This period has increased postmodern world’s rise by affecting superstructural concepts like culture, communication and art. On account of marketing area is positioned in a environment which is affected by economy, psychology, sociology, social psychology, politic, culture, legal environment; postmodern culture has effected marketing’s structure, tissue and strategies. The increasing importance of marketing for today’s business life forces enterprises to use different marketing methods. In this paper, different marketing trends from various sample companies are analyzed
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 31.1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License