Özet Bu araştırma Ankara ilinde ilköğretim 2. Kademe ortaokul 32 ve ortaöğretim okullarından 21 tane olmak üzere toplam 53 okulda çalışan yönetici 233 ve öğretmenlerden 544 çalışandan anket yoluyla veriler toplanmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara İli’ndeki eğitim kurumlarından görev yapmakta olan yöneticiler ve öğretmenlerden oluşmaktadır. Anket üç kısımdan oluşmaktadır. Birinci bölümde yöneticinin psikolojik şiddet eğiliminin nedenlerine ilişkin, ikinci kısım yönetici psikolojik şiddet davranışları ve üçüncü kısım ise, mağdur tepkilerinden oluşmaktadır. Yapılan bu çalışmada, okul yöneticileri en çok %56,65 okulda hakimiyeti sağlayabilmek için, ikinci olarak da okulda çatışma sorunlarını çözmede %54,94 çalışanın gerekli gereksiz bir biçimde düşüncelerini açıklaması %54,51 karşısında “sık sık” olumsuz davranışlar yani psikolojik şiddet Mobbing eğilimi içene girdikleri görülmektedir. Araştırmanın 2. kısmında yöneticilerin çoğunlukla% 76,39 oranında “Kurum etkinliklerinden haberdar etmemek” ve%69,53 oranında da “çalışanların görüş ve düşüncelerine yer vermeme” olumsuz davranışlarını gösterirken öğretmenlerde bu konuda yöneticilere yakın cevaplar vermiştir. Araştırmada öğretmen ve yöneticilerin verilen psikolojik şiddet tepkileri arasında farklılık gösteren p=0,0001 ve p=0,002 davranış biçimleri ise “çeşitli nedenlerle diğer çalışanlar arasında aşağılamak” ve “kurum imkanlarından mahrum bırakmak”, “Çalışanın ruh sağlığı hakkında üstü kapalı ifadeler kullanmak” ve yöneticiler “Fiziksel şiddet uygulamak ya da bu tür tehditte bulunmak” noktasında %58,80 “hiç” derken öğretmenler bu davranış için %34,38 ile “sık sık” ve %36,76 ile de “bazen” olarak cevaplamışlardır. Araştırmanın 3. Kısmında ise öğretmenlerin psikolojik şiddetle karşılaştıklarında gösterdikleri tepkilerin başında “tepkilerini başkalarına yönlendirdikleri” % 56,25 ve buna bağlı olarak %45,40 ” iş çevresi ile ilişkilerini en az düzeye indirdikleri” görülmektedir. Genellikle de % 60,85 duygularını belli etmemeye çalıştıkları anlaşılmaktadır.
This research Ankara Stage 2 in primary elementary and 32 secondary schools a total of 53 employees, including 21 units of school administrators 233 and teachers 544 The data were collected from by questionnaire methods from employees. The research population consists of administrators and teachers employees in educational institutions in Ankara province of. The survey consists of three parts. Regarding the causes of the trend in the first part the manager's psychological violence, the second part manager mobbing behaviors and the third part consists of aggrieved react. Made in this study, school administrators most 56.65% to ensure dominance in the school, second in solving conflict problems in school % 54.94 an employee's necessary unnecessary expressing their views 54.51% in the face of "often" negative behaviors that psychological violence mobbing tends to be seen until they enter the inner. Rate of 76.39%, mostly of managers in section 2 of the study is "not to informed the Institution activities" and the rate of 69.53% "not the place their employeesof views and thoughts" in teacher showing negative their behavior has given answers close to the manager about it. Research shows differences in psychological violence responses to the teachers and administrators p = 0.0001 and p = 0.002 behavior is "insulting among other employees for various reasons" and "depriving the institution facilities," "Employee implicit about mental health use the phrases "and managers" to apply physical violence or the threat of this kind are "point of 58.80%" no "while teachers and 34.38% for this behavior" often "and also with 36.76%" sometimes "as they answer. In part 3 of the study of teachers the beginning of their response to when faced psychological violence "responses to were divert to others" 56.25% and consequently 45.40% , "the relations with the business environment that minimizes the level" is seen.Usually 60.85% is understood they not to work certain their feelings
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 32 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License