Bu çalışmada turizm işletmelerinin bir alt boyutu olan otel işletmelerinde çalışan üst ve orta kademedeki yöneticilerin nevrotik kişilik yapıları ile işkolik davranışları arasındaki ilişkinin ortaya konulabilmesi amacıyla, nevrotiklik için Karancı vd. 2007 geçerlik çalışmalarını yaptığı Eysenck kişilik envanterinden; işkoliklik için de Spence ve Robbins 1992 tarafından geliştirilen, Kart 2005 tarafından geçerlik çalışmalarının yapıldığı WorkBAT ölçeğinden yararlanılmıştır. Alt amaçlarda nevrotik kişilik yapısı ve işkoliklik davranışı olan yöneticilerin demografik özellikleri ve çalışılan işletmenin yıldız sayısına göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermedikleri araştırılmıştır. Veriler anket yöntemi ile elde edilmiş olup araştırmanın sonucunda işkoliklik ve nevrotiklik arasında pozitif yönlü, orta kuvvette bir ilişki saptanmıştır. Elde edilen bu sonuç hizmet sektöründe çalışan yöneticiler için çalışanlarla uyum, iş yerine bağlılık, iş tatmini, kriz yönetimi açılarından önem taşımaktadır.
In this study, with the purpose of putting forward the relationship between the neurotic personality structures of the managers who work in the upper and middle level in the hotel enterprises which are the sub-dimension of the tourism enterprises and their workaholic behaviors, it was benefited from Karancı et al. 2007 scale and Eysenck personality inventory with which he carried out the validity studies for neuroticism WorkBAT scale which was developed by Spence and Robbins 1992 and with which the validity studies were carried out by Kart 2005 for workaholism. In the sub-purposes, the fact that whether the demographic features of the managers that have neurotic personality structure and workaholism behavior and the enterprise that is worked with show a meaningful difference according to the number of stars was researched upon. The data has been collected with a questionnaire method and it has been found out that there is a positive - oriented moderate relationship between workaholism and neuroticism. The acquired result is important in terms of the consistency of the managers working in the service sector with the employees, dependence on the workplace, work satisfaction, crisis management
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 38 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License