Öğrenci- öğretmen etkileşiminde, öğretmenlerin sınıflarında sergiledikleri davranışlar, öğrencinin akademik başarısını etkilemesinin yanı sıra, hem bireysel anlamda hem de grup düzeyinde öğrencinin öğrenme tutumunu ve sosyal davranışını etkileyebildiğinden, öğretmenlerin sınıflarında sergiledikleri davranışları önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı Konya il merkezindeki liselerde öğrenim gören öğrencilerin istenmeyen öğretmen davranışlarına yönelik algılarını belirlemeye çalışmaktır. Araştırmada tarama modellerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. 2016-2017 öğretim yılında Konya il merkezindeki liselerde öğrenim gören 913 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada Erben Keçici ve diğerleri, 2013 tarafından geliştirilen “İstenmeyen Öğretmen Davranışı Ölçeği” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Ölçek, “Öğretmen olumsuz davranışı” ve “Öğretmen olumsuz davranışının etkileri” olmak üzere iki faktörlü 38 sorudan oluşan likert tipi bir ölçektir. Ölçeğe ait iki boyutun Cronbach Alpha güvenirlik katsayıları 0.91 ile 0.92 ve ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı 0.94’dur. Verilerin analizi SPSS 20 bilgisayar paket programı ile yapılmıştır. Öğrencilerin istenmeyen öğretmen davranışlarına yönelik algıları aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri ile belirlenmiştir. Öğrencilerin görüşleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için normal dağılım göstermediği görülen verilerin cinsiyet ve öğrenim gördükleri alan değişkenine göre değişimi MannWhitney U testi ile incelenmiştir. Araştırma sonuçları istenmeyen öğretmen davranışlarının çok az da olsa bulunduğunu, öğrencilerin bundan az da olsa olumsuz etkilendiklerini göstermiştir. Lise öğrencilerinin istenmeyen öğretmen davranışı ve istenmeyen öğretmen davranışının öğrenci üzerinde bıraktığı etki puan ortalamaları cinsiyet değişkenine göre istatistiksel olarak anlamsız bulunmuştur. Farkın anlamsız bulunmasına rağmen, erkek öğrencilerin istenmeyen öğretmen davranışı, kız öğrencilerin ise davranışa karşı gösterilen tepki puan ortalamalarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Sayısal bölüm öğrencilerinin istenmeyen öğretmen davranışı ve davranışa karşı gösterilen tepki puan ortalamalarının eşit ağırlık bölümü öğrencilerinin istenmeyen öğretmen davranışı ve davranışa karşı gösterilen tepki puan ortalamalarından daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
In student-teacher interaction, the behaviors of the teachers in their class are important since it can affect the learning attitude and social behavior of the students both at the individual level and at the group level as well as the academic achivements of the students. The aim of this research is to try to determine the perceptions of the students at the high school in Konya city center regarding the unfavorable teacher behaviors. The general screening model was used in the research. In 2016-2017 academic year, the population of this study consists from 913 students studying at the high school in Konya province center. The "Unfavorable Teacher Behavior Scale" developed by the researcher Erben Keçici et al., 2013 was used as data collection tool. The scale is a likert type measure consisting of 38 questions with two factors, which are "Negative behaviors of teachers" and "Negative behavioral effects of teachers". Cronbach Alpha reliability coefficients of the scale were found to be 0.91 and 0.92, and the Cronbach Alpha internal consistency coefficient of scale was found to be 0.94. Analysis of the data was made with SPSS 20 computer package program. The perceptions of students about unfavorable teacher behaviors were determined by arithmetic mean and standard deviation values. The Mann-Whitney U test was used to examine whether there was a significant difference between the students' opinions and the gender according to the gender and the field of study in which the data are not normally distributed. The results of the research showed that there were the unfavorable teacher behaviors altough they are few, the students were adversely affected by this. The mean scores of the effects of high school students' unfavorable teachers and their behaviors on the students were statistically found to be insignificant. Despite the fact that the difference was insignifcant, it was seen that male students had higher mean scores of response to behavior toward unfavorable teacher behaviors and female students had higher mean scores of response to unfavorable teacher behaviors. It was determined that the students with numeric section had higher mean scores of unfavorable teacher behaviors and the response toward unfavorable teacher behaviors than the students with equal weight sections.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 38 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License