Tüketicilerin tüketim sürecinde birçok hak ve sorumluluğu bulunmaktadır. Tüketicilerin bu hak ve sorumluluklarını bilmesi ve buna göre hareket etmesi için bilinçlendirilmesi gerekmektedir. Bu kapsamda Türk eğitim sistemi içerisinde bilinçli tüketiciler yetiştirmek için bilinçli tüketicilik eğitimi verilmektedir. Tüketicilik eğitimi, bireylerin bilinçli bir tüketici olarak yetiştirilmesi için hazırlanan eğitim programları ve uygulamalarını kapsamaktadır. Bilinçli tüketiciler yetiştirme konusunda etkin rol oynayan derslerin başında sosyal bilgiler dersi gelmektedir. 2017 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının özel amaçları ve kazanımları, bu etkin rolü açıkça göstermektedir. 4. sınıfta sorumluluk becerisi ile birlikte bilinçli tüketici davranışı sergileme, kendine ait bir bütçe oluşturma, gelir - gider dengesini anlama, kaynakları israf etmeme, etkili kullanma ve tasarruf yapma gibi nitelikler vurgulanmıştır. 5. sınıfta bireyin bilinçli bir tüketici olarak haklarını kullanması, üretim, dağıtım ve tüketime dayalı yeni fikirler geliştirmesi amaçlanmıştır. Bilinçli tüketicilik konuları, 4. ve 5. sınıflarda daha yoğun bir şekilde yer alırken, 6. ve 7. sınıflarda vergi, bilinçli kaynak kullanımı, e-ticaret gibi sınırlı konular ele alınmıştır. Eğitim alanında yapılan birçok çalışmada tüketici, tüketici hakları ve bilinçli tüketicilik eğitimi konular ele alınmıştır. Ancak sosyal bilgiler ders kitaplarını bilinçli tüketicilik açısından inceleyen yalnızca bir çalışmanın olduğu tespit edilmiştir. Nitekim 2017 yılında sosyal bilgiler öğretim programları güncellenmiş ve 2018 yılında yeni ders kitapları basılmıştır. Bu gerekçeyle araştırmanın amacı, sosyal bilgiler ders kitaplarında 4-5. sınıf bilinçli tüketicilik konularının nasıl yer aldığını incelemektir. Bu araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın veri kaynakları, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında okutulan 4. sınıf ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarından oluşmaktadır. 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında bilinçli tüketicilik konularına ağırlık verildiği için yalnızca bu iki kitap incelemeye dâhil edilmiştir. Araştırmada bilinçli tüketicilik konuları incelenmiş ve en çok kullanılan kavramlar belirlenmiştir. Ayrıca kavramların ders kitaplarında nasıl yer bulduğunu göstermek için kitaplardan alınan fotoğraflara yer verilmiştir. Araştırma sonuçları, 4. sınıf ders kitabında bilinçli tüketicilik konularının daha geniş yer bulduğunu ve somut etkinliklerle desteklendiğini göstermektedir. 5. sınıf ders kitabında ise 4. sınıfta öğretilen bazı konuların ve kavramların sarmallık ilkesi gereği genişletilerek ele alındığı ve bazı yeni konuların dâhil edildiği görülmüştür.
Consumers have many rights and responsibilities during the consumption process. It is needed to raise their awareness in order for consumers to know their rights and responsibilities and act accordingly. In this context, conscious consumerism education is provided with the aim of bringing up consumers within the Turkish education system. Consumer education includes training programs and practices designed to educate individuals as a conscious consumer. Social studies lessons are one of the most important courses in raising conscious consumers. The specific objectives and achievements of the 2017 Social Studies Curriculum clearly show this effective role. In the 4th grade, the following skills are emphasized together with the skill of responsibility: exhibiting conscious consumer behavior, creating his or her own budget, understanding the income-expense balance, not wasting resources, use effectively and save money. In the 5th grade, it is aimed that the individual uses his or her rights as a conscious consumer and develops new ideas based on production, distribution, and consumption. While conscious consumerism issues are more intense in 4th and 5th grades, limited subjects such as tax, conscious resource use, and e-commerce were discussed in 6th and 7th grades. In many studies in the field of education, consumer, consumer rights and conscious consumer education topics are discussed. However, it has been determined that there was only one study examining the social studies textbooks with regard to conscious consumerism. As a matter of fact, social studies teaching programs were updated in 2017 and new textbooks were published in 2018. For this reason, the aim of the study is to examine how conscious consumerism issues are included in social studies textbooks 4th-5th grades . In this study, the document analysis method was used. The data sources of this study are 4th grade and 5th-grade social studies textbooks, which were taught in the 2018-2019 academic year. As the conscious consumerism is more focused on 4th and 5th-grade social studies textbooks, only these two books are included in the review. In the study, conscious consumerism topics were examined and the most commonly used concepts were determined. Frequencies were used to highlight the most commonly used concepts. In addition, the photographs taken from the books are used to prove how the concepts have been included in the textbooks. The study results show that in the 4th-grade textbook, conscious consumerism is covered in more detail and supported by concrete activities. In the 5th grade textbook, it has been seen that some of the subjects and concepts taught in the 4th grade were extended by the principle of helicity and some new subjects were included
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 42 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License