Kütahya, which has a deep-rooted history as a settlement, is also an important ceramic production center dating back to the middle of 3000 BC. In Kütahya, tiles started to be produced in the blue-white underglaze technique in the late 15th and 16th centuries. Starting from the 17th century, tile making began to come to the fore, and production with different colors, motifs and compositions continued in the 18th century. It is possible to see Kütahya tiles as decorative elements in many buildings in Kütahya and different cities.Tiles also have an important place in the decorations of the Kütahya Ali (Alo) Pasha Mosque, which was built in 1796. There are Kütahya tiles in the underglaze technique of the 18th century on the mihrab and mihrab wall of the mosque, and on the west door, both from the 18th and 19th centuries. The surroundings, niche, arch, corner, pediment and crown of the mihrab located in the middle of the qibla wall of the building are completely covered with tiles in the underglaze technique made in blue-white colors. In the 19th century tiles on the entrance gate, it is seen that turquoise, manganese purple, green, yellow and black were used in addition to cobalt blue. In the study, the tiles seen in the Kütahya Ali (Alo) Pasha Mosque were focused on and the layout of the tiles, their technique, color, motif and composition features were examined and evaluated.
Yerleşim yeri olarak köklü bir geçmişe sahip olan Kütahya, aynı zamanda tarihi M.Ö. 3000 yılının ortalarına dayanan önemli bir seramik üretim merkezidir. Kütahya’da, 15. yüzyıl sonları ile 16. yüzyılda mavi-beyaz sıraltı tekniğinde çiniler üretilmeye başlanmıştır. 17. yüzyıldan itibaren çinicilik daha da ön plana çıkmaya başlamış, farklı motif, renk ve kompozisyonlarla üretim 18. yüzyılda da devam etmiştir. Kütahya’da ve farklı şehirlerde bulunan birçok Osmanlı dönemi yapısında Kütahya çinilerini bezeme elemanı olarak görmek mümkündür. 1796 yılında inşa edilen Kütahya Ali (Alo) Paşa Camii’nin süslemelerinde de çini önemli bir yer tutmaktadır. Caminin mihrap ve mihrap duvarında, 18. yüzyıla ait mavi-beyaz sıraltı tekniğinde, batı kapısı üzerinde ise 19. yüzyıla ait sıraltı tekniğinde Kütahya çinileri yer almaktadır. Yapının kıble duvarının ortasında yer alan mihrabı öne doğru çıkıntı yapmaktadır. Mihrabın çevresi, alınlığı, köşeliği, nişi ve kavsarası tamamen, mihrap duvarının ise büyük bölümü mavi-beyaz renklerde yapılmış sıraltı tekniğinde çinilerle kaplıdır. Giriş kapısı üzerinde yer alan 19. yüzyıla ait çinilerde ise mavi rengin yanı sıra turkuaz, mangan moru, yeşil, sarı ve siyahında kullanıldığı görülmektedir. Çalışmada, Kütahya Ali (Alo) Paşa Camii’nde görülen çiniler üzerinde durulmuş, çinilerin yerleşim düzenleri, teknik, renk, motif ve kompozisyon özellikleri incelenerek değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Traditional Turkish Arts (Other), Islamic Arts, History of Architecture, Art History |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | April 15, 2024 |
Acceptance Date | July 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 54 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License