Rekabetin yükselen bir değer olduğu günümüzde, pazar koşullarında süregelen değişimler ambalaj tasarımının önemini artırmaktadır. Benzer ürün kategorilerinde birbirinden farklı milyonlarca ambalaj tasarımı piyasaya sürülmektedir. Bu noktada markanın diğer ürünlerden kendisini ayrıştırması, tercih ettirmesi, yerini koruması ve/veya farkındalık yaratma çabası temel odak haline gelmiştir. Tüm bunların en büyük yardımcısı ambalaj tasarımıdır. Üretim noktasından başlayan paketleme, tüketiciye ulaşana kadar ve hatta tüketildikten sonra sürdürülebilirlik ve geri dönüşüm olgusuna varana kadar devam etmektedir.
Araştırmada nitel araştırma tekniklerinden tarama metodu esas alınmış ve betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın amacı, 2023 yılında Pentawards tarafından beş farklı kategoride (Diamond Award, Platinum Award, Gold Award, Silver Award, Bronze Award) ödül alan ambalaj tasarımlarında kullanılan trendlerin, grafik tasarımı bağlamında nasıl ele alındıklarını incelemektir. Yarışmada farklı kategorilerden ambalaj tasarımları belirli bir dereceye sahip olmaksızın ve birden fazla olacak şekilde ödüllendirilmiştir. Bu sebeple her bir kategoriden ödül alan gıda ambalaj tasarımları rastgele örneklem yöntemiyle birer adet seçilmiştir. Araştırma, 2023 Pentawards ödülü almış gıda ürün ambalajları ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada Pentawards 2023 Ambalaj Ödülleri'ne genel bir bakış sunulmuş, öne çıkan trendler ve tasarım yaklaşımları ele alınarak derinlemesine incelenmiştir.
In today's era where competition is a rising value, ongoing changes in market conditions increasingly emphasize the importance of packaging design. Millions of distinct packaging designs are launched in similar product categories, highlighting the necessity for brands to differentiate, attract preference, maintain their position, and/or create awareness. Packaging design emerges as the primary focus to achieve these objectives. Beginning from production and continuing through packaging to consumer reach, considerations extend even to sustainability and recycling post-consumption.
The study adopts a qualitative research approach, specifically utilizing a scanning method and descriptive analysis. Its aim is to deeply investigate how trends in packaging design, as seen in the context of graphic design, are approached within the designs awarded in five categories (Diamond Award, Platinum Award, Gold Award, Silver Award, Bronze Award) by Pentawards in 2023. Recognizing multiple packaging designs from various categories without specific rankings, a random sampling method selected one example from each food packaging category that received an award. The research is limited to food product packaging designs awarded the Pentawards 2023, providing an overview of the competition and conducting an in-depth examination of prominent trends and design approaches.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Visual Cultures |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | April 16, 2024 |
Acceptance Date | July 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 54 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License