Considering the historical process, many commercial enterprises today use the concept of corporate identity to raise awareness. The concept articulates the expression of the armies' identity during the hot war period with pictogram-based and symbolic elements. Corporate identity is now one of the most crucial aspects of reputation management for many businesses, owing to the intensifying competition in the global commercial market. Beyond graphic design, which contains business cards, logos, ads, etc., corporate design now includes the interior design of buildings, which highlights implementing interior design in office spaces by creating a context with corporate identity.
Analysing office interior design with corporate identity is the study's goal. The methodology involved the results of student-made interior architecture projects with an office theme from Selçuk University's Faculty of Architecture and Design, Department of Interior Architecture's Project-III course to look at interior architecture projects. The context of the design phases and outputs in process with the corporate identity was established using a case study model. The findings indicate that office interior designs are more qualified when incorporating visual components that accentuate the institution's brand and image value. It is therefore advised that corporate identity be integrated into the office interior design process.
Tarihsel sürece bakıldığında, sıcak savaş dönemindeki orduların piktograma dayalı ve simgesel ögelerle benliğinin dışa vurumunu ifade eden kurumsal kimlik kavramı, günümüzde birçok ticari işletme tarafından farkındalık oluşturmak amacıyla kullanılmaktadır. Dünya genelinde ticari piyasadaki rekabetin atması sebebiyle kurumsal kimlik, birçok işletme için itibar yönetiminin en önemli parçalarından birisi haline gelmiştir. Kurumsal tasarım, sadece reklam, logo, kart vizit vb. grafiksel tasarım anlayışının ötesine geçerek kurumların faaliyet gösterdikleri mekânların tasarımına kadar ulaşmıştır. Bu durum, ofis mekânlarında kurumsal kimlik ile bağlam kurarak iç mekân tasarımının gerçekleştirilmesi gereğini ortaya koymaktadır.
Yapılan çalışmada, ofislerdeki iç mekân tasarımının kurumsal kimlik bağlamında incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın yönteminde, iç mimari projelerin kurumsal kimlik bağlamında incelenmesi için Selçuk Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, İç Mimarlık Bölümü Proje- III dersi kapsamında öğrenciler tarafından yapılan, ofis konulu iç mimari projelerin çıktıları ele alınmıştır. Proje sürecindeki tasarım aşamaları ve tasarım çıktılarının kurumsal kimlik ile bağlamını kurmak için durum çalışması modeli kullanılmıştır. Yapılan çalışmanın sonucunda, ofislerin iç mekân tasarımında kurumun marka ve imaj değerini ön plana çıkaracak görsel ögelerin kullanımının, tasarımları daha nitelikli hale getirdiği görülmektedir. Ofislerin iç mekân tasarımında kurumsal kimliğin esas alınarak tasarım süreciyle bütünleştirilmesi önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Aesthetics in Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | April 28, 2024 |
Acceptance Date | August 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 54 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License